Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Problemy przy lądowaniu boeinga B777 linii Air France


Wstecz Dalej

Autor:

Mateusz Kieruzal

Data publikacji:
2022-04-07 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Problemy przy lądowaniu boeinga B777 linii Air France
fot. Air France
Francuscy śledczy ds. wypadków lotniczych otworzyli śledztwo w sprawie „poważnego incydentu” z udziałem samolotu pasażerskiego typu boeing 777-300 obsługiwanego przez Air France, który przestał reagować na polecenia wydawane przez dwóch pilotów i zaczął zbaczać z wyznaczonego kursu. Ostatecznie pilotom we wtorek udało się bezpiecznie wylądować na lotnisku Charles'a de Gaulle'a w Paryżu.
Lot AF11 Air France z Nowego Jorku-JFK wylądował bezpiecznie podczas wykonywania drugiej próby lądownia po odejściu na tzw. drugi krąg, kiedy samolot – boeing 777-300ER (F-GSQJ) pozornie przestał odpowiadać na polecenia pilotów i zaczął „znacznie skręcać w lewo” podczas odbywania się początkowego końcowego podejścia.

Francuskie Biuro Śledcze i Analiz Bezpieczeństwa Lotnictwa Cywilnego (BEA) wyjaśnia, że wszczęło dochodzenie w sprawie bezpieczeństwa w sprawie „poważnego incydentu”. Przyczyną podjęcia śledztwa jest niestabilnością elementów sterowania lotem w końcowych momentach, odejście na drugi krąg, awaria elementów sterowania i oscylacji toru lotu. Informacje z tak zwanych „czarnych skrzynek” i rejestratorów rozmów w kokpicie są obecnie poddawane analizie.

Jeden z pilotów krzyczy „Stop! Zatrzymać!" w nagraniu między lotem a kontrolą ruchu lotniczego, które zostało publicznie udostępnione. Pilot, który w nagraniu brzmi niespokojnie, krzyczy „Przestań!”, gdy w tle rozbrzmiewają różne alarmy kontroli lotu.

Odzyskanie maszyny 350 metrów na ziemią

Według Aviation Herald kontrolerzy ruchu lotniczego poinstruowali załogę, aby przerwała podejście, gdy samolot osiągnął 1500 stóp, ale pilotom w rzeczywistości nie udało się odłączyć autopilota do osiągnięcia wysokości 1200 stóp, a odejście na drugi krąg rozpoczęło się dopiero, gdy samolot był zaledwie 1150 stóp (350 metrów) nad ziemią.

W tym momencie samolot „skręcił w lewo od lokalizatora”, a piloci zakomunikowali wieży kontroli ruchu lotniczego (ATC), że samolot nie wykonuje poleceń. „Samolot wariuje” – mówił, co słychać na nagraniu, kontrolerowi jeden z pilotów. Po zaniechaniu wykonania pierwszej próby lądowania, pilotom udało się wykonać udane okrążenie i wylądować bez żadnych niespodziewanych incydentów przy drugiej próbie.

– Jesteśmy gotowi do wznowienia końcowego podejścia z naprowadzaniem radarowym. Daj nam czas na opanowanie sytuacji, a następnie poprowadź nas z tylnym wiatrem – dodał przed wykonaniem drugiego lądowania pilot w nagraniu. Samolotowi udało się odzyskać wysokość do 4000 stóp, a następnie bezpiecznie wylądować na pasie startowym 27R o godzinie 10:15.

W oświadczeniu rzecznik Air France powiedział, że piloci lotu AF11 przerwali sekwencję lądowania i wykonali odejście na drugi krąg z powodu incydentu technicznego podczas podejścia. – Załoga opanowała sytuację i wylądowała normalnie przy drugim podejściu. Air France rozumie i żałuje dyskomfortu odczuwanego przez pasażerów – brzmi oświadczenie linii lotniczej. Przewoźnik dodał, że procedura odejścia na drugi krąg jest stosowana przez wszystkie linie lotnicze w celu zagwarantowania bezpieczeństwa lotów i pasażerów, co jest absolutną koniecznością dla Air France.

Boeing nie komentuje

Amerykański producent samolotów boeing jak dotąd odmówił komentarza na temat incydentu. W ostatnich latach producent samolotów z Chicago zmierzył się z licznymi pytaniami dotyczącymi bezpieczeństwa. W zeszłym miesiącu Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) poinformowała, że finalizuje trzy dyrektywy bezpieczeństwa dla niektórych uziemionych boeingów 777 z silnikami Pratt & Whitney 4000.

Nowe dyrektywy pojawiły się po tym, jak B777 linii United Airlines miał awarię wkrótce po starcie z Denver w lutym 2021 r., zasypując pobliskie miasta odłamkami części samolotu. Nikt nie został ranny, a samolot bezpiecznie wrócił na lotnisko.

Agencja powiedziała, że nowe dyrektywy, które zostały zaproponowane w grudniu po trzech zgłoszonych awariach łopatek wentylatora w locie, wymagają ulepszonych inspekcji i modyfikacji, które pozwolą samolotom typu boeing 777-200 i -300 wyposażonym w silniki Pratt & Whitney wznowić loty po ich uziemieniu, która trwa już ponad rok.

United, który jest jedynym amerykańskim operatorem B777 z silnikiem PW4000 i posiada 52 takie samoloty, powiedział, że krok ten jest dobrym i bezpiecznym działaniem dla branży, jak i klientów United.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Słowacja tnie kolejowe połączenia

Pasażer i linie lotnicze

Słowacja tnie kolejowe połączenia

18 czerwca 2022

PLL LOT już lata z Jasionki do Olsztyna

Biznes i przemysł

PLL LOT już lata z Jasionki do Olsztyna

18 czerwca 2022

Amsterdam-Schiphol ustala dzienny limit podróżnych

Pasażer i linie lotnicze

Amsterdam-Schiphol ustala dzienny limit podróżnych

18 czerwca 2022

Chińczycy chcą dostarczyć lokomotywy PKP Intercity

Biznes i przemysł

Chińczycy chcą dostarczyć lokomotywy PKP Intercity

17 czerwca 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5