Partner serwisu
Biznes i przemysł

Portugalia: Trzecia podwyżka opłat w tym roku. TAP protestuje

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-10-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Portugalia: Trzecia podwyżka opłat w tym roku. TAP protestuje
fot. Piotr Bożyk
Operator portugalskich portów lotniczych, ANA Airports, chce podnieść wysokość opłat lotniskowych w tym kraju. Wzrost wyniesie średnio około 10,81 proc. Nowe stawki zaczną obowiązywać od 1 lutego przyszłego roku. Flagowy przewoźnik z państwa położonego na Półwyspie Iberyjskim, TAP Air Portugal, nie jest zadowolony z decyzji operatora, wskazując, że najnowsza proponowana podwyżka byłaby trzecią w tym roku rewizją opłat lotniskowych.

Jest to trzeci raz w tym roku, kiedy ANA Airports zamierza w tym roku zwiększyć koszty regulowane we wszystkich portach lotniczych. Ostatnia podwyżka opłat miała miejsce 13 września, kiedy to za każdego wsiadającego do samolotu pasażera, niezależnie od celu podróży, naliczono dodatkowe 3,54 euro. Wrześniowa waloryzacja stawek opłat lotniskowych była 20-proc. wzrostem w porównaniu z pierwszą podwyżką, która miała miejsce w lutym bieżącego roku. Na początku roku operator zwiększył opłatę za każdego wylatującego podróżnego o dodatkowe 2,95 euro.

Według operatora portugalskich portów lotniczych podwyżki opłat we wrześniu były związane z zapewnieniem lepszych usług ochrony związanych z lotnictwem cywilnym. Jest to przyszła instalacja, eksploatacja i konserwacja kluczowych systemów kontroli bagażu rejestrowanego. Uchwała zwiększająca wysokość opłat wprowadzonych w lutym i wrześniu została dość szybko zatwierdzona przez portugalski Narodowy Urząd Lotnictwa Cywilnego (ANAC).

Jednak najnowsza zmiana wymagałaby od pasażerów płacenia za każdego pasażera nieco więcej niż obecnie. Wartości zaproponowane przez ANA Airports oznaczałyby wzrost w przeliczeniu na każdego wylatującego pasażera o około 35 centów w regionie Azorów, 79 centów na Maderze, 81 centów w Porto, 80 centów w Faro i aż o 1,53 euro w Lizbonie. Ogłoszone nowe stawki opłat są dużym skokiem, ale lotniska obsługiwane przez operatora ANA poinformowały, że dla nich nie wydaje się wysoka, gdyż zaproponowane nowe opłaty są związane z obsługą naziemną i bagażową. Inne strefy działalności lotniskowej nie zostały na razie objęte podwyżkami.

Ponadto ANA Airports stwierdza, że cennik opłat lotniskowych 2023 r. jest zgodny z nowym modelem opłat przewidzianym w nowej umowie z państwem. Operator na podstawie prolongaty umowy ma zarządzać portugalskimi portami lotniczymi do 2062 roku. Mówiąc prościej, formuła regulacji ekonomicznej umowy koncesyjnej usunie udział dochodów komercyjnych w przyszłym obliczaniu opłat, aby zapewnić, że opłaty lotniskowe pozostaną nieco powyżej inflacji, co ma być traktowane jako środek ograniczający.

TAP postrzega nowy cennik jako „nieuzasadniony”

W świetle ostatnich zmian nie dziwi fakt, że TAP Air Portugal odczuwają poważne obawy związane z opłatami lotniskowymi, których będą wymagać porty zarządzane przez ANA. Flagowy przewoźnik uznał, że koszty są zbyt nieproporcjonalne, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że portugalskie lotniska nie miały w ostatnich latach znaczących inwestycji. Biorąc pod uwagę, jak chaotyczne zarządzane jest ostatnio lotnisko w Lizbonie, co powodowało duże zakłócenia dla linii lotniczych i pasażerów, nagła podwyżka o 1,53 euro wydaje się dla przewoźnika nieuzasadniona.

Jeszcze przed dwiema poprzednimi podwyżkami linie TAP zauważyły, że opłaty pobierane nawet od pasażerów lotów krajowych między portami lotniczymi były znacznie wyższe, niż opłaty pobierane na innych europejskich lotniskach i węzłach lotniczych, innych wiodących europejskich linii lotniczych konkurujących z TAP. Jeśli ANAC zatwierdzi najnowszą propozycję podwyżek, TAP przewidują, że będzie to działanie szkodliwe dla portugalskiego przemysłu lotniczego.

Ponieważ linie lotnicze już odczuwają trudności finansowe wynikające z rosnących cen paliwa lotniczego, zrównoważenie zwiększonych opłat lotniskowych wymagałoby przeniesienia wyższych kosztów na pasażerów. W oświadczeniu flagowe portugalskie linie lotnicze TAP podkreśliły konsekwencje tej decyzji: „Podwyżki przyczynią się do pogorszenia sytuacji ekonomicznej TAP Air Portugal, głównego klienta krajowych portów lotniczych i pasażerów w ogóle. Zwłaszcza pasażerów portugalskich, którzy mieszkają w regionach autonomicznych”.

TAP chce odrzucenia przez lokalnego regulatora propozycji podwyżek

Rzeczywiście, zwiększone opłaty lotniskowe zostałyby ostatecznie przeniesione na pasażerów, co oznacza, że gdyby zmiany zostały zatwierdzone, klienci płaciliby za bilety od czterech do pięciu euro więcej. W pewnym sensie konkurencyjność Portugalii jako destynacji turystycznej może zostać zmniejszona z powodu alarmująco wyższego cennika opłat, a linie lotnicze, takie jak TAP, mogą nadal ponosić tego konsekwencje.

Mimo to portugalskie linie lotnicze zrzeszone w sojuszu Star Alliance będą chciały brać czynny udział w procesie konsultacji, który został zainicjowany przez ANA Airports. Linie zamierzają poinformować portugalskiego regulatora lotniczego i inne odpowiednie organy o wpływie nowych opłat i będą starać się, aby propozycja operatora została definitywnie odrzucona. Przewoźnik ma zamiar podkreślać potrzebę znalezienia innego podejścia do opłat lotniskowych, które może działać jako czynnik konkurencyjny dla portugalskiej gospodarki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

TAP zwiększa oferowanie na kilku kluczowych kierunkach

Pasażer i linie lotnicze

TAP zwiększa oferowanie na kilku kluczowych kierunkach

Rafał Dybiński 04 września 2023

Lufthansa, oprócz ITA Airways, przejmie również TAP Portugal?

Biznes i przemysł

TAP Air Portugal: Pierwszy od czterech lat zysk

Biznes i przemysł

TAP Air Portugal: Pierwszy od czterech lat zysk

Mateusz Kieruzal 25 marca 2023

Latem więcej lotów TAP Air Portugal do Brazylii i Wenezueli

Pasażer i linie lotnicze

TAP: Koniec taryfy basic na krótkich lotach

Pasażer i linie lotnicze

TAP: Koniec taryfy basic na krótkich lotach

Mateusz Kieruzal 21 października 2022

Zobacz również:

TAP zwiększa oferowanie na kilku kluczowych kierunkach

Pasażer i linie lotnicze

TAP zwiększa oferowanie na kilku kluczowych kierunkach

Rafał Dybiński 04 września 2023

Lufthansa, oprócz ITA Airways, przejmie również TAP Portugal?

Biznes i przemysł

TAP Air Portugal: Pierwszy od czterech lat zysk

Biznes i przemysł

TAP Air Portugal: Pierwszy od czterech lat zysk

Mateusz Kieruzal 25 marca 2023

Latem więcej lotów TAP Air Portugal do Brazylii i Wenezueli

Pasażer i linie lotnicze

TAP: Koniec taryfy basic na krótkich lotach

Pasażer i linie lotnicze

TAP: Koniec taryfy basic na krótkich lotach

Mateusz Kieruzal 21 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5