W połowie maja operator brukselskiego lotniska przez kilka dni testowała autonomiczny pojazd, który ma za dwa lata zacząć wozić pasażerów pomiędzy terminalem, parkingami i strefą cargo.
Władze brukselskiego lotniska i De Lijn już jakiś czas temu zdecydowały się na współpracę z 2getthere w zakresie wprowadzenia autonomicznych autobusów na trasie pomiędzy lotniskiem a parkingiem długoterminowy. Stosowne porozumienie zostało zawarte pod koniec kwietnia 2018 roku przez władze brukselskiego lotniska (Brussels Airport Company) oraz De Lijn (operator i przewoźnik pasażerski należący do władz Walonii) z firmą 2getthere zajmującą się technologiami przewozów autonomicznych.
Prace nad wdrożeniem tego rozwiązania rozpoczęły się jeszcze w roku 2015. Po wstępnych analizach De Lijn i zarząd lotniska zdecydowały się na autonomiczne autobusy elektryczne. Później dokonano wybory kontrahenta, który wdroży stosowne technologie i dostarczy pojazdy.
W maju 2019 na lotnisku testowano pierwszy pojazd dostarczony przez 2getther. Nie zostały udostępnione szczegółowe informacje na temat przebiegu jazd próbnych i wniosków z testów, ale zaangażowane w projekt podmioty twierdzą, że wszystko idzie dobrze, a kolejne testy będą odbywały się w siedzibie firmy w Utrechcie oraz w 2020 na ternie przyszłej lotniskowej trasy.
Połączenie korzystające z autonomicznych pojazdów ma zostać uruchomione i udostępnione dla pasażerów do roku 2021 i będzie działać pod nazwą Airport Autonomous Shuttle. Będą to pierwsze pojazdy autonomiczne obsługujące europejskie lotnisko i poruszające się w normalnych ruchu.
Carel C. van Helsdingen stojący na czele 2getthere podkreśla, że De Lijn i Brussels Airport ustanawiają tym projektem nowe globalne standardy. – Dla nas to wyzwanie, ale jesteśmy dumni, że to nas jako producenta wybrano do realizacji tego zadania. Liczymy na dalszą udaną współpracę i jej owocne zakończenie – mówi.
Ciekawe jest także podejście do nowego projektu władz samego lotniska. Arnaud Feist, czyli prezes zarządu spółki, otwarcie mówi, że jest to element zachęcania pasażerów do korzystania z transportu publicznego. – Inteligentnta mobilność to jeden z naszych strategicznych priorytetów z zakresu zrównoważonego rozwoju na najbliższe lata. Teraz postawiliśmy na autonomiczne busy i sprawdzamy czy mogą nam pomóc w poprawie efektywności transportu pasażerów na terenie lotniska – wyjaśnia Feist.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.