Przez ostatnie 40 lat w Polsce powstało 50 nowych linii kolejowych. Teraz, przy okazji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, Polska ma osiągnąć w tej materii drastyczne przyspieszenie. Tylko czy to jest w ogóle realne? – To wyzwanie – przyznał Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
W ramach komponentu kolejowego do lotniska Port Solidarność, ma powstać ponad 1700 km nowych linii kolejowych. Podczas debaty o CPK prezes PKP Polskich Linii Kolejowych stwierdził, że budowa wielu kilometrów nowych linii w krótkim czasie może stanowić poważne wyzwanie. – Realność wykonania nowych linii na przestrzeni 14 lat – tak. Na przestrzeni 6 lat ponad 500 km – jest to wyzwanie – podkreślił.
– Spółka CPK nie aspiruje do bycia zarządcą infrastruktury. Naszą rolą jest przeprowadzenie procesu inwestycyjnego i mamy świadomość, że nowy system kolejowy, który wydarza się dzięki budowie nowych tras kolejowych takich jak Warszawa – Łódź, i modernizacji istniejących, nie wydarzy się bez silnego zarządcy – komentował prezes spółki CPK, Mikołaj Wild.
Podkreślił przy tym, że podobnie Port Solidarność miałby problem bez silnego narodowego przewoźnika. – Dużą wartością jest, że ze strony spółki PKP PLK płynie silny komunikat świadomości tego, że system kolejowy oparty na CPK jest planem priorytetowym, a plany PLK są do tego dostosowane – kontynuował.
Mikołaj Wild zapowiedział, że w najbliższych dniach zakomunikowane zostanie podpisanie porozumienia, dot. Tunelu Łódzkiego, przy którym prace przygotowawcze i decyzja zostały uzyskane już w 2013 roku. – Teraz, po prawie 10 latach te decyzje związane z budową Kolei Dużych Prędkości będą mogły zostać zrealizowane. Jesteśmy na finiszu pewnych uzgodnień ze spółkami, ze świadomością, ze jesteśmy dwoma narzędziami tego samego organizmu – podsumował.
Satysfakcji z rozbudowy sieci kolei nie ukrywał również Krzysztof Celiński z firmy Siemens. – Cieszę się, ze program CPK nabierze tempa. Węzeł łódzki był szykowany pod KDP i CPK, ale niestety uprzedni minister przerwał prace. Tego komponentu, który będzie teraz uzupełniony, brakowało. Cała koncepcja będzie spójnie realizowana – podkreślił.
Na program inwestycji kolejowych CPK składa się w sumie 12 tras, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 1800 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK i które mają zostać zrealizowane w latach 2020-2034. Połączenia kolejowe na terenie kraju umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.