Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

PPL w sprawie Szczecina: Nieprawdziwe zarzuty marszałka Geblewicza?


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2020-10-13 17:48
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PPL w sprawie Szczecina: Nieprawdziwe zarzuty marszałka Geblewicza?
Fot. Łukasz Malinowski
"Państwowe Przedsiębiorstwo "Porty Lotnicze" przysłało do redakcji Rynku Lotniczego odpowiedź na zamieszczony we wtorek w południe artykuł oparty na informacji prasowej z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.
Materiał "Szczecin: Brakuje notyfikacji PPL. Walka o egzystencję i więcej połączeń" odnosi się do trudnej sytuacji portu w Goleniowie, który stara się o dokapitalizowanie ze strony rządowych decydentów.

Według PPL tytuł sugerował, że notyfikacja nie została złożona, tymczasem wniosek notyfikacyjny do UOKiK został złożony w imieniu Wspólników (w tym także Urzędu Marszałkowskiego) dniu 21.08.2020. Zatem fragment, że „lotnisko czeka teraz na notyfikację Państwowego Przedsiębiorstwo „Porty Lotnicze", której końca wciąż nie widać” jest fałszywy. Opóźnienie w złożeniu wniosku notyfikacyjnego spowodowane było koniecznością przeformułowania umowy strony samorządowej z bankiem, ponieważ mogłaby być uznana za niedozwoloną pomoc publiczną. Marszałek Olgierd Geblewicz doskonale zdaje sobie sprawę, jaki był faktyczny powód opóźnienia, niemniej winą niesłusznie chce obarczyć PPL.

„Kilkumiesięczna presja marszałka województwa zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza na rząd, w końcu zaowocowała państwowym programem rekompensat dla portów lotniczych. Był to warunek do rozpoczęcia nowego pakietu dokapitalizowania” – ten fragment również według PPL stanowi manipulację, ponieważ rządowa pomoc nigdy nie była warunkiem żadnego Porozumienia, czy Aneksu zawartego przez Wspólników PL Szczecin Goleniów. Marszałek Geblewicz w sposób całkowicie jednostronny powiązał pomoc rządową z realizacją swoich powinności, do których zobowiązał się w Aneksie nr 3. Przypomnijmy – Aneks nr 3 był parafowany przez Wspólników, przyjęty jednogłośnie, a następnie złożony – również w imieniu Marszałka Geblewicza – jako załącznik do wniosku notyfikacyjnego. Milczeniem pominiemy kwestię, że to presja Marszałka Geblewicza na polski rząd zaowocowała powstaniem programu pomocy dla polskich lotnisk" - podkreślono w nadesłanej odpowiedzi.

„Na pomoc PPL lotnisko może liczyć dopiero po uzyskaniu notyfikacji i o ile zarząd PPL wywiąże się ze zobowiązań, gdyż w ostatnim czasie zaczął wypuszczać informacje sugerujące możliwość wycofania się z tego wsparcia.” PPL chciałoby wyjaśnić kwestię tego fragmentu. Prawdą jest, że PPL może dofinansować PL Szczecin Goleniów po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej (nie zaś po uzyskaniu notyfikacji), ponieważ jest to jedyna legalna droga. Wszelkie inne działania miałyby charakter niedozwolonej pomocy publicznej. 

PPL wywiąże się z zobowiązań – ewentualna wcześniejsza dyskusja wynikała z faktu, że to właśnie Marszałek Olgierd Geblewicz nie chciał respektować zapisów Aneksu nr 3, co oznaczało, że pozostali sygnatariusze również nie powinni być zmuszani do ich respektowania.

Ostatni zarzut, że „Samorząd Województwa przeznaczył od 2013 roku ponad 33,4 mln zł dla lotniska w Goleniowie. W tym czasie Państwowe Przedsiębiorstwo „Porty Lotnicze" nie przekazało Spółce ani złotówki.” również jest nieprawdą i manipulacją. Chociaż zgodnie z polityką ówczesnej ekipy rządzącej, od 2013 roku PPL miał się wycofywać z udziału w spółce i przekazywać zarządzanie lotniskiem stronie samorządowej, to Pan Marszałek zapomniał lub celowo pominął, iż w roku 2015 PPL podwyższyło kapitał Spółki o kwotę 4,8 mln zł (konwertując udzieloną wcześniej Spółce pożyczkę). Po roku 2016, polityka w sprawie PL Szczecin Goleniów zmieniła się, ponieważ dostrzeżono wagę, jaką dla polskiej siatki transportowej stanowi to lotnisko. Jednak ze względu na wyniki przeprowadzonego na koszt PPL Testu Prywatnego Inwestora, jakiekolwiek wsparcie ze strony PPL uznane zostałoby za niedozwoloną pomoc publiczną. Dlatego też PPL zdecydował się na przeznaczenie 108 mln złotych na inwestycje w porcie, oczywiście po uzyskaniu zgody Komisji Europejskiej, na co aktualnie czekamy.

"Walka o egzystencję jest faktem, ale wynika to również z działań Marszałka Geblewicza – żadna linia lotnicza nie zdecyduje się na podjęcie ryzyka otwarcia nowego połączenia z lotniskiem, którego jeden ze Wspólników kontaktuje się z pozostałymi za pośrednictwem mediów i otwarcie mówi, że nie zamierza honorować uprzednio zaakceptowanych dokumentów" - podsumowano w odpowiedzi PPL. 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
China Eastern Airlines dokapitalizowane kwotą 4,6 mld dolarów

Prawo i polityka

China Eastern Airlines dokapitalizowane kwotą 4,6 mld dolarów

Tomasz Śniedziewski 13 października 2020

PPL: Blokując dofinansowanie Modlina, ratujemy to lotnisko

Infrastruktura i lotniska

PPL: Blokując dofinansowanie Modlina, ratujemy to lotnisko

Aleksander Domański 10 grudnia 2019

CPK dokapitalizowane kwotą 300 mln zł

Prawo i polityka

CPK dokapitalizowane kwotą 300 mln zł

inf. pras./ Redakcja 19 lipca 2019

 

Klimek dołączył do zespołu Fracht FWO Polska

Biznes i przemysł

Klimek dołączył do zespołu Fracht FWO Polska

13 października 2020

CEVA Logistics przedłuża dwa długoletnie kontrakty

Biznes i przemysł

CEVA Logistics przedłuża dwa długoletnie kontrakty

13 października 2020

PPL w sprawie Szczecina: Nieprawdziwe zarzuty marszałka Geblewicza?

Infrastruktura i lotniska

PPL w sprawie Szczecina: Nieprawdziwe zarzuty marszałka Geblewicza?

13 października 2020

"B737 MAX wrócą do latania w przyszłym miesiącu"

Biznes i przemysł

"B737 MAX wrócą do latania w przyszłym miesiącu"

13 października 2020

Norwegian Air redukują miejsca pracy w porcie Londyn-Gatwick

Infrastruktura i lotniska

Norwegian Air redukują miejsca pracy w porcie Londyn-Gatwick

13 października 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5