Partnerzy serwisu:
PRAWO I POLITYKA

Personel lotniczy SprintAir organizuje się w związek zawodowy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-11-2022
Ostatnia modyfikacja:
08-12-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Informacja prasowa

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Personel lotniczy SprintAir organizuje się w związek zawodowy
fot. Piotr Bożyk
17 listopada bieżącego roku personel lotniczy, będący na samozatrudnieniu i świadczący usługi na rzecz linii lotniczej SprintAir, przesłał poprzez swój związek zawodowy TOZPLiN NSZZ „Solidarność” informację do Zarządu SprintAir S.A. o objęciu jej swoim działaniem oraz zaproszenie do podjęcia dialogu społecznego celem poprawy warunków zatrudnienia i wynagradzania.

– Lista spraw do negocjacji jest długa. Wynikają one z jednej strony z rozpowszechnionego w lotnictwie modelu samozatrudnienia personelu lotniczego, które jest wątpliwe od strony prawnej oraz z narzucanego jednostronnie przez firmę pogarszania warunków pracy i wynagradzania w ostatnich latach. Obniżki w wynagrodzeniu uzasadniane były pandemią Covid-19, pomimo dobrych wyników operacyjnych i finansowych odnotowywanych przez przewoźników lotniczych w segmencie cargo, w tym SprintAir S.A – podkreśliła Paulina Puchała, była stewardesa Ryanair, prowadząca sprawę sądową o uznanie stosunku pracy w Warsaw Aviation, przewodnicząca związku zawodowego.

 – Najpilniejsze kwestie to zapewnienie odpowiednich warunków bytowych i socjalnych do regeneracji oraz wypoczynku pomiędzy lotami w trakcie pobytów poza bazą macierzystą, zgodnych ze standardami Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Warto zwrócić uwagę, że piloci wykonują w głównej mierze nocne operacje lotnicze. Ponadto apelujemy o zmianę systemu wynagradzania z obecnego na sprawiedliwszy, który uwzględniałby całość pracy wykonywanej przez pilotów i stabilne grafiki pracy umożliwiające po prostu prowadzenie życia prywatnego. Istotną kwestią są również rosnące obawy pilotów o zapewnienie odpowiedniego stanu technicznego starzejących się samolotów – kontynuowała Puchała. 

– Przede wszystkim zaś zorganizowany personel lotniczy oczekuje szacunku, partnerskiej rozmowy i negocjacji w dobrej wierze. Dialog społeczny i negocjacje to standard w liniach lotniczych w Europie i na świecie. Dzięki zorganizowaniu się w związek zawodowy TOZPLiN NSZZ „Solidarność” liczymy, że SprintAir niezwłocznie sprosta temu standardowi. Wolność zrzeszania oraz prawo do negocjacji zbiorowych samozatrudnionego personelu lotniczego wykonującego pracę zarobkową na podstawie umowy o świadczenie usług jest zagwarantowane zarówno w polskim prawie jak i kodeksach etycznych UPS i DHL głównych klientów SprintAir S.A – podsumowała Puchała. Powodem do zorganizowania się w związek zawodowy był brak możliwości rozwiązania problemów personelu lotniczego w drodze indywidulanych rozmów z firmą pomimo podejmowania wielokrotnych prób w ostatnich miesiącach. 

Związek zawodowy TOZPLiN NSZZ „Solidarność” jest pierwszym w Polsce, ogólnokrajowym związkiem zawodowym organizującym pilotów i personel pokładowy zatrudniony zarówno na podstawie umów o pracę, jak i umów o świadczenie usług. Reprezentuje ich interesy na poziomie firmowym, krajowym a dzięki afiliacji w Europejskiej Federacji Pracowników Transportu (ETF) również międzynarodowym. W celu zapewnienia sprawnego podjęcia dialogu społecznego oraz merytorycznego przebiegu negocjacji pomiędzy SprintAir S.A. i TOZPLiN NSZZ „Solidarność”, związek nawiązał współpracę z pilotami DHL zrzeszonymi w związek zawodowy Ver.di oraz pilotami UPS zrzeszonymi w Independent Pilots Association w USA oraz związkami zawodowymi działającymi w branży lotniczej w Polsce. Listy wyrażające poparcie dla lotników SprintAir. S.A. i chęć współpracy przysłali m.in.: Ver.di, IPA czy NSZZ „Solidarność” przy MPL Kraków–Balice.

SprintAir S.A. jest jedną z największych prywatnych linii lotniczych w Polsce oraz znaczącym przewoźnikiem cargo w Europie. Realizuje połączenia charterowe do większości portów lotniczych w Europie, Północnej Afryce i niektórych krajów Bliskiego Wschodu. Flota składa się z 20 samolotów typu ATR 72 oraz SAAB 340 w konfiguracji cargo i pasażerskiej. SprintAir S.A. współpracuje z największymi firmami kurierskimi takimi jak UPS czy DHL i w 2021 roku wypracował zysk netto w kwocie ponad 22 mln złotych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Piąty ATR 72-500 dla SprintAira już w Warszawie

Biznes i przemysł

Piąty ATR 72-500 dla SprintAira już w Warszawie

Avgeek 29 kwietnia 2021

Czwarty ATR 72-500F dla SprintAira już w Warszawie

Biznes i przemysł

Kolejny ATR 72-500F dołącza do floty SprintAira

Biznes i przemysł

Kolejny ATR 72-500 we flocie linii SprintAir już lata

Biznes i przemysł

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Piąty ATR 72-500 dla SprintAira już w Warszawie

Biznes i przemysł

Piąty ATR 72-500 dla SprintAira już w Warszawie

Avgeek 29 kwietnia 2021

Czwarty ATR 72-500F dla SprintAira już w Warszawie

Biznes i przemysł

Kolejny ATR 72-500F dołącza do floty SprintAira

Biznes i przemysł

Kolejny ATR 72-500 we flocie linii SprintAir już lata

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5