Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Polska Rada ds. SAF. Głos branży i nauki w kierunku dekarbonizacji lotnictwa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Polskie Porty Lotnicze

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Polska Rada ds. SAF. Głos branży i nauki w kierunku dekarbonizacji lotnictwa
fot. PPL
W siedzibie Polskich Portów Lotniczych S.A. odbyło się posiedzenie Krajowej Rady ds. Zrównoważonego Paliwa Lotniczego (SAF). Spotkanie służyło zbudowaniu wspólnego obrazu wyzwań i barier hamujących rozwój i upowszechnienie paliw SAF w Polsce — od regulacji, przez łańcuch dostaw, po infrastrukturę.

Rada ds. SAF zadeklarowała wsparcie administracji publicznej w pracach nad rozwiązaniami dla rynku zrównoważonych paliw. Wypracowane wnioski i rekomendacje zostaną przekazane do Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Do udziału w pracach Rady zaproszony został Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytutu Badawczy, którego interdyscyplinarna wiedza istotnie przysłuży się wypracowaniu polskiej Mapy Drogowej SAF - dopasowanej do krajowych realiów regulacyjnych i biznesowych.

Połączyć perspektywy nauki i biznesu

– Zaczynamy od fundamentów: wspólnego dokumentu z propozycjami regulacyjnymi i prac w celu realizacji mapy drogowej SAF dla Polski. Chcemy połączyć perspektywy nauki i biznesu, tak aby wesprzeć administrację i przyspieszyć wdrożenia przy realnych kosztach – powiedziała na wstępie wydarzenia Paulina Paga, Pełnomocnik Zarządu ds. ESG.

W obradach Rady uczestniczyli przedstawiciele, linii lotniczych, sektora paliwowego oraz organizacji branżowych - m.in., Urząd Lotnictwa Cywilnego, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, Collins Aerospace, Pratt & Whitney Rzeszow S.A., przewoźnicy (w tym PLL LOT i Wizzair, Ryanair ), ORLEN S.A. a także przedstawiciele IATA oraz Boeing Global. Dyskusję moderował Martin Gorricho (Boeing).

Dyskusję o potencjalnych barierach rozwoju rynku uzupełniły prezentacje zaproszonych ekspertów Panel dotyczący potencjalnych barierach rozwoju rynku uzupełniły prezentacje wskazująca na wagę jaką w SAF odgrywa łańcuch dostawców (0,4% ceny paliw to koszt samego mieszania paliw) Pani dr. Elisabeth Woeldgen (Hasselt University) oraz wyzwań stojących przed SAF i doświadczeń związanych z ich obecnością w systemie EU ETS przedstawionych przez dr hab. Roberta Zajdlera i Pawła Malińskiego (IOŚ-PIB/KOBiZE).

– Rynek potrzebuje przewidywalności: spójnych definicji, certyfikacji i mechanizmów rozliczeń. Naszym zadaniem jest wskazanie rozwiązań, które zadziałają w polskich realiach - od ułatwień inwestycyjnych po standardy operacyjne i będą kompatybilne z europejskimi wymogami – komentuje Monika Krajewska, Dyrektor Biura Strategii i Rozwoju PPL S.A.

Kontekst regulacyjny

Obowiązki stopniowego zwiększania udziału paliw SAF wynikają z rozporządzenia ReFuelEU Aviation (UE) 2023/2405. Od 2025 r. organy zarządzające portami lotniczymi w UE mają podejmować działania ułatwiające dostęp operatorów do paliw SAF.

Rozporządzanie jest częścią pakietu „Fit for 55”, mającego na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 r., w porównaniu do poziomów z 1990 r. Pełna wersja dokumentu jest dostępna TUTAJ.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Chaberski, PPL: Lotnisko Chopina powinno mieć kontynuację na lotnisku centralnym

Infrastruktura i lotniska

Chaberski, PPL: Lotnisko Chopina powinno mieć kontynuację na lotnisku centralnym

Redakcja 01 października 2025

Sanocki, PPL: Polskie lotnictwo rośnie znacznie szybciej niż europejskie

Infrastruktura i lotniska

PPL: Pomyślmy o poluzowaniu norm hałasu

Infrastruktura i lotniska

PPL: Pomyślmy o poluzowaniu norm hałasu

Roman Czubiński 03 października 2025

Raport PPL: Wpływ lotnisk na regiony. Aż 60 mld zł wartości dodanej

Biznes i przemysł

Raport PPL: Polska przyspiesza w wyścigu o lotniska przyszłości

Infrastruktura i lotniska

Raport PPL: Polska przyspiesza w wyścigu o lotniska przyszłości

Polskie Porty Lotnicze 01 października 2025

PPL działają na rzecz zrównoważonego lotnictwa

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Chaberski, PPL: Lotnisko Chopina powinno mieć kontynuację na lotnisku centralnym

Infrastruktura i lotniska

Chaberski, PPL: Lotnisko Chopina powinno mieć kontynuację na lotnisku centralnym

Redakcja 01 października 2025

Sanocki, PPL: Polskie lotnictwo rośnie znacznie szybciej niż europejskie

Infrastruktura i lotniska

PPL: Pomyślmy o poluzowaniu norm hałasu

Infrastruktura i lotniska

PPL: Pomyślmy o poluzowaniu norm hałasu

Roman Czubiński 03 października 2025

Raport PPL: Wpływ lotnisk na regiony. Aż 60 mld zł wartości dodanej

Biznes i przemysł

Raport PPL: Polska przyspiesza w wyścigu o lotniska przyszłości

Infrastruktura i lotniska

Raport PPL: Polska przyspiesza w wyścigu o lotniska przyszłości

Polskie Porty Lotnicze 01 października 2025

PPL działają na rzecz zrównoważonego lotnictwa

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij