Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Projektant lotniska w Modlinie: Port ma szanse na dynamiczny rozwój


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2018-07-03 15:01
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Port Lotniczy Warszawa-Modlin

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Projektant lotniska w Modlinie: Port ma szanse na dynamiczny rozwój
fot. Port Lotniczy Warszawa/Modlin
– W czasie projektowania Port Lotniczy Warszawa-Modlin został przeznaczony do obsługi low costów i cargo pod kod IATA C. Lotnisko Chopina także zostało projektowane na kod C, ale powierzchnia na pasażera i handel jest zdecydowanie większa niż na lotnisku w Modlinie. Trudno te dwa lotniska porównywać – mówi Ryszard Zaremba, prezes firmy Polconsult, projektanta lotniska w Modlinie.
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin powinien być wspierającym główne lotnisko dworcem dla stołecznej aglomeracji, które obsługuje połączenia czarterowe i niskokosztowe – wynika ze specjalnego raportu firmy Polconsult. Modlin gotowy jest do systematycznego zwiększania liczby odprawianych pasażerów. Wymaga jednak szybkiej rozbudowy, dzięki czemu gotowość do zwiększenia przepustowości powinna zwiększyć się do ponad 6 mln pasażerów.

Projektant Modlina murem za portem

Firma Polconsult to spółka specjalizująca się w analizach i strategiach dla lotnisk. Była projektantem wielu lotnisk regionalnych, m.in. właśnie Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Przy tworzeniu raportu Polconsult opierał się na prognozach wzrostu przewozów lotniczych, a także m.in. na założeniu, że port w Modlinie służyć powinien jako wsparcie i odciążenie zarówno dla obecnie funkcjonującego warszawskiego lotniska Chopina, jak i dla mającego powstać Centralnego Portu Komunikacyjnego, i obsługiwać ma tani ruch rozkładowy, czarterowy oraz przewozy cargo.

– Decydują o tym głównie względy geograficzne, a także możliwość stosunkowo łatwego dojazdu (tzw. transportu naziemnego), jak również korzystny potencjał rozbudowy infrastruktury, przy braku ograniczeń dotyczących lotów nocą – mówi Ryszard Zaremba, prezes Polconsultu, a jednocześnie autor raportu. Zaremba podkreśla, że Modlin od samego początku był przygotowywany do obsługi ruchu low costowego. Tym samym stanowi uzupełnienie dla stołecznego Lotniska Chopina, którego dalsze losy są wciąż niepewne.

Potrzebne natychmiastowe inwestycje

Jego zdaniem do zwiększenia przepustowości portu niezbędne jest dokonanie inwestycji w jego infrastrukturę, które zróżnicować można w zależności, jaki będzie horyzont czasowy. W krótszej perspektywie – do 20 miesięcy – powinno się m.in. przeprowadzić remonty DS, PPS1 (wraz z rozbudową o 50%), DK C, DK A1, DK A2, DK B, rozbudować terminal odlotów, zmodernizować systemy łączności, meteo, KD, CCTV, ETD, zbudować PPS 4. Lista koniecznych do wykonania prac w dłuższej, 60-miesięcznej perspektywie, obejmuje m.in. rozbudowę terminala przylotów, rozbudowę PPS 1 (50%) i DK A2, remont DK A3 i DK E, wybudowanie parkingu wielopoziomowego, postawienie hangaru dla służb utrzymania lotniska, budowę PPS 2 czy NDS.

Do sprawnego funkcjonowania niezbędne będą także inwestycje dokonane przez podmioty zewnętrzne – m.in. budowa nowej wieży kontroli ruchu lotniczego (przez PAŻP), terminala cargo po północnej stronie lotniska, hotelu 3-gwiazdkowego, a także – doprowadzenia bezpośredniej linii kolejowej i stworzenia stacji przy hali odpraw.

Autor raportu zwraca uwagę, że dziś największą przeszkodę do realizacji tych inwestycji stanowi uzyskanie zgody jednego ze współudziałowców (PPL) na ich zewnętrzne finansowanie, które – nawet przy 20 procentowej rezerwie wyniesie 774 mln zł:

  • Dla planu dotyczącego krótszej, 20-miesięcznej, perspektywy: 121 mln zł, dzięki czemu przepustowość wyniosłaby od 8 do 8,4 mln pasażerów rocznie, 
  • Dla planu dotyczącego dłuższej, 60-miesięcznej, perspektywy: 653 mln zł (narastająco), dzięki czemu przepustowość wzrosłaby do nawet 11 mln pasażerów od 2024 roku. 

– Obecnie przepustowość Modlina to między 3 a 4,2 mln pasażerów rocznie, co plasuje port w czołówce regionalnych lotnisk w Polsce, jednak już dziś trzeba rozpocząć niezbędne inwestycje, bo związana z prognozami wzrostu ruchu poprzeczka podniesiona jest bardzo wysoko – mówi Piotr Okienczyc, wiceprezes zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.

Autor raportu podkreśla, że gdyby niezbędne inwestycje, polegające m.in. na rozbudowie terminala, rozpoczęły się w roku ubiegłym, już w 2019 roku przepustowość lotniska w Modlinie mogłaby zostać podwojona.

Okno na świat

Po uruchomieniu Centralnego Portu Komunikacyjnego aglomeracja warszawska, a także te regiony Polski, dla których Modlin to główne „okno na świat” (chodzi m.in. o centralne i północne Mazowsze, Podlasie, Warmia i Mazury), potrzebować będą infrastruktury lotniskowej wyłącznie do obsługi tanich i czarterowych linii, gdyż sieciowi przewoźnicy nie będą w stanie zaspokoić takiego dynamicznie rosnącego popytu.

Zdaniem Ryszarda Zaremby najbardziej odpowiednim do tego odpowiednim portem jest właśnie lotnisko w Modlinie, oddalone od centrum stolicy o 40 km, co zajmuje około 40-50 minut, które właśnie rozpoczęło realizację niezbędnych inwestycji w wymianę dróg kołowania, finansowanych z własnych środków. – Jesteśmy firmą, która zaprojektowała lotniska wojskowe, ale i cywilne w Polsce, m.in. Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Trudno w Polsce znaleźć drugą tak doświadczoną w tym zakresie firmę – uważa.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Władze portu: Na lotnisku w Modlinie można zarobić

Biznes i przemysł

Władze portu: Na lotnisku w Modlinie można zarobić

Emilia Derewienko 03 lipca 2018

Modlin nie zamyka się na nowych przewoźników. Ale potrzebuje rozbudowy

Biznes i przemysł

Modlin nie zamyka się na nowych przewoźników. Ale potrzebuje rozbudowy

Emilia Derewienko 02 lipca 2018

Lotnisko w Modlinie modernizuje za własne pieniądze. Trwa remont dróg kołowania

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Modlinie modernizuje za własne pieniądze. Trwa remont dróg kołowania

Emilia Derewienko 29 czerwca 2018

 

Prezes LOT-u: Nie ma zgody na anarchię. Zostaję w firmie

Prawo i polityka

Prezes LOT-u: Nie ma zgody na anarchię. Zostaję w firmie

23 października 2018

Neckermann poleci z Łodzi na Dominikanę

Pasażer i linie lotnicze

Neckermann poleci z Łodzi na Dominikanę

23 października 2018

Kolejowe związki popierają strajk w LOT

Prawo i polityka

Kolejowe związki popierają strajk w LOT

23 października 2018

Radom-Sadków: Ruszają przetargi na projekty

Infrastruktura i lotniska

Radom-Sadków: Ruszają przetargi na projekty

23 października 2018

Rzeszot: Milczarski zachowuje się jak przywódca Hunów

Prawo i polityka

Rzeszot: Milczarski zachowuje się jak przywódca Hunów

23 października 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS