Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

PAŻP o nowej wieży w Poznaniu: Nie można było wybudować tańszej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-12-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
PAŻP o nowej wieży w Poznaniu: Nie można było wybudować tańszej
fot. PAŻP
Budowa nowej wieży kontroli ruchu lotniczego w Poznaniu kosztowała PAŻP ponad 22 mln zł netto. To 34-metrowy, siedmiokondygnacyjny, żelbetonowy budynek. Można powiedzieć, że najdroższy taki w Polsce. Skąd tak wysoka cena? Zapytaliśmy o to przedstawicieli PAŻP.

RynekInfrastruktury.pl: Z czego wynikają tak wysokie koszty budowy wieży w Poznaniu? Wieża w Lublinie kosztowała ok. 7 mln zł, podobno wieżę można postawić już za 3 mln zł...

Paweł Paluch, rzecznik prasowy PAŻP: Równica kosztów realizacji inwestycji związana jest m.in. z tym, że wieża w Poznaniu ma powierzchnię użytkową ok. 2400 m2 w porównaniu z pow. ok. 1400 m2 wieży łódzkiej. Wynika to z potrzeb i warunków lokalnych, a także z faktu, że w poznańskiej wieży oprócz służb kontroli ruchu dla lotniska Poznań-Ławica, umiejscowione zostaną służby kontroli zbliżania i FIS przeniesione z ośrodka w Wysogotowie. W wieży łódzkiej czy rzeszowskiej tych dodatkowych służb nie ma.

Do stwierdzenia, że ”podobno” wieżę można postawić za 3 mln zł nie mogę się odnieść nie znając szczegółów inwestycji o takiej wartości.


Kto podjął decyzję o tak kosztownej budowie?

TWR Poznań wybudowano na podstawie dokumentacji projektowej opartej na uzasadnionych i zatwierdzonych wymaganiach służb PAŻP. Na etapie przygotowania do postępowania przetargowego na wybór wykonawcy robót budowlanych, w oparciu o dodatkowe analizy, zrezygnowano jednak z zakresu wyposażenia i prac o łącznej wartości ok. 2,5 mln. zł.


Czy nie można było przeznaczyć na ten cel mniej?

Koszt budowy związany jest z lokalnymi uwarunkowaniami, w tym np. z koniecznością dostosowania się do infrastruktury energetycznej czy teletechnicznej. Obejmuje również wszelkie specjalistyczne urządzenia i instalacje dostosowane do funkcji obiektu jak również niezbędne systemy służące bezpieczeństwu użytkowników i zapewniające skuteczne i maksymalnie bezawaryjne funkcjonowanie wyposażenia techniczno-operacyjnego. Takie systemy i rozwiązania nie są stosowane powszechnie w budynkach biurowych czy użyteczności publicznej.


Czy można stwierdzić, że poznańska wieża jest najdroższą taką inwestycją w Polsce? Jak wyglądają średnie koszty przy takich inwestycjach?

Koszt wybudowania wieży poznańskiej w wartości bezwzględnej jest najwyższy spośród 3 tego typu obiektów, które powstały w ostatnich latach, jednak pomijając lokalne uwarunkowania (o których napisałem powyżej), cena 1 m2 powierzchni użytkowej jest na tym samym poziomie
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

WNP.PL odpowiada na oświadczenie PAŻP

Prawo i polityka

WNP.PL odpowiada na oświadczenie PAŻP

inf. pras./wnp.pl 22 sierpnia 2023

Oświadczenie PAŻP po publikacji o aplikacji DroneRadar

Infrastruktura i lotniska

Warsztaty BFC – to jedyne takie zajęcia w Polsce

Biznes i przemysł

Warsztaty BFC – to jedyne takie zajęcia w Polsce

Redakcja/inf. pras. 20 sierpnia 2023

Zobacz również:

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Justyna Urbaniak 28 lutego 2017

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Biznes i przemysł

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Pozostałe z wątku:

WNP.PL odpowiada na oświadczenie PAŻP

Prawo i polityka

WNP.PL odpowiada na oświadczenie PAŻP

inf. pras./wnp.pl 22 sierpnia 2023

Oświadczenie PAŻP po publikacji o aplikacji DroneRadar

Infrastruktura i lotniska

Warsztaty BFC – to jedyne takie zajęcia w Polsce

Biznes i przemysł

Warsztaty BFC – to jedyne takie zajęcia w Polsce

Redakcja/inf. pras. 20 sierpnia 2023

Zobacz również:

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Justyna Urbaniak 28 lutego 2017

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Biznes i przemysł

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5