Prawie równo rok po tym, gdy świat usłyszał o koronawirusie zapalenia płuc z Wuhan, OAG prezentuje dane dotyczące najbardziej ruchliwych lotniczych tras pasażerskich świata pod względem oferowanych miejsc, pokazujące jak znaczące piętno na branży lotniczej odcisnęła pandemia.
Branża lotnicza w styczniu 2021r. wygląda mocno inaczej, niż w 2019r., co dobrze pokazują zmiany na liście najbardziej ruchliwych tras lotniczych świata pod względem oferowanych miejsc, sporządzonej przez OAG w oparciu o dane OAG Schedules Analyzer. Styczniowe wyniki są szczególnie wymowne - w 2020 r. był to ostatni miesiąc “normalności” odziedziczonej po 2019 r. przed uderzeniem epidemii, a następnie pandemii koronawirusa zapalenia płuc Covid-19, która najpierw
zaczęła zmieniać oblicze rynku lotniczego w Chinach i w Azji, by następnie szybko rozlać się na wszystkie regiony lotnicze świata.
Najbardziej uczęszczane trasy krajowe wciąż w Azji
W styczniu 2021 r. dziewięć na 10 najbardziej ruchliwych krajowych tras lotniczych świata znajduje się w Azji, wskazują dane OAG. Trzy z nich to trasy w Chinach, trzy to trasy w Japonii, a pozostałe trzy to połączenia krajowe w Korei Południowej, Wietnamie i Indonezji. Najbardziej ruchliwa trasa krajowa Arabii Saudyjskiej z Dżuddy do Rijadu znajduje się na dziewiątym miejscu listy.
Lider listy najruchliwszych krajowych połączeń lotniczych jest wciąż ten sam – na trasie krajowej pomiędzy Seulem Gimpo a Jeju International w styczniu 2021r. dostępnych jest prawie 1,07 mln miejsc. Niewiele mniej, bo 1,02 mln miejsc dostępnych jest na trasie pomiędzy stolicą Wietnamu, Hanoi a Ho Chi Minh, największym miastem i centrum biznesowym kraju.
W porównaniu z 2019 r., najbardziej uderza spadek z listy 10 najbardziej ruchliwych krajowych tras lotniczych świata trasy łączącej australijskie Sydney oraz Melbourne. Za zmianą stoją restrykcje w podróżowaniu w obrębie Australii nałożone przez władze tego kraju oraz historia wprowadzania w ostatniej chwili ograniczeń w podróżowaniu, które to działania przekładają się na niepewność wśród podróżnych nie sprzyjającą planowaniu lotów.
Hongkong wielkim nieobecnym styczniowego rankingu liderów tras międzynarodowych
Podczas, gdy przez lata tytuł najbardziej ruchliwej międzynarodowej trasy pasażerskiej świata dzierżyła trasa pomiędzy Hongkongiem i Tajpej, zwana w branży jako “The Golden Route”, zamknięte granice Tajwanu sprawiły, że w styczniu 2021 r. nie trafiła ona nawet do pierwszej dziesiątki listy. Na liście znalazł się jedynie port lotniczy w Tajpej za sprawą trasy do Szanghaju, która trafiła na ósmą pozycję z prawie 116 tys. oferowanych miejsc. Hongkong, który w 2019 r. mógł się poszczycić pięcioma z 10 najruchliwszych międzynarodowych tras lotniczych świata, w styczniu 2021 r. jest wielkim nieobecnym rankingu.
W styczniu, na pierwsze miejsce podium wskoczyła trasa łącząca Dubaj z Londynem Heathrow, najprawdopodobniej za sprawą zniesienia przez Wielką Brytanię obowiązku kwarantanny dla podróżnych ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Wszystko wskazuje jednak na to, że decyzja o styczniowym lockdownie w Wielkiej Brytanii wpłynie na popyt i oferowanie na tej trasie, zmieniając kolejność na liście najruchliwszych międzynarodowych tras lotniczych świata, na której w tym miesiącu nie brakuje egzotycznie wyglądających par miast.
O przewidywalności trudno też mówić w przypadku lotniczego regionu EMEA, czyli obejmującego Europę, Bliski Wschód oraz fragment Afryki. Do pierwszej dziesiątki tras EMEA trafiły jedynie dwie trasy w obrębie Unii Europejskiej, łączące Amsterdam z Paryżem CDG oraz Londyn Heathrow z Madrytem, odpowiednio na siódme i ósme miejsce rankingu.
Dwutorowa odbudowa ruchu pasażerskiego
Najnowsze dane OAG stanowią kolejne potwierdzenie tezy o dwutorowej odbudowie pasażerskiego ruchu lotniczego na świecie, przebiegającej szybciej w przypadku połączeń krajowych niż w przypadku połączeń międzynarodowych.
Styczniowe oferowania w pierwszej dziesiątce najruchliwszych krajowych tras lotniczych świata wynoszą pomiędzy 1,07 mln a prawie 521 tys. miejsc, podczas gdy na liście międzynarodowych tras lotniczych zaledwie pomiędzy 190 a 113 tys. miejsc. By znaleźć się w pierwszej 10 najbardziej ruchliwych międzynarodowych tras lotniczych Europy, wystarczy oferowanie w wysokości nieco ponad 56 tys. miejsc.
Na tym nie kończą się zauważalne przewagi tras krajowych - pojawiające się raporty wskazują na to, że na trasach krajowych linie lotnicze odnotowują lepsze średnie współczynniki wypełnienia niż na trasach międzynarodowych.