Najwyższa i najnowocześniejsza. Zaprezentowana przez PAŻP nowa wieża na lotnisku w Katowicach nie tylko znacząco wpłynie na bezpieczeństwo i poprawę płynności ruchu lotniczego na Śląsku, ale jak twierdzą eksperci, przez ciekawą bryłę może stać się jedną z wizytówek całego regionu.
W niedzielę (20 października) obchodzono Międzynarodowy Dzień Kontrolera Ruchu Lotniczego. W Polsce nad bezpieczeństwem w ruchu lotniczym czuwa Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – jedyna w kraju instytucja, która szkoli i zatrudnia kontrolerów ruchu lotniczego. Tegoroczne święto Agencji było okazją do uroczystej inauguracji najnowszej inwestycji PAŻP, nowej wieży kontroli lotniska w Katowicach. Jest to aktualnie najwyższy obiekt o takim przeznaczeniu w kraju (46 m.), z najwyżej położoną salą operacyjną (41 m.) i elewacją z płyty pochłaniającej energię PEM. Sala kontrolerów wyposażona jest w nowoczesne systemy zapewniające bezpieczeństwo i obsługę większego ruchu w przestrzeni powietrznej. Jednym z nich jest Pansa UTM, system do zarządzania ruchem dronów m.in. w strefie kontrolowanej lotniska. Katowicka wieża będzie także wyposażona w elektroniczne paski postępu lotu, przetwarzające dane lotniskowe oraz usługę umożliwiającą szybszą elektroniczną komunikację z załogami statków powietrznych.
– Przygotowywane w Agencji zaawansowane systemy i innowacyjne rozwiązania są na światowym poziomie. PAŻP budując kompetencje i rozwijając projekty biznesowe, ugruntowuje silną pozycję wśród liderów żeglugi powietrznej w Europie i na świecie – mówił podczas uroczystości minister Mikołaj Wild. Podkreślał, że katowicka wieża łączy w sobie to, co najlepsze w światowych trendach lotniczych – nowoczesny wygląd, innowacyjne systemy i dbałość o najwyższy poziom bezpieczeństwa.
Jest co świętować
Z okazji Międzynarodowego Dnia Kontrolera Ruchu Lotniczego minister dziękował pracownikom PAŻP za codzienną pracę i życzył dalszych sukcesów w budowaniu bezpiecznego wspólnego europejskiego nieba.
– Polscy kontrolerzy to w tym zawodzie światowa elita. Jestem dumny, że nasza efektywność i zaangażowanie są w świecie lotniczym podawane jako przykład dobrze wykonywanej pracy – mówił prezes PAŻP. Janusz Janiszewski podkreślał, że 20 października to święto wszystkich pracowników Agencji, obok kontrolerów ruchu lotniczego także informatorów służby informacji powietrznej, instruktorów i wykładowców, techników, służby meteo, pilotów samolotów pomiarowych i wszystkich pracowników wsparcia administracyjnego. – Przed nami kolejne wyzwania, ale jestem przekonany, że z takim zespołem jesteśmy w stanie wszystkim podołać – dodawał.
Prezes PAŻP poinformował, że katowicka wieża w najbliższych tygodniach zacznie działać w trybie „shadow mode” polegającym na równoległej pracy nowego obiektu z rezerwową obsadą pozostającą do dyspozycji w starej lokalizacji. – Bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze, dlatego każda procedura musi być sprawdzona kilkukrotnie. Dopiero gdy będziemy na 100 proc. pewni, że wszystkie systemy funkcjonują prawidłowo, wygasimy starą wieżę – wyjaśniał prezes Janiszewski.
Nowa wieża to element infrastrukturalnych zmian dostosowanych do zmieniających się potrzeb operacyjnych służb kontroli lotniska. Ostatnie inwestycje na lotnisku w Katowicach sprawiły, że znaczna część pola manewrowego przesunęła się na wschód. Wybudowana m.in. ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko nowa wieża jest dwukrotnie wyższa od obecnej, co poprawiło widoczność pola manewrowego katowickiego portu. Dzięki przemyślanemu projektowi poprawiła też komfort pracy kontrolerów ruchu lotniczego.
– Nowa wieża idealnie wpisuje się w potrzeby portu. Jest wyrazem troski o zapewnienie jak największego poziomu bezpieczeństwa na dynamicznie rozwijającym się pyrzowickim lotnisku. Gratuluję Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej tej wspaniałej inwestycji. Nowy obiekt już stał się architektonicznym symbolem Katowice Airport. Jednocześnie chciałbym serdecznie podziękować Agencji za dobrą i merytoryczną współpracę – mówi prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA Artur Tomasik.
– Kompozycja wieży oparta jest na zasadzie odwróconego stożka, przenikającego się z prostopadłościennym trzonem komunikacyjnym. To pozwoliło uzyskać dynamizm oraz harmonijnie wpisaną w przestrzeń lotniska bryłę łączącą tradycyjny kształt wieży z nową formą – wyjaśnia Jerzy Domański, architekt z firmy Budoprojekt, która przygotowała projekt wieży.
Od strony budowlanej
Prace budowlane zostały zrealizowane po upływie zaledwie 8 miesięcy od rozpoczęcia robót. Kosztowały około 25 mln złotych. W ramach inwestycji, prowadzonej na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Lotniczej, Budimex SA wybudował wieżę kontroli ruchu lotniczego wraz z budynkiem administracyjno-technicznym, wartownią oraz autonomicznym budynkiem technicznym. Przed oddaniem budynku do użytku, na miejscu trwały działania mające na celu przekierowanie ruchu lotniczego ze starego obiektu na nowy.
Nowa wieża katowickiego lotniska ma wysokość 45,75 m i plasuje się w czołówce najbardziej innowacyjnych obiektów tego typu w Europie. Budynek posiada także najwyżej położony poziom operacyjny wraz z salą kontrolerów, umiejscowiony na wysokości 41 metrów. Cały obiekt o powierzchni ponad 1,8 tys. mkw. mieści pomieszczenia kontroli lotniska oraz zbliżania, sale techniczne i biurowe oraz całe zaplecze socjalne. – Tym, co wyróżnia realizowany przez nas projekt, jest nie tylko wysokość obiektu, lecz także wykorzystanie przy jego budowie najnowocześniejszych technologii – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimex SA. - Elewacja wieży została wykonana z aluminiowych płyt kompozytowych, dzięki czemu pochłania energię pola elektromagnetycznego. Nietypowa jest także konstrukcja górnych kondygnacji. Od 31 metra w obiekcie zostały zastosowane stropy wspornikowe oparte na sprężanych belkach – dodaje.
Po co nowa wieża?
Budowa nowej wieży kontroli lotów w katowickim porcie to konsekwencja inwestycji prowadzonych przez zarządcę lotniska w ostatnich latach. Obiekt był potrzebny m.in. z uwagi na fakt zmiany układu pola manewrowego portu i płyt postojowych oraz przesunięcia wspomnianej infrastruktury na wschód. W kolejnych miesiącach, po zakończeniu prac budowlanych, kilkukrotnie sprawdzane były systemy operacyjne i procedury, mające na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania obiektu, a co za tym idzie, bezpieczeństwa podróżujących. Prowadzono także przetargi na zakup i instalacje urządzeń nawigacyjnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.