Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Polska Grupa Lotnicza: Czekamy na zielone światło


Wstecz Dalej

Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2018-07-27 07:53
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Lukasz Malinowski/ PGL

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polska Grupa Lotnicza: Czekamy na zielone światło
fot. Polska Grupa Lotnicza
Od powołania do życia Polskiej Grupy Lotniczej (PGL) minęło już ponad pół roku. Obecnie PGL pracuje nad biznesplanami dla spółek, które wejdą w jej skład, oraz nad strategiami funkcjonowania poszczególnych podmiotów. W skład PGL mają wejść PLL LOT, LOT AMS, LS Airport Services oraz nowy podmiot zajmujący się leasingiem samolotów.
Polska Grupa Lotnicza (PGL) to powołany do życia na początku tego roku podmiot, w ramach którego mają zostać skoncentrowane wszystkie spółki związane z krajowym lotnictwem, tj. PLL LOT, LOT Aircraft Maintenance Services, należąca do grupy Agencji Rozwoju Przemysłu, i LS Airport Services, pozostający w rękach Skarbu Państwa. Kapitał zakładowy PGL-u wynosi 1,2 mld zł. Pieniądze te pochodzą w całości z budżetu Skarbu Państwa. W obrębie grupy zostanie utworzona m.in. nowa spółka zajmująca się finansowaniem i udostępnianiem samolotów.

– W Polskiej Grupie Lotniczej chodzi o to, żeby mądrze wykorzystać środki, żeby przełożyły się one na wzrost wartości aktywów, w które będziemy inwestować. Wbrew osobom nieprzychylnym temu pomysłowi, nie chodzi o to, by zapewniać jakąkolwiek pomoc publiczną LOT-owi, co będę powtarzać jak mantrę. Bo PLL LOT takiej pomocy nie potrzebują – podkreślał tuż po powołaniu PGL Rafał Milczarski, prezes zarządu PLL LOT i szef Grupy. Pomysł powołania do życia nowego podmiotu został przez branżę przyjęty pozytywnie.

PGL czeka na UOKiK i pracuje nad strategią spółek

PGL zapewnia nas, że trwają intensywne prace organizacyjne i proceduralne związane z przygotowaniem do koncentracji spółek w jednej grupie kapitałowej. W maju spółka złożyła formalny wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), co było konieczne ze względu na zapisy obowiązującej Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, w sprawie przejęcia wyłącznej i bezpośredniej kontroli nad trzema wspomnianymi wcześniej podmiotami. Teraz urząd bada, czy planowana koncentracja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji na rynku usług lotniczych.

– Mamy nadzieję, że UOKiK zapali już niedługo zielone światło dla budowy skonsolidowanej grupy lotniczej. Co istotne, na podobnej zasadzie, również w ramach jednej grupy kapitałowej, swoje usługi oferuje wiele podmiotów działających na unijnym rynku lotniczym, przede wszystkim w Europie Zachodniej – wyjaśnia Jakub Kluziński, Dyrektor Zarządzający Polskiej Grupy Lotniczej. – Ponadto PGL opracowuje obecnie biznesplany dla spółek, które wejdą w skład grupy kapitałowej. W przygotowaniu są również strategie funkcjonowania nowych podmiotów, które pomogą w realizacji celów grupy PGL, np. spółki leasingowej – dodaje Kluziński.

Konsolidacja jesienią


Jeżeli wszystko pójdzie po myśli spółki, procesy konsolidacyjne powinny zakończyć się jesienią. Pierwszą fazę zmian ma zamknąć przejęcie przez PGL kontroli nad spółkami PLL LOT, LOT AMS i LS Airport Services, a dopiero w drugiej fazie zostanie zawiązana spółka leasingująca przewoźnikom samoloty.

– Uznajemy, że oprócz kilku dużych graczy, którzy zajmują się leasingiem samolotów, jest również miejsce na nowy podmiot, który będzie prowadził działalność początkowo na mniejszą skalę, budując swoje kompetencje na lokalnych rynkach. Tym bardziej, że nie ma takiego podmiotu w Polsce i w najbliższym regionie – wyjaśnia dyrektor PGL.

Pomysł powołania do życia polskiego podmiotu leasingowego od samego początku spotkał się z dobrym przyjęciem. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Zyska gospodarka i pasażer

PGL jest spółką powołaną w celu konsolidacji wybranych aktywów Skarbu Państwa na rynku lotniczym. Dotychczas spółki działające w sektorze lotniczym, a będące własnością Skarbu Państwa, nie miały wspólnie określonych celów i strategii działania, co z perspektywy właściciela może oznaczać, że nie przynoszą one maksymalnych korzyści. – To oznacza, że polski sektor lotniczy jest o wiele mniej konkurencyjny niż Zachodni, gdzie różne firmy z branży lotniczej skupione są w dużych i silnych grupach – mówi przedstawiciel PGL. Dodaje przy tym, że nowy podmiot ma ten trend odwrócić i na zasadach całkowicie biznesowych wytworzyć synergię, która pozwoli na rozwój całego sektora lotniczego.

– Wytworzenie takiej synergii jest tym bardziej ważne wobec planów budowy CPK, które będzie wymagało istnienia silnych i dobrze współpracujących podmiotów, które będą w stanie tę infrastrukturę zagospodarować. Podmioty, które wejdą w skład grupy PGL, nadal będą prowadziły konkurencyjną działalność na rynku usług lotniczych, ale efekt synergii pozwoli m.in. na redukcję kosztów operacyjnych i usprawnienie procesów w ramach grupy – zaznacza Kluziński.

Rynek usług lotniczych w Europie Środkowej jest rozdrobniony, a utworzenie PGL jest jednym z wielu działań na drodze w kierunku pozytywnej konsolidacji. – Silniejszy sektor lotniczy oznacza większą, bogatszą i atrakcyjniejszą oferta dla pasażerów – podsumowuje Kluziński.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
LOT: Odważnie na rynku niemieckim. 45% pasażerów więcej

Biznes i przemysł

LOT: Odważnie na rynku niemieckim. 45% pasażerów więcej

Łukasz Malinowski 11 marca 2019

O kobietach w PLL LOT

Biznes i przemysł

O kobietach w PLL LOT

inf. pras./ Redakcja 07 marca 2019

LOT: Do Singapuru 40 minut dłużej. Trwa konflikt Indie – Pakistan

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Do Singapuru 40 minut dłużej. Trwa konflikt Indie – Pakistan

Emilia Derewienko 04 marca 2019

 

Smartwings tworzy niemiecką spółkę

Pasażer i linie lotnicze

Smartwings tworzy niemiecką spółkę

11 marca 2019

British: Kolejny B747 w barwach retro (ZDJĘCIA)

Pasażer i linie lotnicze

British: Kolejny B747 w barwach retro (ZDJĘCIA)

10 marca 2019

CPK: Konieczna zmiana systemu zasilania na kolei

Biznes i przemysł

CPK: Konieczna zmiana systemu zasilania na kolei

10 marca 2019

Katastrofa B737 MAX 8 linii Ethiopian (AKTUALIZACJA)

Pasażer i linie lotnicze

Katastrofa B737 MAX 8 linii Ethiopian (AKTUALIZACJA)

10 marca 2019

Aplikacja Synchro XR pomoże również projektować lotniska

Infrastruktura i lotniska

Aplikacja Synchro XR pomoże również projektować lotniska

10 marca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5