Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Port w Modlinie ma środki do końca sierpnia. "Zapaść lotniska dotknie cały powiat i region"


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja/inf. pras.

Data publikacji:
2021-04-22 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Port w Modlinie ma środki do końca sierpnia. "Zapaść lotniska dotknie cały powiat i region"
fot. Grzegorz Dąbrowski, PL Warszawa-Modlin
– Dajcie nam uratować Modlin – zaapelował marszałek Adam Struzik do PPL-u i strony rządowej podczas obrad Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego. Po dyskusji o stanie lotniska i propozycji francuskiego inwestora Egis, rada głosowała nad apelem o wsparcie Modlina kierowanym do Prezesa Rady Ministrów, ministrów infrastruktury i obrony narodowej.
Pat w Modlinie przybiera na sile. Lotnisko mimo znakomitych wyników przed pandemią, znalazło się w trudnej sytuacji jak wszystkie lotniska europejskie. Do wybuchu pandemii liczba odprawianych w Modlinie podróżnych systematycznie rosła. W lutym 2019 wykonano tu 1884 operacje i obsłużono ponad 228 tys. pasażerów. W lutym tego roku zrealizowano tylko 343 operacje i obsłużono ok. 11 tys. pasażerów. Liczba kierunków spadła z 45 do 9. Według ostrożnych prognoz, liczba lotów na polskich lotniskach powrócić może do poziomu sprzed pandemii najwcześniej w ciągu najbliższych 3-4 lat. Do tego czasu, na co wskazują i lotniczy eksperci, i sami udziałowcy portu, potrzebna jest Modlinowi pomoc.

– Podejmujemy ten temat, bo jest to w interesie całego regionu. Nie tylko pracowników portu, ale i mieszkańców oraz firm współpracujących z Modlinem – powiedział Robert Składowski, przewodniczący Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego, oddając głos marszałkowi województwa mazowieckiego.

"Każde nasze działanie jest torpedowanie przez PPL"

Na wstępie swojej wypowiedzi Adam Struzik podkreślił, że samorząd od kilku lat próbuje rozwinąć lotnisko. – Niestety napotykamy na całkowitą obstrukcję ze strony PPL. Nie zgodzili się na udzielenie kredytu przez bank, nie zgodzono się też na podniesienie kapitału przez samorząd województwa i objęcie udziałów. Ostatnio pojawił się poważny, doświadczony partner prywatny. I też odpowiedź jest negatywna – zauważył marszałek.

– Reasumując, jesteśmy w stanie jako samorząd województwa, sami lub z partnerem, tę spółkę rozbudować i rozwinąć, pod warunkiem zgody pozostałych partnerów. Korzystając z obecności Pana wojewody, zależy mi na tym, aby strona rządowa jasno określiła swój stosunek do Modlina. Każde nasze działanie jest torpedowanie przez PPL. Tak dalej być nie może. PPL z jednej strony nie pozwala nam działać, inwestować, a z drugiej strony, odważę się to powiedzieć, sprawia wrażenie działania na szkodę tej spółki – podkreślił Struzik.

– Potwierdzam, że sytuacja jest bardzo trudna. Środków wystarcza spółce do końca sierpnia. Potem będziemy powiększali swoje zobowiązania wobec kontrahentów – przedstawił sytuację finansową Marcin Daniłł, wiceprezes portu z Mazowsza.

Jak zauważył Jacek Kowalski, burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego oraz udziałowiec portu, zapaść portu będzie miała destrukcyjny wpływ na powiat i cały region. – Lotnisko stało się katalizatorem rozwoju regionalnego. To dziesiątki tysięcy osób powiązanych zawodowo z rozwojem Modlina. To rodziny, które zainwestowały często dorobek swojego życia w biznesy okołolotniskowe. Apeluję więc o wybranie jednego z rozwiązań położonych na stole – stwierdził Jacek Kowalski.

"Nie kwestionowaliśmy samego dokapitalizowania"

W debacie stanowisko zajęli także udziałowcy ze strony rządowej. Łukasz Biga, przedstawiciel Agencji Mienia Wojskowego podkreślił, że jego pracodawca jest za porozumieniem. – Nie kwestionowaliśmy samego dokapitalizowania. Jeśli te propozycje będą dalej procedowane, będziemy w tym uczestniczyć. Nam zależy na uczestniczeniu w spółce i jej uratowaniu. Kwestia w tym, jaki wariant będzie procedowany – dodał Biga.

– W naszej ocenie problem Modlina to problem strukturalny. Dlatego PPL nawołuje, aby opracować dla Modlina plan restrukturyzacyjny. W naszej ocenie problemem jest strona przychodowa. Nikt – w naszej ocenie – się tym nie zajmuje. Oczywiście, pandemia dołożyła swoją cegiełkę. Jeśli chodzi o Egis, to w naszej ocenie, zmiana struktury udziałowej z 4 do 5 wcale nie ułatwi dogadania się. Nie tędy droga. Nie mamy też w planach wyjścia z lotniska w Modlinie – podtrzymał stanowisko PPL wiceprezes Stefan Światkowski.

– To odwracanie kota ogonem. Plan restrukturyzacji planowany był od dawna. Temu celowi miał służyć kredyt komercyjny, na który PPL nie wyraził zgody. To jest celowe blokowanie tego portu, aby się on nie rozwijał. Jestem od początku w tym porcie i mam pewien pogląd historyczny – odniósł się do tej wypowiedzi, Marek Miesztalski, przewodniczący rady nadzorczej lotniska w Modlinie.

Jeremi Mordasewicz, przedstawiciel Konfederacji Lewiatan w WRDS zauważył, że rada reprezentuje przede wszystkim interes społeczny. – To że to lotnisko się broni, pokazują konsumenci. Oni głosują nogami. Jeśli mamy 3 mln pasażerów, to oznacza to, że ludzie chcą z niego korzystać. Radom nie jest dla mnie alternatywą. A zatem z perspektywy ludzi, powinniśmy interesów lotniska bronić. Jeśli PPL uważa, że to nie jest dobre przedsięwzięcie biznesowe, to powinien się z niego wycofać – stwierdził Mordasiewicz.

"Mniejszościowi udziałowcy starają się coś wymusić"

Beata Mieleszkiewicz, dyrektor Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury, zaznaczyła w swojej wypowiedzi, że ministerstwo nie jest stroną w konflikcie, ponieważ nie ma wpływu na decyzje PPL. – Nie zgodzę się, że ministerstwo i rząd nie ma wpływu na PPL, bo w określonym zakresie nadzoruje PPL – zaznaczył z kolei przewodniczący WRDS Robert Składkowski.

Wojewoda mazowiecki Konstanty Radziwiłł, który w WRDS reprezentuje stronę rządową, zamykając dyskusję, poinformował, że nie będzie głosować w tej sprawie. – Ja ciągle mam nieodparte wrażenie, że poważnym problemem tej spółki jest zapis w umowie mówiący o jednomyślności. Z całym szacunkiem do marszałka i burmistrza, którzy są mniejszościowymi udziałowcami, starają się coś wymusić i kogoś do czegoś zmusić, ja jako przedstawiciel strony rządowej nie poprę tego stanowiska – dodał Radziwiłł.

Ostatecznie za stanowiskiem WRDS głosowały następujące strony: pracownicza, pracodawców, samorządowa. Strona rządowa reprezentowana przez wojewodę mazowieckiego nie wzięła udziału w glosowaniu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Walka o Modlin trwa. PPL i Mazowsze komentują

Prawo i polityka

Walka o Modlin trwa. PPL i Mazowsze komentują

Łukasz Malinowski 20 kwietnia 2021

Port Lotniczy Warszawa-Modlin będzie miał prywatnego inwestora?

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Warszawa-Modlin będzie miał prywatnego inwestora?

Emilia Derewienko 18 lutego 2021

Warszawa-Modlin: Zaledwie 870 tys. pasażerów obsłużonych w 2020 roku

Infrastruktura i lotniska

Warszawa-Modlin: Zaledwie 870 tys. pasażerów obsłużonych w 2020 roku

Red. ed 28 stycznia 2021

 

Co dalej z przetargami CPK na STEŚ?

Infrastruktura i lotniska

Co dalej z przetargami CPK na STEŚ?

27 kwietnia 2021

British Airways połączą Wrocław i Gdańsk z Londynem!

Pasażer i linie lotnicze

British Airways połączą Wrocław i Gdańsk z Londynem!

27 kwietnia 2021

LOT poleci do Dubaju!

Biznes i przemysł

LOT poleci do Dubaju!

27 kwietnia 2021

Lotnisko Chopina: Marzec pozwala na ostrożny optymizm

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina: Marzec pozwala na ostrożny optymizm

27 kwietnia 2021

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5