Partner serwisu
Biznes i przemysł

Prezes Łódź Airport: CPK może wyznaczyć naszemu lotnisku nową rolę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-08-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Prezes Łódź Airport: CPK może wyznaczyć naszemu lotnisku nową rolę
fot. Port Lotniczy Łódź
– Dokonując próby oceny koncepcji CPK, nie można patrzeć na tak duży projekt inwestycyjny wyłącznie przez pryzmat jednego podmiotu jakim jest port lotniczy w Łodzi. Ważniejsze jest spojrzenie horyzontalne. Oddalony od Łodzi o ok. 40 do 50 km multimodalny dworzec pozwoli jej mieszkańcom na zdecydowanie lepszy dostęp do szerokiej oferty przewoźników lotniczych, której obecnie nie posiada, i nigdy posiadać nie będzie żadne lotnisko regionalne – komentuje dla portalu „Rynek-Lotniczy.pl” Anna Midera, prezes Portu Lotniczego w Łodzi.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest powrotem do znanej już od wielu lat koncepcji, dotyczącej utworzenia nowoczesnego Zintegrowanego Systemu Transportowego. Jego zwolennikami i propagatorami wiele lat temu byli m.in. prof. Henryk Panusz i dr Bogusław Jankowski, którzy uważali, że zespolenie transportu lotniczego z kolejowym i drogowym nie tylko zdecydowanie poprawi łączność Europy Środkowej ze światem, ale też zapewni Polsce udział w zyskach z zagospodarowania rosnącej globalnej mobilności ludzi i towarów.

Pracując od 2010 roku nad Strategią Rozwoju Transportu 2020 (z perspektywą do 2030 roku), wielokrotnie miałam okazję i intelektualną przyjemność rozmów i dyskusji z oboma panami. Uważali oni, że budowa sieci nowoczesnego Zintegrowanego Systemu Transportu (ZST) nie może być sfinansowana ani z budżetu państwa, ani ze środków Unii Europejskiej (poza elementami TEN-T), gdyż źródła te nie zapewniają nawet utrzymania, naprawy i rozbudowy sieci tradycyjnej. Z tego zresztą powodu w 2010 roku Komisja Europejska podczas naszych wielokrotnych, bilateralnych spotkań, prowadzonych w ramach negocjacji dotyczących rozbudowy Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), była sceptyczna co do wpisania projektu ówczesnego Centralnego Portu Lotniczego do sieci TEN-T. Tym samym potwierdzona została teza, że finansowanie takiej inwestycji wymaga bardziej zaangażowania inwestorów prywatnych (zagranicznych, ale możliwie też polskich) w zamian za koncesje na obsługę poszczególnych obiektów zapewniającym zwrot poniesionych nakładów oraz zysk – po upływie którego inwestycja przechodzi we władanie udzielającego koncesji właściciela, czyli z reguły państwa polskiego.

Jednocześnie dokonując próby oceny koncepcji CPK nie można patrzeć na tak duży projekt inwestycyjny wyłącznie przez pryzmat jednego podmiotu jakim jest port lotniczy w Łodzi. Ważniejsze jest spojrzenie horyzontalne. Aktualnie nie ma przeprowadzonych nowych badań, które prezentowałyby argumenty potwierdzające tezę o zasadności jego realizacji w aktualnych uwarunkowaniach. Załóżmy jednak, że nowe analizy ekonomiczne potwierdzą zasadność realizacji nowego centralnego portu dla Polski i pokażą możliwości jego sfinansowania. Oddalony od Łodzi o ok. 40 do 50 km multimodalny dworzec, pozwoli jej mieszkańcom na zdecydowanie lepszy dostęp do szerokiej oferty przewoźników lotniczych, której obecnie nie posiada, i nigdy posiadać nie będzie żaden regionalny port lotniczy. Ponadto umożliwi szybszą dostępność do wielu miejsc m.in. dzięki poprawie infrastruktury drogowej jak i realizacji tzw. "Y", czyli szybkiej kolei, która według informacji medialnych ma zostać zrealizowana w najbliższym czasie. Dla samego portu lotniczego w Łodzi może to oznaczać konieczność podjęcia decyzji o jego nowej roli, ale myślę, że przed wyborem nowych scenariuszy i decyzji możemy stanąć dopiero za kilkanaście lat. W tym czasie zamierzam skoncentrować się na dynamicznym rozwoju portu lotniczego w Łodzi, który moim zdaniem ma duży potencjał rozwoju.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

inf. pras. 13 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Łukasz Malinowski 13 września 2023

Nowości w Jasionce. Sklep Baltony i dwie kawiarnie (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

ZRPL: Prawie 27 mln pasażerów w portach regionalnych w 2022 roku

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Umowa lotniska z Simple Avia

inf. pras. 13 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Łukasz Malinowski 13 września 2023

Nowości w Jasionce. Sklep Baltony i dwie kawiarnie (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

ZRPL: Prawie 27 mln pasażerów w portach regionalnych w 2022 roku

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5