Partnerzy serwisu:
PRAWO I POLITYKA

PAŻP: Strajk kontrolerów nam nie grozi


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-06-06 12:52
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Business Insider

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PAŻP: Strajk kontrolerów nam nie grozi
fot. Krzemiński Photography
Ostatnie dni przyniosły niepokojące informacje o sporze, jaki miałby występować w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, której pracownicy chcą uregulować system swojej pracy, by móc ze spokojną głową zająć się swoją pracą. Związki twierdzą, że zarząd PAŻP przedstawił w marcu regulamin zmiany płacy, który – jak podkreślają związkowcy – w ogóle nie był z nimi konsultowany. 
Czy spór dotyczący wynagrodzeń może przerodzić się w strajk w okresie wakacyjnym? Takie rozwiązanie sugeruje się w tekście portalu Business Insider. PAŻP stanowczo zaprzecza, żeby w ogóle taki spór istniał. – W Agencji nie stwierdzono żadnego konfliktu, który mógłby przełożyć się na komfort obsługiwanych pasażerów – czytamy w e-mailu, który przysłał do naszej redakcji rzecznik PAŻP, Paweł Łukaszewicz.

Jak nie wiadomo o co chodzi…

– Problem pojawił się pod koniec zeszłego roku. Prezes powiedział, że musi zrobić duże oszczędności w firmie; zarówno na kosztach inwestycyjnych, jak i osobowych. Od października ubiegłego roku słyszymy ciągle to samo. W styczniu przyszłego roku zaczyna się nowy okres referencyjny i na ten okres w tym momencie są robione prace planistyczne. Na razie tkwią w martwym punkcie. Kontrolerzy są zaniepokojeni, bo każdy chyba chce mieć pewność pracy. Wszyscy teraz czekamy na wyliczenia, o ile te koszty rzeczywiście należy obciąć – powiedział przedstawiciel jednego ze związków zawodowych, który chciał zachować anonimowość, w rozmowie z Business Insider Polska.

Dlaczego PAŻP szuka oszczędności na wynagrodzeniach, skoro od dłuższego czasu mówi się o konieczności szkolenia i zatrudniania nowych kontrolerów ze względu na rosnący ruch lotniczy i plany budowy CPK? Czy taki konflikt nie zniechęci potencjalnych kandydatów? Te pytania zadaliśmy rzecznikowi Agencji. – Żadne plany Agencji nie zakładają redukcji kosztów w zakresie pozyskiwania, szkolenia i zatrudniania nowych kontrolerów. PAŻP jest świadomy wyzwań, jakie niesie dynamicznie wzrastający ruch lotniczy oraz zadań wynikających z planów budowy CPK, dlatego planujemy zwiększanie zatrudnienia w grupie kontrolerów ruchu lotniczego w sposób skorelowany z przewidywanym wzrostem ruchu lotniczego. Wymagania w zakresie zatrudnienia nowych kontrolerów stawia przed PAŻP także Komisja Europejska – stwierdził Łukaszewicz.

Jednocześnie ta sama instytucja dąży do ograniczenia kosztów kontroli ruchu lotniczego. To stawia Agencję w trudnej sytuacji, która przypomina godzenie ognia z wodą. 

– W minionych miesiącach na forum Unii Europejskiej prowadzone były prace służące określeniu celów skuteczności działania na lata 2020–2024. Propozycje Komisji Europejskiej w tym zakresie ewoluowały, m.in. w wyniku prowadzonych konsultacji i uzgodnień z interesariuszami oraz państwami członkowskimi. Ostatecznie przyjęty ogólnounijny cel skuteczności działania w obszarze efektywności kosztowej jest korzystniejszy od proponowanych pierwotnie (które były brane pod uwagę przy pracach nad pierwszym projektem RW przedstawionym stronie społecznej na początku marca br.), niemniej jednak nadal zakładają rokroczną redukcję ustalonego kosztu jednostkowego dla służb trasowych – ostatecznie przyjęta redukcja wynosi -1,9 proc. rok do roku w okresie 2020–2024 – tłumaczy rzecznik PAŻP. – Wyjaśniając kontekst finansowego funkcjonowania Agencji: Agencja poddana jest reżimowi regulacji ekonomicznej określonemu w przepisach unijnych rozporządzeń – tzw. systemowi skuteczności działania służb żeglugi powietrznej. W ramach tego systemu określane są cele skuteczności (efektywności) działania dla instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej – m.in. w obszarze efektywności kosztowej. Cel w obszarze efektywności kosztowej jest wyrażony redukcją rok do roku kosztu jednostkowego zapewniania służb żeglugi powietrznej w cenach realnych (tzw. ustalony koszt jednostkowy) – kontynuuje Paweł Łukaszewicz.

Prace nad regulaminem

Jak podaje BI, przedstawiciele związków twierdzą, że z pierwszych wyliczeń, jakie zostały im przedstawione, wynika, że w czasie pięciu najbliższych lat oszczędności w kosztach osobowych mają wynieść pół mld zł. Wyliczenia te znalazły się w przedstawionym w marcu nowym regulaminie dot. wynagrodzeń. Obowiązywać miał na kolejne pięć lat. Strona pracownicza przekazała portalowi, że według niej wszystko odbyło się z naruszeniem zasad – tak w kwestii konsultacji, jak i treści samego dokumentu.

– Dostaliśmy regulamin do konsultacji, ale przed jego publikowaniem pracodawca z nami na ten temat nie rozmawiał. Ogłosił, że zbiera uwagi, organizacje związkowe je przesłały, ale pracodawca ich nie uwzględnił. Dostaliśmy projekt i w zespole się zagotowało, bo zapisy tego projektu w wielu miejscach były nietransparentne. Ustawa o PAŻP mówi jasno, że regulamin bądź inne zasady wynagradzania muszą zostać zaakceptowane przez ministra ds. transportu. W tym regulaminie był szereg zapisów, które odnosiły się do wewnętrznych zarządzeń tylko prezesa PAŻP, bez potrzeby konsultowania tego z ministrem i z pracownikami – przekazał rozmówca BI.

Rzecznik Agencji odpiera zarzuty strony związkowej i podkreśla, że zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy po PAŻP zakładowy regulamin wynagrodzeń pracowników Agencji zatwierdza minister właściwy do spraw transportu na wniosek Prezesa. Zatem nie ma podstaw do formułowania tego typu zarzutów.

Sam proces konstelacji przedstawia się następująco. – 18 września 2018 r. został powołany zespół roboczy do opracowania projektu regulaminu wynagradzania dla pracowników Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Zespół przeprowadził analizę zasad wynagradzania oraz zidentyfikował obszary wymagające wprowadzenia zmian. Na tej podstawie został przygotowany projekt regulaminu wynagradzania dla pracowników PAŻP – rozpoczyna rzecznik. – 1 marca 2019 r. projekt został przekazany 13 związkom zawodowym w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej do konsultacji i uzgodnień, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (ustawa o związkach zawodowych, Kodeks Pracy). Pracodawca zwrócił się do wszystkich 13 związków zawodowych w PAŻP z prośbą o dialog i uwagi, które zdaniem strony społecznej powinny być uwzględnione w finalnej wersji regulaminu. Większość związków zawodowych działających w PAŻP przedłożyła uzgodnione negatywne stanowisko i odmówiło podjęcia rozmów z Pracodawcą w celu wspólnej pracy nad przedłożoną do konsultacji propozycją projektu regulaminu wynagradzania – relacjonuje Łukaszewicz.

Jak dodaje rzecznik, równolegle projekt regulaminu był przedstawiony na specjalnie w tym celu zorganizowanych spotkaniach z pracownikami PAŻP, tak aby wszyscy zainteresowani zmianami w zasadach wynagradzania, w tym także osoby niezrzeszone w związkach zawodowych, mogły przekazywać swoje uwagi i zgłaszać wnioski.  

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Projekt NAVIHUB, czyli fundament pod cyfrowe lotnisko

Infrastruktura i lotniska

Projekt NAVIHUB, czyli fundament pod cyfrowe lotnisko

inf. pras./ Redakcja 27 maja 2019

PAŻP: Konieczna większa interoperacyjność w całej Europie

Prawo i polityka

PAŻP: Konieczna większa interoperacyjność w całej Europie

Łukasz Malinowski 24 maja 2019

Opłaty terminalowe – PAŻP za dwiema stawkami, porty regionalne przeciw

Prawo i polityka

Opłaty terminalowe – PAŻP za dwiema stawkami, porty regionalne przeciw

Aleksander Domański 22 maja 2019

 

Ryanair: Wyniki przewozowe za maj

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Wyniki przewozowe za maj

10 czerwca 2019

Czy LOT poleci do Reykjaviku i Dublina?

Pasażer i linie lotnicze

Czy LOT poleci do Reykjaviku i Dublina?

10 czerwca 2019

Polacy sprawdzają drony podczas wyjątkowych testów

Biznes i przemysł

Polacy sprawdzają drony podczas wyjątkowych testów

10 czerwca 2019

Malta Air, czyli nowy pomysł Ryanaira

Biznes i przemysł

Malta Air, czyli nowy pomysł Ryanaira

10 czerwca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5