Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Projektant lotniska w Modlinie: Port ma szanse na dynamiczny rozwój

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-07-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Port Lotniczy Warszawa-Modlin

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Projektant lotniska w Modlinie: Port ma szanse na dynamiczny rozwój
fot. Port Lotniczy Warszawa/Modlin
– W czasie projektowania Port Lotniczy Warszawa-Modlin został przeznaczony do obsługi low costów i cargo pod kod IATA C. Lotnisko Chopina także zostało projektowane na kod C, ale powierzchnia na pasażera i handel jest zdecydowanie większa niż na lotnisku w Modlinie. Trudno te dwa lotniska porównywać – mówi Ryszard Zaremba, prezes firmy Polconsult, projektanta lotniska w Modlinie.

Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin powinien być wspierającym główne lotnisko dworcem dla stołecznej aglomeracji, które obsługuje połączenia czarterowe i niskokosztowe – wynika ze specjalnego raportu firmy Polconsult. Modlin gotowy jest do systematycznego zwiększania liczby odprawianych pasażerów. Wymaga jednak szybkiej rozbudowy, dzięki czemu gotowość do zwiększenia przepustowości powinna zwiększyć się do ponad 6 mln pasażerów.

Projektant Modlina murem za portem

Firma Polconsult to spółka specjalizująca się w analizach i strategiach dla lotnisk. Była projektantem wielu lotnisk regionalnych, m.in. właśnie Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. Przy tworzeniu raportu Polconsult opierał się na prognozach wzrostu przewozów lotniczych, a także m.in. na założeniu, że port w Modlinie służyć powinien jako wsparcie i odciążenie zarówno dla obecnie funkcjonującego warszawskiego lotniska Chopina, jak i dla mającego powstać Centralnego Portu Komunikacyjnego, i obsługiwać ma tani ruch rozkładowy, czarterowy oraz przewozy cargo.

– Decydują o tym głównie względy geograficzne, a także możliwość stosunkowo łatwego dojazdu (tzw. transportu naziemnego), jak również korzystny potencjał rozbudowy infrastruktury, przy braku ograniczeń dotyczących lotów nocą – mówi Ryszard Zaremba, prezes Polconsultu, a jednocześnie autor raportu. Zaremba podkreśla, że Modlin od samego początku był przygotowywany do obsługi ruchu low costowego. Tym samym stanowi uzupełnienie dla stołecznego Lotniska Chopina, którego dalsze losy są wciąż niepewne.

Potrzebne natychmiastowe inwestycje

Jego zdaniem do zwiększenia przepustowości portu niezbędne jest dokonanie inwestycji w jego infrastrukturę, które zróżnicować można w zależności, jaki będzie horyzont czasowy. W krótszej perspektywie – do 20 miesięcy – powinno się m.in. przeprowadzić remonty DS, PPS1 (wraz z rozbudową o 50%), DK C, DK A1, DK A2, DK B, rozbudować terminal odlotów, zmodernizować systemy łączności, meteo, KD, CCTV, ETD, zbudować PPS 4. Lista koniecznych do wykonania prac w dłuższej, 60-miesięcznej perspektywie, obejmuje m.in. rozbudowę terminala przylotów, rozbudowę PPS 1 (50%) i DK A2, remont DK A3 i DK E, wybudowanie parkingu wielopoziomowego, postawienie hangaru dla służb utrzymania lotniska, budowę PPS 2 czy NDS.

Do sprawnego funkcjonowania niezbędne będą także inwestycje dokonane przez podmioty zewnętrzne – m.in. budowa nowej wieży kontroli ruchu lotniczego (przez PAŻP), terminala cargo po północnej stronie lotniska, hotelu 3-gwiazdkowego, a także – doprowadzenia bezpośredniej linii kolejowej i stworzenia stacji przy hali odpraw.

Autor raportu zwraca uwagę, że dziś największą przeszkodę do realizacji tych inwestycji stanowi uzyskanie zgody jednego ze współudziałowców (PPL) na ich zewnętrzne finansowanie, które – nawet przy 20 procentowej rezerwie wyniesie 774 mln zł:

  • Dla planu dotyczącego krótszej, 20-miesięcznej, perspektywy: 121 mln zł, dzięki czemu przepustowość wyniosłaby od 8 do 8,4 mln pasażerów rocznie, 
  • Dla planu dotyczącego dłuższej, 60-miesięcznej, perspektywy: 653 mln zł (narastająco), dzięki czemu przepustowość wzrosłaby do nawet 11 mln pasażerów od 2024 roku. 

– Obecnie przepustowość Modlina to między 3 a 4,2 mln pasażerów rocznie, co plasuje port w czołówce regionalnych lotnisk w Polsce, jednak już dziś trzeba rozpocząć niezbędne inwestycje, bo związana z prognozami wzrostu ruchu poprzeczka podniesiona jest bardzo wysoko – mówi Piotr Okienczyc, wiceprezes zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.

Autor raportu podkreśla, że gdyby niezbędne inwestycje, polegające m.in. na rozbudowie terminala, rozpoczęły się w roku ubiegłym, już w 2019 roku przepustowość lotniska w Modlinie mogłaby zostać podwojona.

Okno na świat

Po uruchomieniu Centralnego Portu Komunikacyjnego aglomeracja warszawska, a także te regiony Polski, dla których Modlin to główne „okno na świat” (chodzi m.in. o centralne i północne Mazowsze, Podlasie, Warmia i Mazury), potrzebować będą infrastruktury lotniskowej wyłącznie do obsługi tanich i czarterowych linii, gdyż sieciowi przewoźnicy nie będą w stanie zaspokoić takiego dynamicznie rosnącego popytu.

Zdaniem Ryszarda Zaremby najbardziej odpowiednim do tego odpowiednim portem jest właśnie lotnisko w Modlinie, oddalone od centrum stolicy o 40 km, co zajmuje około 40-50 minut, które właśnie rozpoczęło realizację niezbędnych inwestycji w wymianę dróg kołowania, finansowanych z własnych środków. – Jesteśmy firmą, która zaprojektowała lotniska wojskowe, ale i cywilne w Polsce, m.in. Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Trudno w Polsce znaleźć drugą tak doświadczoną w tym zakresie firmę – uważa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

20 lat Polski w Unii Europejskiej. Skokowy wzrost ruchu lotniczego

Biznes i przemysł

20 lat Polski w Unii Europejskiej. Skokowy wzrost ruchu lotniczego

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej 02 maja 2024

Itaka kończy współpracę z Wakacje.pl

Pasażer i linie lotnicze

SAS dołączy we wrześniu do sojuszu SkyTeam

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Modlin: Pasażerów mniej, ale już bez katastrofy

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Pasażerów mniej, ale już bez katastrofy

Redakcja 15 kwietnia 2024

Modlin: Fatalne wyniki w lutym, Ryanair ucieka

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Fatalne wyniki w lutym, Ryanair ucieka

Łukasz Malinowski 22 marca 2024

Welcome zapewni obsługę frachtu w Modlinie

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

20 lat Polski w Unii Europejskiej. Skokowy wzrost ruchu lotniczego

Biznes i przemysł

20 lat Polski w Unii Europejskiej. Skokowy wzrost ruchu lotniczego

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej 02 maja 2024

Itaka kończy współpracę z Wakacje.pl

Pasażer i linie lotnicze

SAS dołączy we wrześniu do sojuszu SkyTeam

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Modlin: Pasażerów mniej, ale już bez katastrofy

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Pasażerów mniej, ale już bez katastrofy

Redakcja 15 kwietnia 2024

Modlin: Fatalne wyniki w lutym, Ryanair ucieka

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Fatalne wyniki w lutym, Ryanair ucieka

Łukasz Malinowski 22 marca 2024

Welcome zapewni obsługę frachtu w Modlinie

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5