Pięć międzynarodowych biur architektonicznych zabiega o przetarg na projekt terminala pasażerskiego i dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym Centralnego Portu Komunikacyjnego – informuje PAP. Zainteresowani mają doświadczenia przy inwestycjach w Dubaju, Pekinie i Singapurze.
– W trwającym obecnie drugim etapie postępowania przetargowego CPK na projektanta generalnego, czyli tzw. master architekta, bierze udział pięciu oferentów – ujawnił Konrad Majszyk, rzecznik spółki CPK, przypominając, że master architekt to podmiot, który będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie terminala pasażerskiego i dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym transportu publicznego.
Doświadczenia z Daxing, Changi, Heathrow i JFK
Wśród chętnych są dwa znane biura projektowe wywodzące się z Wielkiej Brytanii. To Foster+Partners oraz Zaha Hadid. Oprócz nich do rywalizacji stanęły amerykańska pracownia Kohn Pedersen Fox, pracownia Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura z Hiszpanii oraz Dar Al-Handasah i Perkins and Will, czyli konsorcjum amerykańsko-libańskie.
Startujący w przetargu uczestniczyli przy okazji budowy i rozbudowy portów lotniczych m.in. w Pekinie (Daxing), Singapurze (Changi), w Stambule i Dubaju, na londyńskim Heathrow i nowojorskim JFK.
– Postępowanie prowadzimy w trybie dialogu konkurencyjnego, który umożliwia organizację warsztatów z zakwalifikowanymi pracowniami architektonicznymi. Zamówienie obejmie usługi projektowania głównego terminala (w ramach kolejnych etapów również tzw. terminali satelitarnych), a także dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym – wyjaśnił Majszyk.
Cztery tury warsztatów
W ramach dialogu konkurencyjnego odbyły się dotychczas już cztery tury warsztatów, w których uczestniczyli przedstawiciele wszystkich pięciu firm i konsorcjów zainteresowanych współpracą z CPK, czyli Zaha Hadid, Foster+Partners, Kohn-Pedersen-Fox, Vidal oraz Dar Al-Handasah i Perkins and Will.
Spółka CPK zakłada, że master architekt zostanie wybrany jeszcze w tym roku, a etap projektowania potrwa do osiemnastu miesięcy. Intencją jest wybór projektanta z doświadczeniem i będzie on ściśle współpracował m.in. z master plannerem CPK, czyli firmą Arup, doradcą strategicznym, czyli Portem Lotniczym Inczon z Seulu, a także z generalnym projektantem inżynierii lądowej.
– Do master architekta będą bowiem dołączali wykonawcy pozostałych prac projektowych, których spółka CPK planuje wybrać w kolejnych przetargach – podkreślił Majszyk, zaznaczając jednocześnie, że w przetargu na master architekta znaczenie mają również okoliczności rynkowe wynikające z pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie, które wymuszają na spółce elastyczność, np. konieczność adaptacji do aktualnej sytuacji i prognoz ruchu lotniczego. CPK zamierza to na bieżąco aktualizować.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.