Bridges Air Cargo ogłosił wczoraj (22 sierpnia), że odebrał i wprowadza do floty pierwszego na świecie transportowego E-Freightera E190F czyli przebudowany samolot pasażerski na wersję cargo tzw. Passenger To Freighter (P2F). Odrzutowiec ten, pierwszy z dwóch konwersji, ma wkrótce zadebiutować na lotach cargo.
Firma
Bridges Air Cargo, z siedzibą na Malcie, jest częścią holdingu Bridges Worldwide, wiodącego dostawcy rozwiązań dla międzynarodowej społeczności logistycznej, kurierskiej i ekspresowej. Firma współpracuje z wiodącymi globalnymi dostawcami usług logistycznych, w tym FedEx, DHL i UPS, aby sprostać wymaganiom sieciowym wymagającym dużej szybkości i wysokiej wydajności przewozu frachtu.
Pierwszy E190F dla firmy, to samolot o numerze seryjnym MSN 19000360 i rejestracji N986TA, który został wyprodukowany w maju 2010 r. Maszyna zadebiutowała w czerwcu 2010 r. w linii TACA International Airlines, a następnie w maju 2013 r. trafiła do Avianca El Salvador. W 2022 r. samolot został zwrócony lessorowi, a w 2023 r. rozpoczęła się przebudowa do wersji cargo. Jego właścicielem jest amerykański lessor Regional One. Po locie dostawczym samolot otrzyma maltańską rejestrację 9H-BRD.
- Z radością ogłaszamy, że wprowadzamy do naszej floty pierwszy samolot transportowy embraer E190F, pierwszy tego typu w świecie lotnictwa! To ekscytujący kamień milowy w naszej historii jako rozwijającej się linii lotniczej. Samolot E190F zwiększy naszą zdolność do obsługi klientów z większą wydajnością, elastycznością i niezawodnością. Nie poprzestajemy jednak na tym i wkrótce planujemy powitać drugi samolot transportowy E190F w ramach naszych planów ekspansji. W Bridges Air Cargo dążymy do stworzenia dynamicznej, nowoczesnej floty, która będzie odpowiadać zmieniającym się potrzebom naszych partnerów w Europie i poza nią - powiedział Guy Bridges, dyrektor zarządzający Bridges Air Cargo.
Konwersja E-Jet P2F firmy Embraer zapewni wiodące w segmencie osiągi i ekonomikę. E-Jety Freighter będą miały o ponad 50 proc. większą pojemność, trzykrotnie większy zasięg niż duże turbośmigłowe samoloty towarowe i do 30 proc. niższe koszty operacyjne niż odrzutowe samoloty wąskokadłubowe.
- Wspólnie z Embraerem i naszymi cenionymi partnerami wyznaczamy nowy punkt odniesienia dla regionalnego transportu ładunków, przekształcając jeden z najwydajniejszych samolotów regionalnych na świecie w samolot transportowy nowej generacji. Dzisiaj z przyjemnością witamy Bridges Air Cargo jako naszego najnowszego partnera - powiedział prezes Regional One, Hank Gibson.
Pierwsza przebudowa na frachtowce została przeprowadzona w zakładach Embraera w Brazylii i obejmowała m.in. przednie drzwi ładunkowe na pokładzie głównym, system obsługi ładunków, wzmocnienie podłogi, sztywną barierę ładunkową (RCB) - barierę 9G z drzwiami dostępowymi, system wykrywania dymu ładunkowego, w tym gaśnice klasy "E" w górnym przedziale ładunkowym, zmiany w systemie zarządzania powietrzem (chłodzenie, zwiększanie ciśnienia itp.), usunięcie elementów wyposażenia wnętrza oraz przepisy dotyczące transportu materiałów niebezpiecznych.
- Witamy Bridges Air Cargo w globalnej rodzinie Embraera! Z wielką przyjemnością witamy Was także jako pierwszego operatora embraera E190 Freighter! - powiedział Arjan Meijer, prezes i dyrektor generalny Embraer Commercial Aviation.
Frachtowce EmbraeraE190F będzie mógł przewozić ładunek użyteczny o masie do 10 700 kg (23 600 lb), a E195F do 12 300 kg (27 100 lb). Zasięg każdego z nich wyniesie kolejno 4 259 km (2 300 nm) oraz 3 889 km (2 100 nm). Sumując miejsce pod podłogą i na pokładzie głównym, maksymalna ładowność E190F wynosi 13 500 kg. Do tej pory Embraer zabezpieczył zamówienia na 60 takich maszyn, a amerykański lessor Regional One będzie pierwszym odbiorcą tych samolotów.