Amerykańska Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (National Transportation Safety Board – NTSB) wszczęła dochodzenie w sprawie incydentu z udziałem boeinga 737 linii lotniczych Southwest Airlines i boeinga 767 przewoźnika cargo FedEx na lotnisku w Austin.
W stolicy Teksasu niewiele brakowało do tragedii. Zniżający się w gęstej mgle do lądowania szerokokadłubowiec, realizujący Lot FX1432 z Memphis, przeleciał bowiem zaledwie 30 metrów nad startującym do Cancun w Meksyku wąskokadłubowcem największego niskokosztowca Ameryki Płn.
The NTSB is investigating an incident involving a Southwest 737 and FedEx 767 that occurred today in Austin. Initial ADS-B data show the landing 767 overflying the departing 737. We are processing granular data now. https://t.co/twHCydm5ixhttps://t.co/wZ3Z0xKJempic.twitter.com/nkKVjshXmf
Boeing 767 otrzymał zgodę na lądowanie na drodze startowej 18L, a następnie kontroler ruchu lotniczego wydał również zezwolenie na start rejsu WN708, realizowanego przez maszynę Southwest Airlines, także na drodze startowej 18L.
Załoga lotu FX1432 poprosiła później jeszcze o potwierdzenie zgody na lądowanie i kontroler portu w Austin nie zmienił decyzji, ostrzegając tylko, że z tej samej drogi startowej odleci wcześniej boeing 737. Piloci 767 dostrzegli w porę niebezpieczeństwo i wykonali odejście na drugi krąg, ale już w trakcie startu odrzutowca niskokosztowca. Następnie szerokokadłubowiec w malowaniu FedEx skręcił w lewo i po obrocie nad lotniskiem udało mu się wylądować przy drugim podejściu.
We have processed and analyzed the granular ADS-B data related to yesterday’s incident involving a FedEx 767 and Southwest Airlines 737 in Austin. Initial analysis and data available for download at https://t.co/J6gs72Ymly#WN708#FX1432pic.twitter.com/lhJZj3SsY0
Potencjalna kolizja obu samolotów mogło doprowadzić do katastrofy porównywalnej do najtragiczniejszej tego typu, która wydarzyła się na drodze startowej lotniska San Cristóbal de La Laguna na hiszpańskiej Teneryfie. 27 marca 1977 roku o godz. 17:06 czasu lokalnego zderzyły się ze sobą w gęstej mgle dwa boeingi 747. Jumbo Jet linii KLM uderzył wówczas podczas rozbiegu w kołującą jeszcze maszynę linii Pan American World Airways (PanAm). Zginęły wówczas aż 583 osoby, wszyscy pasażerowie samoloty holenderskiego przewoźnika i 335 podróżujących czterosilnikowcem PanAm. Ocalało jedynie 61 osób.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.