Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Pociągiem WKD do CPK i Baranowa?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-05-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Pociągiem WKD do CPK i Baranowa?
fot. Jakub Murat, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Przyszły Centralny Port Komunikacyjny – gdy powstanie – może być też skomunikowany koleją lokalną i regionalną. Jak zdradził Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego, władze CPK zwróciły się na początku maja z zapytaniem o rozważenie możliwości wydłużenia WKD. – To wstępna propozycja. Rozwój regionalny to dla nas w kontekście projektowania i budowy infrastruktury CPK absolutny priorytet. Z tej perspektywy powiązanie lotniska i jego otoczenia z przedłużeniem WKD wydaje się scenariuszem korzystnym – informuje Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.

We wtorek (10 maja) Warszawska Kolej Dojazdowa podpisała umowę z wykonawcą przebudowy i rozbudowy torów między Podkową Leśną a Grodziskiem Mazowieckim. Ma się tu pojawić drugi tor, dzięki czemu wzrośnie przepustowość linii na dojeździe do i z zaplecza wukadki, które znajduje się w Grodzisku Mazowieckim.

Obecny na uroczystości Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego, wybiegł mocno w przyszłość i wspomniał o dalszych możliwych planach rozwoju Warszawskiej Kolei Dojazdowej. – Ostatnio były kontakty ze stroną rządową i pan minister Mikołaj Wild (prezes CPK – red.) wyraził zainteresowanie dalszym rozwojem kolei do Baranowa. Miało to formę wstępnego zapytania, czy samorządy byłyby zainteresowane. Zobaczymy, jak będą oficjalne dokumenty – wtedy będziemy rozmawiać konkretnie – przekazał Struzik.

Wstępne rozmowy

Na razie rozmowy odbywały się na poziomie samorządu i spółki rządowej. – Usłyszałem tę informację dzisiaj (10 maja – red.). Jeżeli tylko otrzymamy zapytanie, będziemy przygotowywać naszą propozycję o możliwości technicznej wydłużenia naszych torów do Baranowa – powiedział Michał Panfil, prezes WKD.

Jak wskazuje CPK, koncepcja przedłużenia WKD od stacji końcowej w Grodzisku Mazowieckim do Airport City i portu lotniczego to jedna z propozycji planistycznych, będąca elementem strategii rozwoju regionu CPK. – Scenariusz inwestycyjny wydłużenia WKD nie jest przesądzony. Ta wstępna propozycja przestrzenna jest jednak poparta przykładami z innych regionów okołolotniskowych. W sąsiedztwie wielu portów lotniczych – także w Europie – stosowane są rozwiązania typu light rail (lekka kolej) – mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK.

Powstający master plan CPK będzie przewidywał rezerwę terenową pod ewentualne przedłużenie WKD. – W powstającym master planie CPK zostanie przewidziana rezerwa terenowa pod ewentualną budowę lekkiej kolei. Na tym etapie prace projektowe dotyczące wydłużenia istniejącej linii WKD w stronę Airport City i lotniska nie będą prowadzone. Lekka kolej nie będzie też elementem materiałów do decyzji środowiskowej. Niemniej w przyszłości takie rozwiązanie będzie możliwe – dodaje Konrad Majszyk.

Realizacja tej koncepcji wiązałaby się jednak z szeregiem wyzwań. – Odejście od naszej linii możliwe byłoby tylko na odcinku, który nie jest silnie zurbanizowany. W samym Grodzisku takiej możliwości nie ma, kończymy przy cmentarzu, jest bazar i pływalnia. Jedyną możliwością, którą można by rozpatrywać, to odejście między Milanówkiem a Grodziskiem – na odcinku Kazimierówka – Brzózki – mówi Krzysztof Kulesza, rzecznik prasowy WKD. Jak dodaje, kluczowym aspektem byłoby też pokonanie linii kolejowej nr 1 i autostrady A2.

CPK widzi sporo korzyści

Przedstawiciele CPK widzą jednak sporo korzyści w rozbudowie WKD. – Rozwój regionalny to dla nas w kontekście projektowania i budowy infrastruktury CPK absolutny priorytet. Z tej perspektywy powiązanie lotniska i jego otoczenia z przedłużeniem WKD wydaje się scenariuszem korzystnym zarówno dla udziałowca WKD (województwa mazowieckiego), jak też dla inwestora lotniska, czyli spółki CPK – mówi Konrad Majszyk.

WKD zapewniłaby szybki dojazd dla mieszkańców okolicznych terenów i pracowników przyszłego lotniska, miasteczka okołolotniskowego i infrastruktury powiązanej – z Grodziska Maz. podróż zajęłaby 15-19 minut. Autobus potrzebowałby co najmniej 35 minut.

Dłuższa linia WKD dałaby też impuls do rozwoju urbanistycznego. Przy linii mogłyby powstać kolejne osiedla – na wzór miast-ogrodów, jak np. Podkowa Leśna. CPK przypomina, że już przed wojną planowano, że EKD (poprzednik WKD) miała być dłuższa i prowadzić w kierunku Żyrardowa / Mszczonowa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Pasażer i linie lotnicze

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Biznes i przemysł

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Zobacz również:

Nocne pociągi ze Sztokholmu do Berlina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Nocne pociągi ze Sztokholmu do Berlina przez cały rok

Michał Szymajda 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Pasażerowie nie wrócili jeszcze do WKD po pandemii

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Pasażer i linie lotnicze

A321neo dla ITA Airways będzie latał do Tel Awiwu

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Pasażer i linie lotnicze

Chcą odszkodowanie za lot koło puszczającego gazy buldoga

Tomasz Śniedziewski 13 września 2023

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Biznes i przemysł

ATR liczy na rozwój w Korei Południowej

Mateusz Kieruzal 16 września 2023

Zobacz również:

Nocne pociągi ze Sztokholmu do Berlina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Nocne pociągi ze Sztokholmu do Berlina przez cały rok

Michał Szymajda 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Pasażerowie nie wrócili jeszcze do WKD po pandemii

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5