W marcu bieżącego roku Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wprowadziła podział pionowy przestrzeni powietrznej nad Polską. W istniejących dotychczas sektorach kontroli ruchu lotniczego wyodrębniona została warstwa górna i dolna.
Do końca lutego 2016 roku zarządzanie ruchem lotniczym polegało na poziomym podziale przestrzeni powietrznej w ramach dziewięciu podstawowych sektorów kontroli obszaru. Mogły one funkcjonować samodzielnie, lub być łączone w zależności od natężenia ruchu lotniczego. Ze względu na stale rosnący ruch lotniczy nad Polską od marca 2016 roku obowiązuje pionowy podział przestrzeni powietrznej. Pozwala on na zwiększenie ilości statków powietrznych poruszających się po polskim niebie.
Pierwotnie podział ten miał zostać wprowadzony w 2015 roku, jednak stało się to niemożliwe po przejściu na nowy system kontroli ruchu lotniczego Pegasus 21. W okresie początkowym system ten obniżył przepustowość polskiego nieba, ale PAŻP borykała się też z problemami kadrowymi i opóźnieniami szkoleń. Do tego brakowało symulatorów odwzorowujących środowisko pracy na nowym systemie.
Pierwszy etap wprowadzania nowego podziału został już zakończony. Dzięki niemu stworzono nowe sektory, którymi można elastycznie zarządzać. Można je dowolnie konfigurować i uruchamiać nowe w sytuacji wzrastającego natężenia ruchu. To umożliwi w przyszłości uruchomienie nawet do 18 sektorów. Kolejne konfiguracje będą uruchamiane wraz ze wzrastającym ruchem lotniczym nad Polską.
Pionowy podział oznacza nie tylko więcej sektorów, ale też ułatwienia przy rodzielaniu m.in. samolotów startujących i lądujących (czyli znajdujących się niżej) od lecących na wysokości przelotowej.
Efekty wprowadzenia tego rozwiązania to usprawnienie przepływu ruchu lotniczego, zmniejszenie opóźnień, redukcja długości lotów, zmniejszenie emisji CO2, poprawa konkurencyjności oferowanych przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej usług dla użytkowników polskiej przestrzeni - to wszystko przy zapewnieniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa.
Warto przy tym zwrócić uwagę na fakt, że ruch lotniczy nad Polską wzrasta nawet o około 8 proc. rocznie, mimo około 2-proc. spadku w całej Europie. Od czerwca planowane jest uruchomienie dodatkowych, dolnych sektorów, w związku z wciąż rosnącym ruchem lotniczym nad polskim niebem.
Podział pionowy przestrzeni powietrznej Polski. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej from Agencja PAŻP on Vimeo.