Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

PAŻP: Bezpieczeństwo na każdym kroku

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
23-10-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
PAŻP: Bezpieczeństwo na każdym kroku
Fot. Krzysztof Krzemiński - FotoAir
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poza dbaniem o płynny ruch na polskim niebie i bezpieczeństwo pasażerów linii lotniczych, musi dbać o właściwe funkcjonowanie systemów niezbędnych do prowadzenia służb ruchu lotniczego. Zakres obowiązków Agencji jest szeroki, podobnie jak mnogość wykorzystywanych przez PAŻP technologii.

Do całości systemu należy dodać wysoko wykfalifikowaną kadrę. – Wszystko to jest niezbędne by zapewnić w naszej przestrzeni powietrznej najwyższy poziom bezpieczeństwa, a dbałość o nie jest najwyższym priorytetem PAŻP – mówi naszemu portalowi Paweł Łukaszewicz, rzecznik prasowy PAŻP.
  
PAŻP trzyma pieczę nad właściwym przebiegiem operacji lotniczych. Kontrolerzy ruchu lotniczego (ATC) i informatorzy Służby Informacji Powietrznej (FIS) są osobami, których głos w słuchawkach słyszą piloci maszyn powietrznych. To jednak nie wszystko, bowiem nad pracą kontrolerów czuwa cały sztab specjalistów z Agencji.

– Dla PAŻP bezpieczeństwo jest priorytetem, ponieważ to na nas w ogromnej mierze spoczywa odpowiedzialność za życie i zdrowie tysięcy pasażerów każdego dnia podróżujących po polskim niebie, a także za mienie wysokiej wartości, które niejako powierzają nam przewoźnicy lotniczy. Nie tylko kontrolerzy, ale także technicy, energetycy, służby wsparcia i pozostały personel PAŻP ściśle współpracują, by utrzymać najwyższy poziom naszych usług. Dbałość o bezpieczeństwo wymaga tego byśmy sami czuli się bezpiecznie. Dlatego mocno stawiamy na wsparcie i programy dla personelu, wierząc że samodzielny i dobrze wyszkolony personel jest kluczowym elementem naszej organizacji i bezpieczeństwa polskiego nieba – tłumaczy Łukaszewicz.

SMS

Istotnym elementem kompleksowego systemu bezpieczeństwa PAŻP jest SMS (Safety Management System), czyli po prostu System Zarządzania Bezpieczeństwem. Celem SMS jest systemowe podejście do procesu monitorowania oraz zwiększania poziomu bezpieczeństwa zapewnianych przez PAŻP służb żeglugi powietrznej. W ramach SMS personel Agencji m.in.: bada zdarzenia, by zapobiegać występowaniu podobnych zdarzeń w przyszłości, opracowuje oceny ryzyka dla zmian w obecnych, nowych lub wycofywanych elementach systemu funkcjonalnego, czy też prowadzi przeglądy bezpieczeństwa by weryfikować stopień implementacji poszczególnych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo.

W ramach SMS Agencja wypracowuje również zalecenia i rekomendacje, których celem jest poprawa bezpieczeństwa w polskiej przestrzeni powietrznej. PAŻP podkreślał już zresztą, że w systemie SMS chodzi o jasno sprecyzowane zasady, na podstawie których szuka się przyczyn poszczególnych zdarzeń – a nie winnych. Ta „święta” dla lotnictwa cywilnego zasada leży u podstaw budowania silnego i sprawnego systemu zarzadzania bezpieczeństwem każdej organizacji lotniczej.

Prócz wyżej wymienionych działań o charakterze reaktywnym na uwadze należy mieć również działania proaktywne. W tym zakresie PAŻP prowadzi prężną politykę promocji bezpieczeństwa, m.in. wydając biuletyn bezpieczeństwa Safe Sky dostępny w portalach społecznościowych oraz rozsyłany do organizacji lotniczych i ośrodków naukowych zajmujących się lotnictwem cywilnym.

Agencja chroni obiekty, znajdujące się na jej terenie. Wejść na terytorium PAŻP nie jest łatwo, i słusznie – działa tam infrastruktura zapewniająca łączność, nawigację i dozorowanie statków powietrznych. Same budynki, mieszczące pomieszczenia operacyjne, muszą być odpowiednio strzeżone, a dostęp do nich mają jedynie uprawnione osoby.

Infrastruktura

Wspomniana już infrastruktura jest dla Agencji niezbędna do właściwego funkcjonowania – to m.in. CNS (Communication, Navigation, Surveillance), czyli wszelkie obiekty radiokomunikacyjne, radary i pomoce nawigacyjne, umożliwiające zapewnienie funkcji łączności, nawigacji i dozorowania. Infrastruktura CNS umożliwia łączność pomiędzy służbami ruchu lotniczego a załogami statków powietrznych i wykonywanie operacji lotniczych. Pozwala też organom kontroli na lokalizowanie, identyfikację i obserwowanie zachowania statków powietrznych.

PAŻP dynamicznie rozwija m.in. sieć łączności radiowej w Polsce. To wciąż kluczowa metodą komunikacji załóg i służb ATS, zapewnia nowe nominały częstotliwości, zgodnie z potrzebami rosnącej liczby operacji lotniczych. – Wiemy, że obecny kryzys, w spojrzeniu długoterminowym, jest tylko chwilowy, że za chwilę nasze niebo znów wypełni się statkami powietrznymi i liczba operacji lotniczych będzie rosła w tempie dwucyfrowym. Dlatego inwestujemy i rozwijamy się dalej by być gotowym na wyzwania nowej lotniczej rzeczywistości po kryzysie – zaznacza rzecznik PAŻP.

Innowacje

Agencja idzie z duchem czasu, dlatego aktualnie trwają prace nad wdrożeniem Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji. System obejmuje wymagania dotyczące postępowania z ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa informacji, nakłada także na pracowników zobowiązanie co do szkolenia z zakresu podstaw cyberbezpieczeństwa. Warto również wspomnieć o działaniach Agencji w zakresie rozwoju systemu ciągłości działania. Implementacja systemowych rozwiązań w tym obszarze będzie miała niebagatelny wpływ na szeroko rozumiane bezpieczeństwa i ochronę.

PAŻP chętnie zresztą podejmuje się inwestycji w innowacje – duża część projektów związana jest z planami otwarcia i przystosowania do przestrzeni powietrznej Centralnego Portu Komunikacyjnego. Swoje projekty Agencja prowadzi samodzielnie lub z partnerami krajowymi i zagranicznymi.

Znaczące miejsce w działaniach Agencji w zakresie innowacji zajmuje opracowywanie nowoczesnych technologii, pozwalających na bezpieczną koordynację lotów dronów i integrację cywilnego lotnictwa załogowego, z rozkwitającym wciąż rynkiem bezzałogowych statków powietrznych (BSP). W Polsce został wdrożony już do użytku system PansaUTM, w myśl którego obydwa światy – lotnictwa cywilnego i dronów – funkcjonują jako jeden organizm.

PANSA to pracownicy

PAŻP nie ukrywa, że stawia na czynnik ludzki: przed przyjęciem do pracy przeprowadzając wieloetapowe rekrutacje, a następnie organizując szkolenia dla swoich pracowników. Personel z długim stażem bierze udział w szkoleniach odświeżających. Po przebytej rekrutacji PAŻP dba o to, by ludzie zatrudnieni w Agencji byli właściwie dobrani do wykonywanych czynności. Umiejętności pracowników są weryfikowane podczas szkolenia teoretycznego i praktycznego w Ośrodku Szkolenia Personelu ATS.

– W PAŻP każdy pracownik, niezależnie od pełnionej funkcji czy roli, jest ogniwem łańcucha gwarantującego najwyższy stopień bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej. Dlatego musimy mieć 100-procentową pewność, że wszystkie procedury są przestrzegane, a wszyscy pracownicy odpowiedzialnie realizują swoje zadania – podkreśla Paweł Łukaszewicz.

Praca w PAŻP, z racji dużej odpowiedzialności zadań, obarczona jest dużym stresem, jednak pracownicy nie zostają z tym sami. Agencja stawia na programy utrzymujące dobrą kondycję psychiczną personelu, zwłaszcza operacyjnego, na najwyższym poziomie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

WNP.PL odpowiada na oświadczenie PAŻP

Prawo i polityka

WNP.PL odpowiada na oświadczenie PAŻP

inf. pras./wnp.pl 22 sierpnia 2023

Oświadczenie PAŻP po publikacji o aplikacji DroneRadar

Infrastruktura i lotniska

Warsztaty BFC – to jedyne takie zajęcia w Polsce

Biznes i przemysł

Warsztaty BFC – to jedyne takie zajęcia w Polsce

Redakcja/inf. pras. 20 sierpnia 2023

Zobacz również:

Oświadczenie PAŻP po publikacji o aplikacji DroneRadar

Infrastruktura i lotniska

Oświadczenie PAŻP po publikacji o aplikacji DroneRadar

inf. pras. 22 sierpnia 2023

Nowy rzecznik prasowy PAŻP

Infrastruktura i lotniska

Nowy rzecznik prasowy PAŻP

Redakcja/inf. pras. 02 sierpnia 2023

PAŻP: Owocne konsultacje dot. strefy TMZ i rejonu FPL

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

WNP.PL odpowiada na oświadczenie PAŻP

Prawo i polityka

WNP.PL odpowiada na oświadczenie PAŻP

inf. pras./wnp.pl 22 sierpnia 2023

Oświadczenie PAŻP po publikacji o aplikacji DroneRadar

Infrastruktura i lotniska

Warsztaty BFC – to jedyne takie zajęcia w Polsce

Biznes i przemysł

Warsztaty BFC – to jedyne takie zajęcia w Polsce

Redakcja/inf. pras. 20 sierpnia 2023

Zobacz również:

Oświadczenie PAŻP po publikacji o aplikacji DroneRadar

Infrastruktura i lotniska

Oświadczenie PAŻP po publikacji o aplikacji DroneRadar

inf. pras. 22 sierpnia 2023

Nowy rzecznik prasowy PAŻP

Infrastruktura i lotniska

Nowy rzecznik prasowy PAŻP

Redakcja/inf. pras. 02 sierpnia 2023

PAŻP: Owocne konsultacje dot. strefy TMZ i rejonu FPL

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5