Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

PAŻP w światowy dzień ochrony środowiska


Wstecz Dalej

Autor:

simetra

Data publikacji:
2021-06-05 22:41
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAŻP

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PAŻP w światowy dzień ochrony środowiska
fot. PAŻP
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej od lat angażuje się w różnorodne rozwiązania z myślą o ochronie środowiska naturalnego. Przypadający 5 czerwca Światowy Dzień Ochrony Środowiska Naturalnego jest okazją, by podsumować dotychczasowe efekty naszych starań oraz zaprezentować aktualne działania, które podejmujemy w tym zakresie m.in. przy projektowaniu swojego nowego Kampusu.
PAŻP od lat dba o to, aby zachowując najwyższy poziom bezpieczeństwa lotów zmniejszać również ich negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne. Podejmowane są działania umożliwiające m.in. ograniczanie zużycia paliwa przez statki powietrzne i zmniejszanie emisji dwutlenku węgla. Działania te realizowane są zgodnie z ogłoszonymi przez EASA i EUROCONTROL pięcioma filarami dla Zielonego Jednolitego Europejskiego Nieba. Filary te określają sposoby, w jaki służby kontroli ruchu lotniczego mogą przyczynić się do osiągnięcia wyznaczonych unijnemu transportowi celów środowiskowych i radykalnego ograniczenia jego emisji gazów cieplarnianych do 2050 roku.

Jednym ze szczególnie korzystnych dla naszego środowiska rozwiązań jest wprowadzenie w Polsce koncepcji Free Route Airspace (FRA), znanej jako POLFRA. Daje ona przewoźnikom możliwość planowania przelotu przez polską przestrzeń powietrzną najkrótszymi trasami z pominięciem sieci dróg lotniczych. Dzięki temu trasy stają się krótsze, przeloty szybsze. W 2020 roku dzięki POLFRA udało się nad Polską skrócić trasy samolotów o łącznie 2 696 310 mil morskich, czyli aż 5 milionów kilometrów. Oznaczało to skrócenie czasu ich lotu o łącznie 6 391 godzin, czyli o prawie 9 miesięcy nieprzerwanego lotu. Umożliwiło to oszczędność zużycia paliwa w przybliżeniu o 10,1 tys. tony, a tym samym zmniejszenie emisji CO2 o prawie 31 tys. ton.

Warto pamiętać, że tak znaczące oszczędności osiągnięte zostały w roku dotkniętym pandemią i dramatycznym spadkiem liczby lotów. Dla porównania w 2019 roku oszczędności z POLFRA to skrócenie tras samolotów o łącznie 6 608 451 mil morskich czyli 12,2 mln kilometrów, a czasu ich lotu o 15 664 godzin czyli prawie 22 miesiące. Przyniosło to zmniejszenie zużycia paliwa w przybliżeniu o 24 tys. ton i zmniejszenie emisji CO2 o 75,5 tys. ton.

Innym wprowadzonym przez PAŻP rozwiązaniem jest tzw. „zielone podejście”, czyli technika CDA – Continuous Descent Approach. Ta wdrażana już od 2009 roku technika polega na umożliwieniu zbliżającym się do lotnisk docelowych samolotom wykonania płynnego, nieprzerwanego zniżania, najlepiej od razu z wysokość przelotowej. W miarę możliwości kontrolerzy zezwalają pilotom samemu wybrać również optymalne tempo zniżania z minimalnym wykorzystaniem ciągu silników. Dzięki temu możliwa jest znacząca redukcja emisji zanieczyszczeń oraz hałasu lotniczego. Szacuje się, że zastosowanie CDA zmniejsza zużycie paliwa o nawet 46kg na lot, a głośność lotu podczas zniżania jest mniejsza o 1-5 dB – zależnie od przypadku i rodzaju samolotu. Rekordzistą pod tym względem jest port lotniczy w Gdańsku, gdzie CDA w 2020 roku zastosowano przy aż 58 proc. przylotów. Z kolei w samej Warszawie, gdzie CDA dotyczyło 51 proc. przylotów, wynikające z tego oszczędności to 929 ton paliwa i prawie 3 tys. ton emisji CO2. Warto zaznaczyć, że jesteśmy pod względem stosowania techniki CDA jednym z liderów w Europie. Dla porównania w 2020 roku na lotnisku Arlanda w Sztokholmie wskaźnik CDA wynosił 43 proc., w Barcelonie 39 proc., w Amsterdamie 30 proc., na Londyn-Heathrow 19 proc., w Brukseli 18 proc., a na lotnisku Charles de Gaulle w Paryżu zaledwie 4 proc.

PAŻP przyczyniły się do wprowadzania proekologicznych technologii również na lotniskach. Jedną z takich technologii jest system A-CDM (Airport Collaborative Decision Making) wdrożony operacyjnie na Lotnisku Chopina w Warszawie. System ten pomaga kontrolerom efektywniej zarządzać ruchem statków powietrznych na płycie lotniska i dzięki temu m.in. lepiej wyznaczać optymalny moment uruchomienia przez nie silników. Dzięki A-CDM czas pracy silników lotniczych na ziemi został skrócony, co przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa, emisji zanieczyszczeń oraz ograniczenie poziomu hałasu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Drony: Ponad 740 mln zł w KPO na mobilność bezzałogową

Prawo i polityka

Drony: Ponad 740 mln zł w KPO na mobilność bezzałogową

Łukasz Malinowski 27 maja 2021

PAŻP: Sąd uznał obniżenie kwoty bazowej za zasadne

Prawo i polityka

PAŻP: Sąd uznał obniżenie kwoty bazowej za zasadne

simetra 25 maja 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5