Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Nowe prognozy IATA na 2025 r. Spadek dynamiki wzrostu lotnictwa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
02-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Nowe prognozy IATA na 2025 r. Spadek dynamiki wzrostu lotnictwa
fot. Berlin Brandenburg Airport
IATA zweryfikowała swoje prognozy na rok 2025. Liczba pasażerów ma osiągnąć 4,99 mld, ale nie przekroczy 5,2 mld, jak wcześniej zakładano. Linie lotnicze zanotują zyski netto na poziomie 36 mld USD i marży 3,7 proc. To tylko 7,2 USD na pasażera.

Głównym czynnikiem wpływającym na obniżenie prognoz przez IATA była zmieniająca się prognoza wzrostu światowego PKB w roku 2025. Obecnie przyjmowane jest ok. 2,5 proc., a jeszcze kilka miesięcy temu było to aż 3,3 proc. Co więcej, obniżenie prognoz wzrostu gospodarczego dotyczyło kilku kluczowych dla lotnictwa rynku. Lotnictwo nadal będzie rosło, i to w całkiem rozsądnym tempie, ale nie będzie ono tak szybkie, jak jeszcze pod koniec 2024 r. uważano.

W roku 2025 liczba pasażerów powinna osiągnąć rekordowe 4,99 mld osób, czyli o 4 proc. więcej niż w roku poprzednim, ale mniej, niż prognozowane jeszcze niedawno 5,22 mld.

Wyniki finansowe linii lotniczych

Zyski netto linii lotniczy osiągną poziom 36 mld USD przy marży na poziomie 3,7 proc. Będą więc większe niż w roku 2024, gdy osiągnęły poziom 32,4 mld USD, ale mniejsze niż 36,6 mld USD, które prognozowano jeszcze w grudniu 2024 r.

IATA zwraca jednak uwagę na to, że spadkowi zysków netto ma towarzyszyć wzrost marży. Wspomniane 3,7 proc. to więcej niż 3,4 proc. w roku 2024, ale też więcej niż o 0,1 p.p., co przewidywano pod koniec zeszłego roku.



Wg IATA zysk operacyjny linii lotniczych wyniesie w roku 2024 ok. 66 mld USD, czyli o 4,1 mld więcej niż w roku poprzednim, ale mniej, niż wcześniej prognozowane 67,5 mld USD.

Jaki zysk na pasażera?

W roku 2025 zyski linii lotniczych osiągną średni poziom 7,2 USD na ,pasażerze. To więcej niż 6,8 USD jaki odnotowano w roku poprzednim. Poziom zysku jest jednak bardzo zróżnicowany w zależności od regionu: w Afryce to niewiele ponad 1 USD, na Bliskim Wschodzie jest to aż 27,2 USD na pasażera, w Ameryce Północnej 11,1 USD, zaś w Europie 8,9 USD.



– Właściwa perspektywa jest kluczowa, aby zrozumieć tak duże dane zagregowane dla całej branży. Zysk na poziomie 36 miliardów USD jest istotny, ale przekłada się na zaledwie 7,20 USD zysku na pasażera na jeden odcinek podróży. To nadal bardzo cienki margines. Każdy nowy podatek, podwyżka opłat lotniskowych lub nawigacyjnych, szok popytowy czy kosztowne regulacje szybko wystawią odporność branży na próbę. Decydenci, którzy polegają na liniach lotniczych jako kluczowym elemencie łańcucha wartości zatrudniającego 86,5 mln osób i wspierającego 3,9% globalnej aktywności gospodarczej, muszą o tym pamiętać – mówi Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Rosną przychody i koszty

Przychody linii lotniczych również będą rekordowe i osiągną 979 mld USD. Będzie to wzrost o1,3 proc. względem 2024 r., ale poniżej wcześniej prognozowanego 1 bln USD.

Ok. 70 proc. (693 mld USD) przychodów generuje obecnie ruch pasażerski, cargo nie jest już tak istotne (142 mld USD), jak było w czasie pandemii, ale jego udział w strukturze przychodów linii lotniczych utrzymuje się na poziomie wyższym niż w roku 2019. Przychody z usług dodatkowych w roku 2025 utrzymają się na poziomie zbliżonym do tych z przewozów cargo.

W tym samym czasie wydatki linii lotniczych ogółem mają osiągnąć poziom 913 mld USD (niewiele więcej niż w 2024 r. ale mniej, niż prognozowane wcześniej 940 mld USD).

Tania ropa ratuje rynek

– Pierwsza połowa 2025 roku przyniosła znaczne niepewności na rynkach globalnych. Mimo to, pod wieloma względami, w tym pod względem zysków netto, będzie to lepszy rok dla linii lotniczych niż 2024, choć nieco poniżej wcześniejszych prognoz. Głównym czynnikiem pozytywnym jest cena paliwa lotniczego, która spadła o 13% w porównaniu z 2024 r. i 1% poniżej wcześniejszych szacunków – mówi Walsh.

Liniom lotniczym sprzyjają spadające ceny ropy naftowej, a wraz z nią również ceny paliwa lotniczego. IATA prognozuje, że średnia cena paliwa utrzyma się na poziomie 86 USD za baryłkę (w porównaniu z 99 USD w 2024 r.), co oznacza całkowite wydatki na paliwo lotnicze na poziomie 236 mld USD, czyli 25,8% kosztów operacyjnych. To o 25 mld USD mniej niż w 2024 r.



Co niezwykle istotne, zmniejszyła się także różnica pomiędzy cenami ropy naftowej na światowych rynkach a ceną paliwa, po latach utrzymywania się tzw. cracku na wysokim poziomie. To również wpłynęło pozytywnie na utrzymanie kosztów w ryzach.

IATA zwraca także uwagę na to, że zatrudnienie utrzymuje się na wysokim poziome, a inflacja stabilizuje, co utrzymuje popyt na latanie na dobrym poziomie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Walsh (IATA). Wymóg SAF w UE to wielkie zielone oszustwo

Prawo i polityka

Walsh (IATA). Wymóg SAF w UE to wielkie zielone oszustwo

Łukasz Malinowski 02 czerwca 2025

IATA: Kwiecień z budującymi wzrostami w dwóch regionach

Pasażer i linie lotnicze

Studenci z Wrocławia znów na podium w konkursie lotniczym

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Walsh (IATA). Wymóg SAF w UE to wielkie zielone oszustwo

Prawo i polityka

Walsh (IATA). Wymóg SAF w UE to wielkie zielone oszustwo

Łukasz Malinowski 02 czerwca 2025

IATA: Kwiecień z budującymi wzrostami w dwóch regionach

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Marzec na plusie, ale spadają wskaźniki wypełnień samolotów

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Walsh (IATA). Wymóg SAF w UE to wielkie zielone oszustwo

Prawo i polityka

Walsh (IATA). Wymóg SAF w UE to wielkie zielone oszustwo

Łukasz Malinowski 02 czerwca 2025

IATA: Kwiecień z budującymi wzrostami w dwóch regionach

Pasażer i linie lotnicze

Studenci z Wrocławia znów na podium w konkursie lotniczym

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Walsh (IATA). Wymóg SAF w UE to wielkie zielone oszustwo

Prawo i polityka

Walsh (IATA). Wymóg SAF w UE to wielkie zielone oszustwo

Łukasz Malinowski 02 czerwca 2025

IATA: Kwiecień z budującymi wzrostami w dwóch regionach

Pasażer i linie lotnicze

IATA: Marzec na plusie, ale spadają wskaźniki wypełnień samolotów

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij