Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

PKP Cargo: Dzięki CPK Polska zaistnieje na lotniczym rynku towarowym


Wstecz Dalej

Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2017-11-09 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PKP Cargo: Dzięki CPK Polska zaistnieje na lotniczym rynku towarowym
Samolot transportowyfot. moonm, lic. CC BY-SA 2.0
Centralny Port Komunikacyjny to pierwsza próba wykorzystania synergii towarowego transportu kolejowego i lotniczego – ocenia Witold Bawor, członek zarządu PKP Cargo. W jego opinii dzięki nowemu węzłowi komunikacyjnemu Polska może zaistnieć na rynku przewozów ładunków samolotami. Dziś ma on w Polsce pozycję marginalną, ale perspektywy według Witolda Bawora są bardzo dobre i z biegiem czasu będą się jeszcze poprawiać.
– Dotychczas żaden z [polskich] zarządców portów lotniczych, którzy chcieli rozwijać u siebie przewozy cargo, nie przewidywał dalszej dystrybucji ładunków drogą kolejową – mówił podczas poniedziałkowego Kongresu Rozwoju Transportu Witold Bawor, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo. Podkreślał on, że na tym tle wyróźnia się projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego i ocenił, że daje on dużą szansę na rozwój sektora lotniczych przewozów towarowych w Polsce. W praktyce oznacza to budowę całego segmentu niemal od zera.

Na razie udział Polski w lotniczym cargo na poziomie błędu statystycznego

– CPK jest pierwszym projektem, który zakłada synergię dwóch rodzajów transportu: kolejowego i lotniczego. Z racji położenia centrum jest też oczywistym dystrybutorem przewozów z portów [nadmorskich] i z Małaszewicz. Ulokowanie go w środkowej części kraju w naturalny sposób udrożni szlaki i umożliwi dystrybucję towarów z Dalekiego Wschodu głównie do krajów Europy Środkowej i Południowej, ale także odwrotnie: zabezpieczy możliwość konfigurowania składów do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw – stwierdził prelegent.

– Przede wszystkim jednak widzimy szansę na to, że zaistniejemy [jako kraj] jako czynny gracz na rynku lotniczych przewozów cargo – podkreślał. Dodał także, że rynek ten wydaje się bardzo perspektywiczny, bo obecnie obserwuje się około dziesięcioprocentowy wzrost wolumenu ładunków w perspektywie rok do roku. – Tymczasem jako Polska mamy na razie około jednego procenta rynku europejskiego, a więc nasz udział jest właściwie na poziomie błędu statystycznego – mówił.

Udział kolei ma zmazać „grzech pierworodny” CPL

W jego opinii o dużych szansach na sukces CPK w tym aspekcie stanowią dobre wyniki osiągane przez lotniska stosunkowo nieodległe od polskiej granicy, m.in. we Frankfurcie nad Menem. – Obsługuje ono 2,6 mln ton ładunków rocznie, podczas gdy Warszawa – ok. 60 tys. ton – wyliczał. Podkreślał także, że istniejąca tendencja do poszukiwania możliwości szybkiego transportu dóbr wysokoprzetworzonych będzie naturalnie stymulować dynamiczny rozwój całego segmentu, a nowy węzeł może pomóc w jego wykorzystaniu.

Witold Bawor bardzo pozytywnie ocenił też kierunek, jaki obrano ostatecznie, tworząc zręby wizji CPK. – Początkowo Centralny Port Lotniczy miał być bowiem dedykowany przewozom pasażerskim – stwierdził. Podkreślał także, że dobrą decyzją była decyzja o skupieniu w jednym punkcie różnych środków transportu, a pierwotną nazwę CPL określił mianem grzechu pierworodnego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Mikołaj Wild: Tak, chcemy Portu Solidarność

Prawo i polityka

Mikołaj Wild: Tak, chcemy Portu Solidarność

Łukasz Malinowski 17 listopada 2017

Jarosław Kaczyński o uchwale CPK: „Niektóre decyzje zapadają powoli”

Prawo i polityka

Jarosław Kaczyński o uchwale CPK: „Niektóre decyzje zapadają powoli”

Magdalena Wosińska 14 listopada 2017

CPK: Paliwo lotnicze dojedzie koleją

Prawo i polityka

CPK: Paliwo lotnicze dojedzie koleją

Łukasz Malinowski 14 listopada 2017

 

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

11 grudnia 2018

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

Infrastruktura i lotniska

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

11 grudnia 2018

LAW nawiązuje współpracę z PPL

Prawo i polityka

LAW nawiązuje współpracę z PPL

11 grudnia 2018

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

Prawo i polityka

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

11 grudnia 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5