Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury i Tomasz Zdzikot, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, podpisali porozumienie w sprawie przekazania terenu o powierzchni ok. 8,5 tys. m kw. w dzierżawę PPL. Porozumienie zostało podpisane przy udziale Agencji Mienia Wojskowego, Stołecznego Zarządu Infrastruktury i PPL.
Podpisanie porozumienia daje PPL-owi możliwość przebudowy północnej części terminalu, w którym znajduje się strefa dla pasażerów podróżujących do krajów poza Schengen. Pozyskany teren umożliwi m.in., utworzenie nowych stanowisk postojowych dla samolotów pasażerskich – 8 samolotów typu C (np. Boeing 737) lub – w zależności od potrzeb – 3 samolotów typu E (np. Boeing 787) i 2 samolotów typu C.
Przebudowa Lotniska Chopina jest niezbędna, aby stołeczny port mógł obsłużyć stale rosnące zapotrzebowanie na rejsy z i do Polski. Liczba obsłużonych w Warszawie pasażerów w bieżącym roku z pewnością znacząco przekroczy 17 mln.
– Przepustowość Lotniska Chopina dramatycznie się kurczy. Obecnie w momencie tzw. szczytów wykorzystujemy 100% naszych zasobów. Należy pamiętać, że przepustowość nie ogranicza się wyłącznie do dróg startowych – dotyczy to także pozostałych elementów infrastruktury i jest tak słaba, jak jej najsłabsze ogniwo – mówi Piotr Rudzki z biura prasowego Lotniska Chopina.
Jak dodaje, przebudowa stołecznego portu jest również konieczna pod kątem tworzenia Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Lotnisko Chopina obecnie wypracowuje masę krytyczną dla CPK. Dlatego też nie możemy zwalniać tempa i musimy dostosować się do potrzeb przewoźników, którzy chcą uruchamiać połączenia do Warszawy lub rozwijać się w naszym regionie – mówi.
Przypomnijmy, że w związku z rozbudową Okęcia, ruszyły już przetargi. Zakres inwestycji przewiduje m.in. budowę i przebudowę dróg kołowania, płyt i stanowisk postojowych. We wrześniu PPL ogłosił
postępowanie na budowę czterech poczekalni autobusowych w strefie Non Schengen wraz z adaptacją pomieszczeń w pirsie południowym oraz w terminalu T1, a także modernizację stref kontroli stołecznego lotniska.
Nadal nie wiadomo, co stanie się ze stołecznym portem lotniczym po otwarciu w 2027 roku Centralnego Portu Komunikacyjnego. Według koncepcji władz, CPK przejmie ruch regularny z Okęcia, natomiast do przejęcia linii niskokosztowych i czarterów przygotowywany jest Port Lotniczy Radom.