Spółka Airbus przekazała liniom easyJet pierwszy samolot A320neo wyposażony w Future Air Navigation System-C (FANS-C, ang. system żeglugi powietrznej przyszłości). FANS-C pozwoli liniom lotniczym zoptymalizować trajektorie lotu samolotów, zwiększy płynność ruchu i ułatwi wybór najlepszych prędkości przelotowych, prowadząc do zmniejszenia kosztów paliwa i emitowanego hałasu.
W ramach europejskiego programu badawczego poświęconego kontroli ruchu lotniczego SESAR samolot ten – a wkrótce po nim kolejne – weźmie udział w prowadzonym pod przewodnictwem Airbusa przedsięwzięciu DIGITS (Demonstration of air traffic management improvements Generated by 4D Initial Trajectory Information Sharing), którego celem jest zademonstrowania rozwiązania zakładającego przekazywanie kontroli ruchu lotniczego parametrów przewidywanej trajektorii lotu.
O nowym systemie
FANS-C pozwoli liniom lotniczym zoptymalizować trajektorie lotu samolotów, zwiększy płynność ruchu i ułatwi wybór najlepszych prędkości przelotowych, prowadząc do zmniejszenia kosztów paliwa i emitowanego hałasu. Udostępnianie kontrolerom informacji o przewidywanych trajektoriach przelotów w szczególności ułatwi wyznaczanie kolejności samolotów na podejściu oraz w strefach TMA (rejonach kontrolowanych lotniska lub węzła lotnisk).
Hugh McConnellogue, dyrektor grupy easyJet ds. operacji sieciowych powiedział:
– Ogromnie miło nam być pierwszą linią lotniczą, która otrzyma samoloty Airbusa z awioniką obsługującą technologię FANS-C i móc przekonać się o zaletach tego rozwiązania w praktyce w ramach inicjatywy SESAR. Na podstawie naszych pierwszych doświadczeń operacyjnych mogę stwierdzić, że technologia ta zapowiada się obiecująco i może stać się kluczem do zwiększenia wydajności, bezpieczeństwa i punktualności w naszej rosnącej siatce połączeń – szczególnie w zatłoczonej przestrzeni powietrznej Europy – powiedział dyrektor easyJet ds. operacji sieciowych Hugh McConnellogue.
Do przekazania pierwszego samolotu Airbusa wyposażonego w system FANS-C odniósł się również przedstawiciel producenta.
– To pierwszy krok w rozpoczętym właśnie w skali ogólnoeuropejskiej pokazie działania technologii udostępniania informacji o czterech wymiarach planowanych trajektorii przelotów. Kierowanie tym projektem w ramach inicjatywy SESAR jest dla nas powodem do dumy. Cieszymy się, że mamy szansę włączyć się w działania stanowiące odpowiedź na rosnące natężenie ruchu lotniczego i wnieść swój wkład w podnoszenie bezpieczeństwa i odciążenie środowiska przez wdrożenie bardziej wydajnego systemu kontroli ruchu lotniczego – stwierdził Jean-Brice Dumont, wiceprezes Airbus Commercial Aircraft ds. inżynierii.
Zalety FANS-C to m.in.: dokładniejsze plany lotów; lepiej zoptymalizowane wyliczenia trajektorii i procesy udzielania zgód; lepsze dostosowanie trajektorii planowanych przez kontrolę ruchu i linie lotnicze; lepsze prognozowanie ruchu lotniczego i trafniejsze obliczenia dotyczące zapotrzebowania na przestrzeń w sieci i jej dostępności.
Nie tylko easyJet
Od chwili obecnej do połowy kolejnej dekady siedem działających w Europie linii lotniczych (Air France, British Airways, easyJet, Iberia, Novair, Thomas Cook i Wizz Air), które uczestniczą w DIGITS, stopniowo wyposaży w technologię FANS-C do stu użytkowanych przez siebie samolotów z rodziny A320. Etap prowadzonej na bardzo szeroką skalę demonstracji technologicznej potrwa ponad rok i pozwoli zgromadzić dane z ponad 20 tys. lotów, dzięki którym uczestnicy przedsięwzięcia zyskają możliwość wykazania korzyści płynących z tej technologii w codziennej działalności operacyjnej.
Z myślą o przygotowaniu warunków do rozpoczęcia fazy operacyjnej projektu DIGITS i docelowym wdrożeniu tej technologii w całej Europie i w reszcie świata, w listopadzie 2018 Airbus zdobył pierwszy na świecie certyfikat 4D dla awioniki FANS-C przeznaczonej dla samolotów rodziny A320. Uzupełnieniem dla pokładowych FANS-C będą naziemne urządzenia kontroli ruchu lotniczego, za których opracowanie będą odpowiadać dostawcy usług nawigacyjnych dla lotnictwa w całej Europie.
Wdrożenie FANS-C w samolocie rodziny A320 wiąże się z zainstalowaniem na jego pokładzie nowych urządzeń łączności, udoskonalonego układu sterowania lotem (FMS) i współpracujących z nową awioniką wyświetlaczy. FANS-C będzie w początkowej fazie wdrażany w samolotach rodziny A320, a w kolejnych etapach – we wszystkich innych samolotach koncernu z Tuluzy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.