Wstępne dane za marzec opublikowane przez Stowarzyszenie Linii Lotniczych Azji – Pacyfiku (AAPA) pokazują dalsze spadki przewozów cargo, będące odbiciem osłabienia wymiany handlowej.
W marcu przewozy cargo liczone w tonokilometrach (FTK) spadły o 3,2 proc. w skali rok do roku. Jak wyjaśnia AAPA, za osłabieniem stoi odnotowywany na rynkach światowych spadek popytu na półprodukty oraz spadek liczby nowych zamówień biznesowych. Oferowanie wzrosło o 1,1 proc., co przełożyło się na spadek średniego współczynnika wypełnienia (FLF) do poziomu 62,4 proc.
– W pierwszym kwartale tego roku liczba pasażerów międzynarodowych przewożonych przez linie lotnicze z regionu wzrosła o 5,3 proc. do poziomu 93 mln. Regionalne i międzyregionalne rynki w dalszym ciągu prężnie się rozwijają, napędzane nieprzerwanym wzrostem na rynku podróży w celach biznesowych i wypoczynkowych. Z drugiej strony, w tym samym czasie popyt na cargo lotnicze spadł o 5,6 proc., odzwierciedlając ostrożne nastroje na rynku związane z nierozwiązanymi napięciami handlowymi, w szczególności pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami – powiedział Andrew Herdman, dyrektor generalny AAPA.
Marzec jest już piątym miesiącem z rzędu, w którym branża lotnicza w Regionie Azji – Pacyfiku odnotowuje spadki na rynku przewozów cargo. Stowarzyszenie liczy jednak na nieznaczne ożywienie, napędzane rozwojem sytuacji makroekonomicznej oraz e-handlem.
– Perspektywy dla rynku podróży lotniczych pozostają w dalszym ciągu pozytywne z uwagi na spodziewany dalszy umiarkowany wzrost gospodarki światowej. Postępująca popularyzacja cargo lotniczego w przewozach dóbr konsumenckich e-handlu stanowi pewnego rodzaju wsparcie popytu na cargo lotnicze, pomimo że dominujące warunki na rynku są w dalszym ciągu słabe – uważa Herdman.
Wyzwaniem dla branży lotniczej w Azji, w tym dla branży przewozów cargo, pozostają rosnące koszty paliwa oraz koszty pracy.
– Mierząc się z narastającymi przeciwnościami dla warunków operacyjnych, w ubiegłym roku wielu z przewoźników z regionu doświadczyło pogorszenia przychodów. Wyższe koszty paliwa oraz pracy doprowadziły do skurczenia się marż, pomimo postępującego wzrostu popytu oraz, w niektórych przypadkach, poprawie yieldów. Ogółem przewoźnicy Azji – Pacyfiku dalej odpowiadają na wyzwania intensywnie konkurencyjnego rynku, aktywnie wdrażają strategiczne inicjatywy oraz poszukują ścieżek wzrostu pozwalających im na utrzymanie dochodowości – podsumowuje Herdman.