W środę (12 stycznia ) z lotniska Kazańskich Zakładów Lotniczych (KAZ), filii przedsiębiorstwa Tupolew wchodzącego w skład koncernu Rostiech, odbył swój pierwszy lot techniczny nowo wyprodukowany bombowiec strategiczny Tu-160M.
Lot odbywał się na wysokości 600 metrów i trwał około 30 minut. Załoga pilotów doświadczalnych Tupolewa wykonywała manewry sprawdzające stabilność i sterowność samolotu w powietrzu. Maszyna była pilotowana przez załogę dowodzoną przez szefa oblatywaczy PAO Tupolew, Wiktora Minaszkina.
Program odtworzenia Tu-160 w zmodernizowanej formie Tu-160M został uruchomiony decyzją prezydenta Rosji Władimira Putina. W ramach realizacji programu na podstawie umowy rządowej pomiędzy Ministerstwem Przemysłu i Handlu Rosji a firmą Tupolew, całkowicie zdigitalizowano dokumentację projektową Tu-160M, przywrócono technologię spawania próżniowego wyrobów tytanowych, wznowiono produkcję zespołów płatowca, nawiązano nową współpracę pomiędzy wiodącymi przedsiębiorstwami przemysłowymi w dziedzinie metalurgii, budowy samolotów, budowy maszyn i produkcji instrumentów, z których większość wchodzi w skład Rostec State Corporation.
- Przywróciliśmy pełny cykl produkcyjny Tu-160, ale już w modyfikacji M, wykorzystując zmodernizowane silniki, zmodernizowane systemy sterowania samolotem, systemy nawigacyjne, systemy kontroli broni. Modernizacja zakładów lotniczych w Kazaniu odegrała ważną rolę w przywróceniu produkcji unikalnych samolotów: odnowiono wyposażenie warsztatów i bazy prób w locie, uruchomiono największy na świecie zakład spawania wiązką elektronów i spawania próżniowego tytanu. Dziś widzimy znaczące perspektywy dla platformy Tu-160: dalszy rozwój umożliwi jej wykorzystanie dla nowych typów broni, w tym tych zaawansowanych - podkreślił Denis Manturow, rosyjski minister przemysłu i handlu.
Samolot zachowuje swój wygląd zewnętrzny, ale jest budowany w oparciu o zupełnie nową bazę technologiczną z wykorzystaniem technologii cyfrowej. Realizacja programu modernizacji i odtworzenia strategicznych nosicieli rakiet Tu-160 wymagała znacznego unowocześnienia bazy produkcyjnej. Wspomniał o tym szef UAC, Jurij Sliusar, który poinformował przy okazji oblotu, że w nowym Tu-160 wymieniono i zmodernizowano blisko 80 proc. systemów i wyposażenia. Nowe są także silniki oraz zastosowano wiele nowych technologii, a projektowanie samolotu odbyło się całkowicie cyfrowo. Brało w tym udział kilka biur konstrukcyjnych w całej Rosji.
Tupolew Tu-160 to rosyjski odrzutowy ponaddźwiękowy bombowiec strategiczny o zmiennej geometrii skrzydeł, zbudowany w biurze konstrukcyjnym Tupolewa, w kodzie NATO oznaczany jako „Blackjack”, używany od 1987. Nazywany przez rosyjskich pilotów „Biały Łabędź” ze względu na malowanie i unikalną konstrukcję. Tu-160 to największy i najpotężniejszy samolot naddźwiękowy o zmiennej geometrii skrzydeł w historii lotnictwa wojskowego. Obok Tu-95 stanowi podstawowe uzbrojenie rosyjskiego lotnictwa strategicznego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.