Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Powołano spółkę celową do budowy CPK. Jacek Bartosiak prezesem


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko, Kasper Fiszer

Data publikacji:
2018-09-12 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Powołano spółkę celową do budowy CPK. Jacek Bartosiak prezesem
fot. Port Lotniczy Katowice - Pyrzowice
W środę 12 września powołana została zapowiadana od wielu miesięcy spółka celowa, która wybuduje gigantyczne lotnisko między Łodzią a Warszawą, Centralny Port Komunikacyjny. Jej szefem został dr Jacek Bartosiak, dotychczasowy członek zespołu doradczego Mikołaja Wilda, pełnomocnika rządu ds. CPK.
Dr Jacek Bartosiak ukończył Wydział Prawa i Administracji na Uniwersytecie Warszawskim, jest również ekspertem Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego. Jego działalność skupia się wokół Fundacji Pułaskiego – zajmuje się tam bezpieczeństwem, geostrategią i planowaniem pola walki. Bartosiak udziela się także w The Potomac Foundation, organizacji non-profit, działającej na rzecz podnoszenia jakości debaty publicznej.

Pierwszy terminal CPK jest szykowany na 50 mln pasażerów. Cały obiekt, z uwzględnieniem rozbudowy, ma mieć możliwość obsługi ponad 100 mln pasażerów w ciągu roku. Jak wiadomo, pierwsza faza inwestycji ma kosztować od 31 do 35 mld zł. Ogromny port lotniczy byłby odpowiedzią na stale rosnący ruch pasażerski i wyczerpującą się przepustowość Lotniska Chopina. Zgodnie z raportami, przedstawianymi przez Mikołaja Wilda, problemy stołecznego Okęcia z przepustowością nasilą się na przełomie 2019 i 2020 roku.

Pierwszy samolot ma wystartować z Portu Solidarność w listopadzie 2027 roku. Nie jest również tajemnicą, że samo lotnisko w zamyśle władz nie ma racji bytu bez rozbudowanej i zmodernizowanej sieci kolejowej. Jak podkreślał niedawno pełnomocnik ds. budowy CPK, na niektórych odcinkach odnowionej trakcji jeździlibyśmy nawet dwukrotnie szybciej; mogłaby także istnieć możliwość odprawy jeszcze w pociągu.

Wielką niewiadomą pozostaje natomiast możliwy sposób finansowania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ewentualnym współinwestorem mogą być chińscy partnerzy, którzy zadeklarowali swoje wstępne zainteresowanie projektem. Od ewentualności sfinansowania tego projektu nie odżegnuje się także Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych.

 – Dziś wykonujemy kolejny krok milowy ku urzeczywistnieniu tej inwestycji – powiedział Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. Podkreślił, że spółka będzie prowadzić długoterminowy proces inwestycyjny. – Jacek Bartosiak to bardzo dobrze znany specjalista ds. geostrategii – ocenił. – Jego wkład w powstawanie koncepcji CPK był bardzo istotny – dodał.

W pierwszej publicznej wypowiedzi jako prezes spółki celowej Jacek Bartosiak stwierdził, że CPK to projekt, w wyniku którego Polska się zmieni. – Zadaniem spółki jest coś większego i znacznie ważniejszego niż tylko przeprowadzenie inwestycji, budowa lotniska – podkreślił. Wskazywał, że dobrym przykładem dla CPK może być lotnisko Changi w Singapurze. – To symbol efektywności i zarabiania pieniędzy – ocenił. Podkreślił jednak równocześnie, że CPK ma być sercem systemu komunikacyjnego kraju znacznie większego niż Singapur. 

 – Myślę, że misja nowego prezesa zakończy się wtedy, gdy CPK osiągnie samodzielność ekonomiczną, czyli około roku 2027 – powiedział Mikołaj Wild podczas krótkiej konferencji prasowej towarzyszącej kongresowi Impact Mobility.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Jak zarobić na lotnisku w erze coraz niższych opłat lotniskowych

Biznes i przemysł

Jak zarobić na lotnisku w erze coraz niższych opłat lotniskowych

Aleksander Domański 13 września 2018

CPK – wielkie przedsięwzięcia to wielkie wyzwania

Biznes i przemysł

CPK – wielkie przedsięwzięcia to wielkie wyzwania

Aleksander Domański 12 września 2018

Ryanair przeciw Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu

Biznes i przemysł

Ryanair przeciw Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu

Aleksander Domański 06 września 2018

 

Air Peace zamawia 10 B737 MAX 8

Pasażer i linie lotnicze

Air Peace zamawia 10 B737 MAX 8

16 września 2018

Bombardier i Airbus pokazali pierwszego A220 dla Delty

Pasażer i linie lotnicze

Bombardier i Airbus pokazali pierwszego A220 dla Delty

16 września 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS