Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

PAŻP zaprezentowała najnowocześniejszą wieżę kontroli lotniska w Polsce (Zdjęcia)


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk. Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-10-21 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl/PAŻP

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PAŻP zaprezentowała najnowocześniejszą wieżę kontroli lotniska w Polsce (Zdjęcia)
fot. Krzemiński Foto
PAŻP zaprezentowała najnowocześniejszą wieżę kontroli lotniska w Polsce (Zdjęcia)
PAŻP zaprezentowała najnowocześniejszą wieżę kontroli lotniska w Polsce (Zdjęcia)
PAŻP zaprezentowała najnowocześniejszą wieżę kontroli lotniska w Polsce (Zdjęcia)
PAŻP zaprezentowała najnowocześniejszą wieżę kontroli lotniska w Polsce (Zdjęcia)
PAŻP zaprezentowała najnowocześniejszą wieżę kontroli lotniska w Polsce (Zdjęcia)
PAŻP zaprezentowała najnowocześniejszą wieżę kontroli lotniska w Polsce (Zdjęcia)
PAŻP zaprezentowała najnowocześniejszą wieżę kontroli lotniska w Polsce (Zdjęcia)
Najwyższa i najnowocześniejsza. Zaprezentowana przez PAŻP nowa wieża na lotnisku w Katowicach nie tylko znacząco wpłynie na bezpieczeństwo i poprawę płynności ruchu lotniczego na Śląsku, ale jak twierdzą eksperci, przez ciekawą bryłę może stać się jedną z wizytówek całego regionu.
W niedzielę (20 października) obchodzono Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego. W Polsce nad bezpieczeństwem w ruchu lotniczym czuwa Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – jedyna w kraju instytucja, która szkoli i zatrudnia kontrolerów ruchu lotniczego. Tegoroczne święto Agencji było okazją do uroczystej inauguracji najnowszej inwestycji PAŻP, nowej wieży kontroli lotniska w Katowicach. Jest to aktualnie najwyższy obiekt o takim przeznaczeniu w kraju (46 m.), z najwyżej położoną salą operacyjną (41 m.) i elewacją z płyty pochłaniającej energię PEM. Sala kontrolerów wyposażona jest w nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo i obsługę większego ruchu w przestrzeni powietrznej. Jednym z nich jest Pansa UTM, system do zarządzania ruchem dronów m.in. w strefie kontrolowanej lotniska. Katowicka wieża będzie także wyposażona w elektroniczne paski postępu lotu, przetwarzające dane lotniskowe oraz usługę umożliwiającą szybszą elektroniczną komunikację z załogami statków powietrznych.

– Przygotowywane w Agencji zaawansowane systemy i innowacyjne rozwiązania są na światowym poziomie. PAŻP budując kompetencje i rozwijając projekty biznesowe, ugruntowuje silną pozycję wśród liderów żeglugi powietrznej w Europie i na świecie – mówił podczas uroczystości minister Mikołaj Wild. Podkreślał, że katowicka wieża łączy w sobie to, co najlepsze w światowych trendach lotniczych – nowoczesny wygląd, innowacyjne systemy i dbałość o najwyższy poziom bezpieczeństwa.

Jest co świętować

Z okazji Międzynarodowego Dnia Kontrolera Ruchu Lotniczego minister dziękował pracownikom PAŻP za codzienną pracę i życzył dalszych sukcesów w budowaniu bezpiecznego wspólnego europejskiego nieba.

– Polscy kontrolerzy to w tym zawodzie światowa elita. Jestem dumny, że nasza efektywność i zaangażowanie są w świecie lotniczym podawane jako przykład dobrze wykonywanej pracy – mówił prezes PAŻP. Janusz Janiszewski podkreślał, że 20 października to święto wszystkich pracowników Agencji, obok kontrolerów ruchu lotniczego także informatorów służby informacji powietrznej, instruktorów i wykładowców, techników, służby meteo, pilotów samolotów pomiarowych i wszystkich pracowników wsparcia administracyjnego. – Przed nami kolejne wyzwania, ale jestem przekonany, że z takim zespołem jesteśmy w stanie wszystkim podołać – dodawał.

Prezes PAŻP poinformował, że katowicka wieża w najbliższych tygodniach zacznie działać w trybie „shadow mode” polegającym na równoległej pracy nowego obiektu z rezerwową obsadą pozostającą do dyspozycji w starej lokalizacji. – Bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze, dlatego każda procedura musi być sprawdzona kilkukrotnie. Dopiero gdy będziemy na 100 proc. pewni, że wszystkie systemy funkcjonują prawidłowo, wygasimy starą wieżę – wyjaśniał prezes Janiszewski.

Nowa wieża to element infrastrukturalnych zmian dostosowanych do zmieniających się potrzeb operacyjnych służb kontroli lotniska. Ostatnie inwestycje na lotnisku w Katowicach sprawiły, że znaczna część pola manewrowego przesunęła się na wschód. Wybudowana m.in. ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko nowa wieża jest dwukrotnie wyższa od obecnej, co poprawiło widoczność pola manewrowego katowickiego portu. Dzięki przemyślanemu projektowi poprawiła też komfort pracy kontrolerów ruchu lotniczego.

– Nowa wieża idealnie wpisuje się w potrzeby portu. Jest wyrazem troski o zapewnienie jak największego poziomu bezpieczeństwa na dynamicznie rozwijającym się pyrzowickim lotnisku. Gratuluję Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej tej wspaniałej inwestycji. Nowy obiekt już stał się architektonicznym symbolem Katowice Airport. Jednocześnie chciałbym serdecznie podziękować Agencji za dobrą i merytoryczną współpracę – mówi prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA Artur Tomasik.

– Kompozycja wieży oparta jest na zasadzie odwróconego stożka, przenikającego się z prostopadłościennym trzonem komunikacyjnym. To pozwoliło uzyskać dynamizm oraz harmonijnie wpisaną w przestrzeń lotniska bryłę łączącą tradycyjny kształt wieży z nową formą – wyjaśnia Jerzy Domański, architekt z firmy Budoprojekt, która przygotowała projekt wieży.

Od strony budowlanej

Prace budowlane zostały zrealizowane po upływie zaledwie 8 miesięcy od rozpoczęcia robót. Kosztowały około 25 mln złotych. W ramach inwestycji, prowadzonej na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Lotniczej, Budimex SA wybudował wieżę kontroli ruchu lotniczego wraz z budynkiem administracyjno-technicznym, wartownią oraz autonomicznym budynkiem technicznym. Przed oddaniem budynku do użytku, na miejscu trwały działania mające na celu przekierowanie ruchu lotniczego ze starego obiektu na nowy.

Nowa wieża katowickiego lotniska ma wysokość 45,75 m i plasuje się w czołówce najbardziej innowacyjnych obiektów tego typu w Europie. Budynek posiada także najwyżej położony poziom operacyjny wraz z salą kontrolerów, umiejscowiony na wysokości 41 metrów. Cały obiekt o powierzchni ponad 1,8 tys. mkw. mieści pomieszczenia kontroli lotniska oraz zbliżania, sale techniczne i biurowe oraz całe zaplecze socjalne. – Tym, co wyróżnia realizowany przez nas projekt, jest nie tylko wysokość obiektu, lecz także wykorzystanie przy jego budowie najnowocześniejszych technologii – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimex SA. - Elewacja wieży została wykonana z aluminiowych płyt kompozytowych, dzięki czemu pochłania energię pola elektromagnetycznego. Nietypowa jest także konstrukcja górnych kondygnacji. Od 31 metra w obiekcie zostały zastosowane stropy wspornikowe oparte na sprężanych belkach – dodaje.

Po co nowa wieża?

Budowa nowej wieży kontroli lotów w katowickim porcie to konsekwencja inwestycji prowadzonych przez zarządcę lotniska w ostatnich latach. Obiekt był potrzebny m.in. z uwagi na fakt zmiany układu pola manewrowego portu i płyt postojowych oraz przesunięcia wspomnianej infrastruktury na wschód. W kolejnych miesiącach, po zakończeniu prac budowlanych, kilkukrotnie sprawdzane były systemy operacyjne i procedury, mające na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania obiektu, a co za tym idzie, bezpieczeństwa podróżujących. Prowadzono także przetargi na zakup i instalacje urządzeń nawigacyjnych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
CBA zatrzymało byłego wicedyrektora PAŻP

Prawo i polityka

CBA zatrzymało byłego wicedyrektora PAŻP

Aleksander Domański 03 października 2019

Malepszak: PAŻP jest kluczowym partnerem CPK [Wideo]

Infrastruktura i lotniska

Malepszak: PAŻP jest kluczowym partnerem CPK [Wideo]

Redakcja 26 września 2019

 

Blue Panorama planuje rebranding. Wkrótce poleci jako Luke Air

Pasażer i linie lotnicze

Blue Panorama planuje rebranding. Wkrótce poleci jako Luke Air

27 października 2019

Drukair odebrał pierwszego ATR-a 42-600

Pasażer i linie lotnicze

Drukair odebrał pierwszego ATR-a 42-600

27 października 2019

Lilium Jet: Elektryczny pionowzlot wejdzie na rynek w 2025 r.

Biznes i przemysł

Lilium Jet: Elektryczny pionowzlot wejdzie na rynek w 2025 r.

27 października 2019

15. Dreamliner dla LOT-u (SP-LSG) coraz bliżej dostawy

Pasażer i linie lotnicze

15. Dreamliner dla LOT-u (SP-LSG) coraz bliżej dostawy

26 października 2019

United prezentuje pierwszego bombardiera CRJ550 (Zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

United prezentuje pierwszego bombardiera CRJ550 (Zdjęcia)

26 października 2019

Katowice: 13 nowości na Zimę 2019/2020

Pasażer i linie lotnicze

Katowice: 13 nowości na Zimę 2019/2020

26 października 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5