Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Porty lotnicze muszą być nie tylko coraz większe, lecz również inteligentne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-08-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ALE

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Porty lotnicze muszą być nie tylko coraz większe, lecz również inteligentne
fot. Martin Roell, CC BY-SA 2.0
Kelly Allen, dyrektor ds. sektora transportu w firmie ALE na region Europy Północnej, twierdzi, że porty lotnicze muszą być nie tylko coraz większe, ale potrzebują również inteligentnych rozwiązań. Pozwoli im to lepiej wykorzystać ograniczone zasoby, a tym samym zwiększyć przepustowość. Inaczej mówiąc, potrzebują infrastruktur, obsługujących inteligentny port lotniczy.

Lotnictwo cywilne przeżywa obecnie boom. Porty lotnicze obsługują coraz więcej tras, lotów i pasażerów, a z drugiej strony muszą wprowadzać coraz to nowe środki podnoszące poziom bezpieczeństwa. Chcąc zwiększyć swoją rentowność i sprostać wymaganiom rynku, szukają rozwiązań, które pomogą im w zwiększeniu wydajności operacyjnej i obniżeniu kosztów. Gdy przepustowość jest ograniczona z powodu braku miejsca, czynnikiem wzrostu efektywności stają się nowe technologie.

Zarządzanie złożonym środowiskiem

Podłączenie zasobów do systemu Internetu rzeczy może bardzo usprawnić procesy zarówno w środowisku operacyjnym, jak i w obszarze obsługi klienta. Monitorowanie stanu zasobów w czasie rzeczywistym, usługi oparte na lokalizacji czy sygnalizatory wskazujące drogę i umożliwiające jej śledzenie to tylko niektóre przykłady. W tym miejscu należałoby też wymienić cyfrowy marketing, ekrany reklamowo-informacyjne, narzędzia do udostępniania informacji w czasie rzeczywistym, czujniki do zdalnego monitorowania pasów startowych lub warunków środowiskowych, kamery internetowe połączone z oprogramowaniem do rozpoznawania twarzy, cyfrowe systemy wież kontroli lotów, obsługę bagażu, śledzenie ruchu pasażerów czy samoobsługowe punkty odprawy. Krótko mówiąc, do środowiska Internetu rzeczy można włączyć praktycznie wszystko.

Trudno jednak zarządzać tymi technologiami, jeśli każda z nich jest powiązana z podsystemem, który wymaga odrębnego utrzymania i zarządzania. Niezależnie od tego, jakie cyfrowe narzędzia, platformy czy systemy wdroży port lotniczy, nigdy nie wykorzysta on w pełni ich możliwości bez odpowiedniej sieci lub elementów systemu komunikacyjnego. Ponadto, jeśli środowisko informatyczne jest nieefektywne, to podłączenie do niego nowych urządzeń może przeciążyć sieć oraz zwiększyć jej podatność na awarie i ataki, co niekorzystnie wpłynie na obsługę pasażerów.

Porty lotnicze muszą wdrażać ekonomiczne rozwiązania oparte na Internecie, które obejmują większość używanych przez nie systemów. To samo dotyczy innych podmiotów powiązanych z branżą lotniczą. W ten sposób można natychmiast usprawnić łączność między ludźmi, procesami i inteligentnymi urządzeniami oraz uprościć zarządzanie środowiskiem informatycznym. Na tym opiera się koncepcja połączonego portu lotniczego.

Bezpieczne zarządzanie Internetem rzeczy jako priorytet

Niezależnie od tego, czy chodzi o kamery monitoringu internetowego, systemy ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji czy tablice informacyjne, uruchamianie wszystkich procesów w jednej infrastrukturze sieci obniża koszty ich utrzymania i zarządzania nimi oraz zapewnia znacznie lepszą widoczność całego systemu przedsiębiorstwa. Z drugiej jednak strony zwiększa ryzyko, że słabo zabezpieczony system lub uszkodzone urządzenie zostaną wykorzystane do ataku na całą sieć. Im więcej urządzeń stacjonarnych i mobilnych jest podłączonych do brzegu sieci, tym ważniejsze jest prawidłowe umieszczenie tych urządzeń w tzw. kontenerach środowiska Internetu rzeczy.

Otwarte interfejsy API – klucz do połączenia ludzi i procesów


Połączenie ludzi i procesów wymaga spełnienia dwóch warunków. Po pierwsze, poszczególne systemy nie mogą być od siebie odseparowane. Po drugie, narzędzia komunikacyjne, takie jak komunikatory lub technologie przesyłania głosu i transmisji wideo, współużytkowania dokumentów i wysyłania alertów, muszą być bezpośrednio zintegrowane z aplikacjami i systemami.

Oba te warunki można spełnić dzięki otwartym interfejsom API, które udostępnia już kilku największych na świecie dostawców technologii komunikacyjnych. W rezultacie narzędzia do komunikacji i współpracy oferowane przez partnerów w zakresie technologii oraz dostawców zewnętrznych mogą zostać podłączone do systemu cyfrowego portu lotniczego i odegrać główną rolę w usługach udostępnianych przez ten system.

Inteligentny port lotniczy to już rzeczywistość

Aby sprostać tym wszystkim wyzwaniom, porty lotnicze potrzebują innowacyjnych technologii, które pozwolą im na bardziej inteligentne używanie infrastruktury, maksymalne wykorzystanie dostępnego budżetu i zasobów, zarządzanie coraz większą liczbą podróżujących oraz spełnienie coraz wyższych wymagań zarówno pasażerów, jak i najemców powierzchni komercyjnych korzystających z zaawansowanych technologii.

Zapotrzebowanie na komunikację w czasie rzeczywistym sprawia, że porty lotnicze będą wdrażać nowe technologie umożliwiające swobodny przepływ informacji. Szczególne znaczenie mają innowacyjne rozwiązania, które umożliwiają integrację inteligentnych urządzeń oraz współużytkowanie danych na wszystkich etapach obsługi pasażera, a ponadto usprawniają komunikację między wszystkimi interesariuszami branży lotnictwa cywilnego.

Wdrożenie właściwej infrastruktury wymaga jednak starannego zaplanowania i uwzględnienia przyszłych wymagań. Na pierwszym miejscu należy zawsze stawiać bezpieczeństwo, co dotyczy wszystkich elementów infrastruktury, od systemów obsługi klienta po sprzęt. Inteligentny port lotniczy nie jest futurystyczną wizją. Jest koniecznością. Dzięki odpowiedniej infrastrukturze wkrótce może stać się standardem na całym świecie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Justyna Urbaniak 31 października 2018

Szczeciński terminal cargo z nowym operatorem handlingowym

Infrastruktura i lotniska

Szczeciński terminal cargo z nowym operatorem handlingowym

Justyna Urbaniak 04 października 2018

Wizz Air: Duże zmiany w siatce połączeń z polskich lotnisk

Infrastruktura i lotniska

Lublin traci kolejne połączenie. Konieczna korekta prognoz na bieżący rok

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Dąbiu do pilnej modernizacji

Justyna Urbaniak 31 października 2018

Szczeciński terminal cargo z nowym operatorem handlingowym

Infrastruktura i lotniska

Szczeciński terminal cargo z nowym operatorem handlingowym

Justyna Urbaniak 04 października 2018

Wizz Air: Duże zmiany w siatce połączeń z polskich lotnisk

Infrastruktura i lotniska

Lublin traci kolejne połączenie. Konieczna korekta prognoz na bieżący rok

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5