W siedzibie Polskich Portów Lotniczych S.A. odbyło się posiedzenie Krajowej Rady ds. Zrównoważonego Paliwa Lotniczego (SAF). Spotkanie służyło zbudowaniu wspólnego obrazu wyzwań i barier hamujących rozwój i upowszechnienie paliw SAF w Polsce — od regulacji, przez łańcuch dostaw, po infrastrukturę.
Rada ds. SAF zadeklarowała wsparcie administracji publicznej w pracach nad rozwiązaniami dla rynku zrównoważonych paliw. Wypracowane wnioski i rekomendacje zostaną przekazane do Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Do udziału w pracach Rady zaproszony został Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytutu Badawczy, którego interdyscyplinarna wiedza istotnie przysłuży się wypracowaniu polskiej Mapy Drogowej SAF - dopasowanej do krajowych realiów regulacyjnych i biznesowych.
Połączyć perspektywy nauki i biznesu– Zaczynamy od fundamentów: wspólnego dokumentu z propozycjami regulacyjnymi i prac w celu realizacji mapy drogowej SAF dla Polski. Chcemy połączyć perspektywy nauki i biznesu, tak aby wesprzeć administrację i przyspieszyć wdrożenia przy realnych kosztach – powiedziała na wstępie wydarzenia Paulina Paga, Pełnomocnik Zarządu ds. ESG.
W obradach Rady uczestniczyli przedstawiciele, linii lotniczych, sektora paliwowego oraz organizacji branżowych - m.in., Urząd Lotnictwa Cywilnego, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, Collins Aerospace, Pratt & Whitney Rzeszow S.A., przewoźnicy (w tym PLL LOT i Wizzair, Ryanair ), ORLEN S.A. a także przedstawiciele IATA oraz Boeing Global. Dyskusję moderował Martin Gorricho (Boeing).
Dyskusję o potencjalnych barierach rozwoju rynku uzupełniły prezentacje zaproszonych ekspertów Panel dotyczący potencjalnych barierach rozwoju rynku uzupełniły prezentacje wskazująca na wagę jaką w SAF odgrywa łańcuch dostawców (0,4% ceny paliw to koszt samego mieszania paliw) Pani dr. Elisabeth Woeldgen (Hasselt University) oraz wyzwań stojących przed SAF i doświadczeń związanych z ich obecnością w systemie EU ETS przedstawionych przez dr hab. Roberta Zajdlera i Pawła Malińskiego (IOŚ-PIB/KOBiZE).
– Rynek potrzebuje przewidywalności: spójnych definicji, certyfikacji i mechanizmów rozliczeń. Naszym zadaniem jest wskazanie rozwiązań, które zadziałają w polskich realiach - od ułatwień inwestycyjnych po standardy operacyjne i będą kompatybilne z europejskimi wymogami – komentuje Monika Krajewska, Dyrektor Biura Strategii i Rozwoju PPL S.A.
Kontekst regulacyjnyObowiązki stopniowego zwiększania udziału paliw SAF wynikają z rozporządzenia ReFuelEU Aviation (UE) 2023/2405. Od 2025 r. organy zarządzające portami lotniczymi w UE mają podejmować działania ułatwiające dostęp operatorów do paliw SAF.
Rozporządzanie jest częścią pakietu „Fit for 55”, mającego na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 r., w porównaniu do poziomów z 1990 r. Pełna wersja dokumentu jest dostępna
TUTAJ.