Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Nowy właściciel dokapitalizował El Al. „Wywiążemy się ze swoich zobowiązań"


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2020-12-10 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nowy właściciel dokapitalizował El Al. „Wywiążemy się ze swoich zobowiązań"
fot. Piotr Bożyk
Eli Rozenberg, większościowy udziałowiec El Al, zdecydował o dokapitalizowaniu 50 mln dolarów upadających narodowych linii lotniczych Izraela. Przekazane pieniądze są częścią umowy z ministerstwem finansów kraju znad Morza Śródziemnego – informuje dziennik biznesowy "Globes".
Zaledwie 27-letni Rozenberg, na mocy zawartego wcześniej porozumienia, kupił we wrześniu na giełdzie w Tel Awiwie w ofercie publicznej kontrolny pakiet 42,9 proc. akcji przewoźnika. Kwotę transakcji ustalono wówczas na 105 mln dolarów.

Zgłoszone stronie rządowej dokapitalizowanie linii lotniczych sumą 50 mln dolarów będzie dodatkiem do nieoprocentowanej pożyczki w wysokości 10 mln przekazanej przez holding Kanfei Nesharim Aviation, na którego czele stoi Rozenberg. "Biznesmen jest zdeterminowany, aby El AL uzyskały stabilność finansową. Do ich dyspozycji odda niezbędne zasoby i narzędzia, aby wzmocnić firmę" - głosi oświadczenie Kanfei Nesharim Aviation.

– Osiągnęliśmy pełną współpracę i zyskaliśmy duże zaufanie ze strony ministerstwa finansów, aby doprowadzić El Al do nowego startu, zapewniając im przyszłość. Zaangażowanie Eli Rozenberga i jego dokapitalizowanie oraz rządowe gwarancje sprawią, że El Al wywiąże się ze swoich zobowiązań – podkreślił David Brodet, prezes El Al.

Rabin namówił ojca do inwestycji

Niektórzy obserwatorzy w Izraelu argumentowali, że sprzedaż przewoźnika Rozenbergowi oznaczała obejście prawa, zabraniającego osobom niebędącym Izraelczykami posiadania linii lotniczych. Eli Rozenberg jest mieszkańcem Izraela i obywatelem Izraela, ale jego ojciec Kenneth, który jest właścicielem sieci domów opieki w Stanach Zjednoczonych, już nie jest, a to właśnie Kenneth Rozenberg jest głównym źródłem finansowania inwestycji syna. Obaj nie mieli wcześniej żadnego doświadczenia w branży lotniczej.

Kenneth Rozenberg jest założycielem i prezesem Centers Heath Care. Według hebrajskiego dziennika biznesowego Calcalist biznesmena do zakupu linii lotniczych namówił... rabin. Na czele narodowego przewoźnika Izraela stanął jednak syn, chociaż wielu spekuluje, że to ojciec pociąga za wszystkie sznurki. Kenneth Rozenberg nie ma dobrej prasy w samych Stanach Zjednoczonych, gdzie zarzuca mu się wyrachowane podejście do działalności domów opieki, które zamienia w maszyny nastawione jedynie na zysk. Firma Centers Heath Care zapłaciła nawet niedawno rządowi federalnego ugodę w wysokości 1,65 mln dolarów za oszukańcze praktyki rozliczeniowe.

Półroczna strata wzrosła o 344 proc.

Samoloty El Al były uziemione od marca z powodu pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Przewoźnik z Bliskiego Wschodu w połowie sierpnia przedłużył zawieszenie lotów do końca września, uzasadniając to "wciąż istniejącymi ograniczeniami kwarantanny dla pasażerów przybywających do Izraela". Linie lotnicze znad Morza Śródziemnego wysłały w tym czasie na bezpłatne urlopy 5800 pracowników z wszystkich 6303 zatrudnionych.

Przychody El Al w drugim kwartale bieżącego roku spadły o 74 proc. do poziomu 152 mln dolarów. Firma zanotowała wówczas stratę netto w wysokości około 105 mln dolarów, w porównaniu z zyskiem netto w wysokości 100 tys. dolarów, wypracowanym w tym samym kwartale 2019 roku. W pierwszej połowie 2020 roku przychody spadły w sumie o 53 proc. do poziomu 472 mln dolarów. Przed rokiem w analogicznym okresie przekroczyły nieznacznie pułap miliard dolarów. Półroczna strata netto wzrosła aż o 344 proc. do poziomu 244 mln dolarów. Przed rokiem w tym samym czasie osiągnęła sumę 55 mln dolarów.

Przewoźnik dopiero 1 października wznowił obsługę niektórych tras pasażerskich. Liczba oferowanych lotów jest jednak stosunkowo niewielka.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
El Al wznawia sześć tras z Tel Awiwu, w tym dwie do USA

Pasażer i linie lotnicze

El Al wznawia sześć tras z Tel Awiwu, w tym dwie do USA

Rafał Dybiński 20 października 2020

Historyczny rejs Etihad do Izraela. "Odkrywamy potencjał nowych relacji"

Prawo i polityka

Historyczny rejs Etihad do Izraela. "Odkrywamy potencjał nowych relacji"

Rafał Dybiński 19 października 2020

Jest nowy inwestor linii El Al. Ma... 27 lat

Biznes i przemysł

Jest nowy inwestor linii El Al. Ma... 27 lat

Emilia Derewienko 21 września 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5