Linia TAAG Angolą odebrała w czwartek (30 stycznia) pierwszego boeinga B787. Dreamliner numer 1 dla przewoźnika to samolot o oznaczeniu LN1128 (D2-TEQ) napędzany silnikami General Electric GEnx-1B. Tym samym angolski przewoźnik rozpoczyna modernizację floty dalekodystansowej i dołącza do grona linii lotniczych użytkujących liniowca marzeń.
Pierwszy 787 Dreamliner TAAG wylądował w Luandzie tuż przed Dniem Wyzwolenia Angoli przypadającego na 4 lutego, upamiętniając także jubileusz prawie 50 lat od dostarczenia pierwszego samolotu TAAG Angola, boeinga 737-200 (D2-TAA), którego linia odebrała dokładnie 19 listopada 1975 r.
- Dostawa 787-9 jest kluczowym krokiem w naszej strategii modernizacji floty. Ten samolot zapewnia wydajność i wszechstronność, których potrzebujemy, aby sprostać rosnącym wymaganiom rynku, zastąpić naszą starzejącą się flotę szerokokadłubową i zapewnić naszym pasażerom światowej klasy doświadczenie - powiedział Nelson Pedro Rodrigues de Oliveira, prezes i dyrektor generalny TAAG Angola Airlines.
Boeing B787-9 linii TAAG zabierze na pokład 313 pasażerów w konfiguracji trzech klas podróży: 16 w klasie biznes (1-2-1), 21 w ekonomicznej premium (2-3-2) oraz 276 w ekonomicznej (3-3-3). Przewoźnik twierdzi, że mimo drobnego opóźnienia Dreamlinery pojawią się w tym roku na wszystkich zaplanowanych trasach. Łącznie linie TAAG użytkować będą cztery Dreamlinery, które zostaną dostarczone w latach 2025-2027: dwa w 2025 r., jeden w 2026 r. oraz jeden w 2027 r.
TAAG świętuje 50 lat niepodległości AngoliPierwszy z odebranych 787 ma na kadłubie specjalną naklejkę, ponieważ narodowy przewoźnik Angoli świętuje 50. rocznicę niepodległości kraju (1975-2025), pokazując specjalne logo na nowym samolocie B87, zarejestrowanym jako D2-TEQ i nazwanym „Namibe”.
Jak informuje przewoźnik, 11 listopada 2025 r. Angola będzie obchodzić 50. rocznicę uzyskania niepodległości, co będzie kamieniem milowym w refleksji nad podróżą kraju w kierunku wolności, pokoju i postępu. Pod hasłem „Angola 50 lat: Zachowanie i docenienie osiągnięć, budowanie lepszej przyszłości”, obchody te mają na celu wzmocnienie dumy narodowej i jedności wśród wszystkich Angolczyków, jednocześnie podkreślając przeszłe osiągnięcia i przyszłe wyzwania.
Dreamliner dziewiątkaB787-9 to Dreamliner, którego wydłużono o ponad 6 metrów w porównaniu do 787-8. Średni model rodziny B787 zabiera ponad 40 pasażerów więcej (w typowej konfiguracji dwóch klas) niż mniejszy 787-8, a także więcej ładunku cargo oraz posiada większy zasięg o ponad 550 km (15 700 km). Boeing zebrał zamówienia na 1 957 samolotów B787, w tym na 1 263 maszyny w wersji 787-9.
Flota liniiFlota TAAG Angola składa się z 25 samolotów:
jednego airbusa A220, siedmiu boeingów B737-700, jednego B737-700F, jednego B737-800F, trzech B777-200ER, pięciu B777-300ER oraz sześciu maszyn DeHavilland Dash 8-400. Przewoźnik oczekuje na dostawę 17 samolotów: 14 airbusów A220-300, które zastąpią B737-700 oraz jednego boeinga B787-9 i dwóch B787-10, które zastąpią najstarsze B777.
Prognozy BoeingaPrognozy dotyczące rynku komercyjnego przewidują, że Afryka będzie potrzebować 1 170 nowych samolotów w ciągu najbliższych dwóch dekad. Samoloty Boeinga stanowią trzon afrykańskiej floty komercyjnej od ponad 75 lat. Ponad 60 linii lotniczych eksploatuje około 500 samolotów amerykańskiego producenta w całej Afryce, co stanowi prawie 70 proc. rynku lotniczego na tym kontynencie.