Partner serwisu
Prawo i polityka

Plan inwestycji CPK. Strategia doboru projektów i mapy sieci transportowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-06-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP/ Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Plan inwestycji CPK. Strategia doboru projektów i mapy sieci transportowej
fot. CPK
Zasady doboru projektów oraz mapy modelowania multimodalnej sieci transportowej zostały zawarte w planie inwestycji dot. Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

To projekt uchwały Rady Ministrów o nazwie "Plan zamierzeń państwa oraz zatwierdzonych do realizacji przedsięwzięć w związku z budową CPK – w perspektywie obejmującej Strategię Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku", jaki we wtorek ukazał się w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu. Jego autorem jest wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Jak napisano w projekcie, uchwała stanowi "potwierdzenie przez Radę Ministrów listy inwestycji transportowych, wynikających ze Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz związanych z CPK, które mają zostać zrealizowane przez różne podmioty celem osiągnięcia spójnego efektu w skali całej sieci transportowej kraju". Jak dodano, jednym z kluczowych projektów strategicznych ujętych w SZRT do 2030 r. jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego w oparciu o założenia Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej. W zakres tego projektu wchodzi budowa hubu transportowego, opartego na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym oraz kolejowym efektywnie włączonego w układ sieci drogowej.

"Koncepcja CPK zakłada budowę komponentu lotniczego, kolejowego i drogowego. Tworzenie krajowego systemu przewozów dalekobieżnych wymagać będzie budowy nowych odcinków linii kolejowych oraz modernizacji komplementarnych odcinków istniejących" – czytamy. Jak podkreślono, aby uzyskać taki efekt konieczne jest spełnienie m.in. licznych wymogów infrastrukturalnych i organizacyjnych (również w kontekście ubiegania się o finansowanie ze środków UE).

"W celu usprawnienia koordynacji prac wszystkich podmiotów odpowiedzialnych za wdrożenie Inwestycji i transportowych Inwestycji Towarzyszących oraz zapewnienie komplementarności pod kątem parametrów i terminów realizacji opracowany został Plan zamierzeń państwa oraz zatwierdzonych do realizacji przedsięwzięć w związku z budową CPK – w perspektywie obejmującej Strategię Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku. Dokonano w nim zestawienia planowanych inwestycji należących do ww. kategorii na poziomie krajowym, obejmującym całą sieć transportową, niezależnie od inwestora" – napisano w projekcie.

Zdaniem projektodawców, przyczyni się to także do zachowania spójności planowania inwestycji w ramach opracowywanych na perspektywę 2021–2027 programów wieloletnich. "Dokument zawiera przedsięwzięcia poszczególnych inwestorów niezależnie od zakładanego źródła finansowania (środki krajowe, dofinansowanie UE itp.), nie jest także jego założeniem ich określanie, gdyż będzie to zawarte w dedykowanych poszczególnym inwestorom programach wieloletnich" – podkreślono.

Jak dodano, w planie CPK przedstawione zostały zasady doboru projektów oraz mapy, pokazujące wyniki modelowania multimodalnej sieci transportowej, uwzględniającej inwestycje. Planowane inwestycje przedstawiono w kontekście korytarzy sieci bazowej TEN-T: wskazano które odcinki znajdują się w tych korytarzach oraz opisano powiązania pozostałych inwestycji z siecią TEN-T. "Opisane elementy Planu CPK pozwolą dodatkowo na potwierdzenie wypełnienia przez Polskę poszczególnych kryteriów warunku podstawowego w zakresie transportu (przewidywanego w związku z ubieganiem się o środki UE) – względem przedsięwzięć związanych z budową CPK. Warunki te są formułowane przez Komisję Europejską w kontekście pozyskania finansowania ze środków UE w ramach perspektywy finansowej 2021–2027" – czytamy.
Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to III kwartał 2021 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5