Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Prezes Delty: Strajk pilotów to blef. Już najlepiej zarabiają

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-11-2022
Ostatnia modyfikacja:
22-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Prezes Delty: Strajk pilotów to blef. Już najlepiej zarabiają
fot. Piotr Bożyk
Dyrektor generalny Delta Air Lines, Ed Bastian, oświadczył, że piloci zasiadający w kokpitach samolotów przewoźnika nie będą strajkować w okresie Dnia Dziękczynienia i Bożego Narodzenia. Bastian uważa, że głosowanie uzwiązkowionych pilotów za przeprowadzeniem akcji strajkowej jest jedynie taktyką negocjacyjną, mającą na celu zastraszenie zarządu linii lotniczych, by poddał się podczas negocjacji i spełnił wszystkie postulaty związkowców. Groźba strajku pojawia się, gdy związek zawodowy pilotów Delty negocjuje nowy i wiodący w branży układ zbiorowy pracy.

Głosowanie za strajkiem zorganizowane przez Stowarzyszenie Pilotów Linii Lotniczych (ALPA), związek reprezentujący pilotów pracujących w Delta Air Lines, zaowocowało decyzją o przeprowadzeniu strajku przez personel kokpitowy w czasie świątecznych dni pod koniec tego roku. W strajku chęć udziału zgłosiło 15 tys. pilotów.

Widmo lotniczego paraliżu przewoźnika 

Akcja protestacyjna na taką skalę w najbardziej ruchliwym pod względem podróży lotniczych okresie w roku sparaliżowałaby jednego z głównych przewoźników lotniczych w USA, zmuszając go do spełnienia wszystkich żądań wysuwanych przez związek zawodowy, aby uniknąć paraliżu w realizacji zaplanowanego rozkładu lotów. W okresie Dnia Dziękczynienia i świąt Bożego Narodzenia w USA linie zwiększają liczbę wykonywanych lotów, ze względu na największe w roku zainteresowanie pasażerów odbyciem podróży lotniczej. Amerykanie w tym czasie latają samolotami, aby odwiedzić mieszkającą w innym stanie rodzinę lub spędzić urlop w wymarzonym miejscu.

Strajk jest częścią długiej dyskusji między związkiem a zarządem linii lotniczych, która rozpoczęła się w 2019 roku. Rozmowy zostały wstrzymane z powodu pandemii, ale zostały wznowione na początku tego roku. Związek zawodowy ALPA poszukuje dla pilotów wiodącej w branży umowy. Ten nowy kontrakt zapewniłby pilotom Delty najwyższe wynagrodzenie w branży transportu lotniczego w USA i zapewniłby dodatkowe korzyści w zakresie jakości życia. Przedstawiciel związkowców powiedział, że linie bez problemu są w stanie podnieść płace i jakość życia pilotów, ale nie chcą tego robić, gdyż zysk jest ważniejszy niż poziom życia załogi kokpitowej.

– Pomimo silnego ożywienia popytu i znacznych zysków, linie lotnicze nadal ignorują rzeczywistość, że plany biznesowe nie będą możliwe bez pilotów na pokładzie. Wielu pilotów nadal pracuje na podstawie umów wynegocjowanych lata temu, na długo przed tym, jak życie na świecie zostało zakłócone przez COVID-19. Powrót do przedpandemicznego sposobu myślenia jest nierozsądnym wyborem biznesowym i ignoruje rzeczywistość zmieniającego się świata pracy – powiedział w NBC rzecznik związku zawodowego ALPA.

Szef Delty: Strajk mało prawdopodobny

Ed Bastian, dyrektor generalny Delta Air Lines, w wywiadzie dla stacji NBC stwierdził, że nie ma możliwości przeprowadzenia przez pilotów strajku w nadchodzącym okresie świątecznym. Bastian wskazał, że zatrudnia najlepszych i najlepiej wynagradzanych pilotów na świecie. Linie uważają, że nie ma uzasadnionych powodów do przeprowadzenia akcji protestacyjnej, potencjalne i formułowane przez zarząd związku zawodowego zagrożenie to tylko blef, który używany jest, aby zarząd spełnił nierealne żądania związkowców.

– Nie ma możliwości, by mogli uderzyć w Święto Dziękczynienia, Boże Narodzenie czy o dowolnej innej porze. Jest to taktyka wszystkich związków zawodowych, właściwie powinienem powiedzieć, wszystkich związków zawodowych z branży lotniczej. Ale rzeczywistość jest taka, że mamy najlepszych pilotów, którzy są już najlepiej wynagradzani. Zamierzamy się jednak upewnić się, że pozostaną najlepiej wynagradzani, więc nie będzie żadnego strajku – powiedział Ed Bastian, dyrektor generalny Delty.

Szef amerykańskiego przewoźnika zaznaczył, że prawo federalne również uniemożliwiłoby przeprowadzenie strajku. Zgodnie z obowiązującymi przepisami piloci nie mogą rozpocząć akcji strajkowej bez ogłoszenia przez Krajową Radę Negocjacyjną impasu w negocjacjach. Następnie przed rozpoczęciem strajku musi nastąpić 30-dniowy okres karencji. Do tej pory zarząd Rady nie wydał takiego oświadczenia.

– Jesteśmy w trakcie mediacji przeprowadzanych przez Narodową RadęMediacyjną. Jest wiele faz i etapów, przez które trzeba przejść – w rzeczywistości jesteśmy znacznie bliżej, niż ludzie lubią myśleć, próbując osiągnąć nową umowę. Miejmy nadzieję, że odbędzie się to wkrótce – dodał Bastian.

Dyrektor operatora z USA wysuwa w ten sposób mocny argument, że z różnych powodów do zapowiadanego strajku nie dojdzie. Z drugiej strony związek ALPA jasno wyraził swoje stanowisko, że akcja strajkowa odbędzie się niezależnie od argumentacji linii lotniczych. Tylko czas pokaże, która strona miała rację. Jednak wydaje się nieco sprzeczne z intuicją poleganie na przepisach federalnych wprowadzonych w celu ochrony pracodawcy przed strajkiem, podczas gdy ideą strajków jest nieprzestrzeganie przepisów prawa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Delta Air Lines: Za kawę można zbierać mile

Pasażer i linie lotnicze

Delta Air Lines: Za kawę można zbierać mile

Mateusz Kieruzal 18 października 2022

Delta wiosną w pięciu miastach Niemiec. Oferowanie ponad 84 proc. większe niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Delta połączy Los Angeles z Tahiti oraz Paryż z Las Vegas

Pasażer i linie lotnicze

FIA2022: Delta zamawia kolejne airbusy A220

Pasażer i linie lotnicze

Delta zamówiła 100 boeingów 737 MAX 10 z opcją na kolejne 30

Biznes i przemysł

Berlin zyska drugą trasę do USA. Delta doleci do stolicy Niemiec

Pasażer i linie lotnicze

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Delta Air Lines: Za kawę można zbierać mile

Pasażer i linie lotnicze

Delta Air Lines: Za kawę można zbierać mile

Mateusz Kieruzal 18 października 2022

Delta wiosną w pięciu miastach Niemiec. Oferowanie ponad 84 proc. większe niż w 2019

Pasażer i linie lotnicze

Delta połączy Los Angeles z Tahiti oraz Paryż z Las Vegas

Pasażer i linie lotnicze

FIA2022: Delta zamawia kolejne airbusy A220

Pasażer i linie lotnicze

Delta zamówiła 100 boeingów 737 MAX 10 z opcją na kolejne 30

Biznes i przemysł

Berlin zyska drugą trasę do USA. Delta doleci do stolicy Niemiec

Pasażer i linie lotnicze

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5