W nowej stolicy, której budowa zakończy się w przyszłym roku, otworzono niedawno nowe lotnisko na miesięczny okres próbny. Władze kraju mają nadzieję, że Capital International Airport zmniejszy presję na istniejące lotnisko w Kairze, przyczyniając się jednocześnie do ożywienia sektora turystyki w tym kraju.
Nowa stolica, nowe lotniskoAbdel Fattah el-Sisi nie jest pierwszym egipskim przywódcą, który wybrał nową stolicę dla swojego kraju. W starożytności stolica kilkakrotnie przenosiła się z Thinis do Teb i Memphis do Mendes. W okresie grecko-rzymskim Aleksandria pełniła ten honor przez prawie 1000 lat, zanim nastąpił muzułmański podbój Egiptu w 641 r. Nie zmienia to faktu, że przez większą część ostatniego tysiąclecia to Kair pełnił rolę siedziby władz państwowych. Od 2016 r. trwa jednak budowa nowej stolicy administracyjnej, na pustyni około 50 km na wschód od obecnej.
Według rządu uzasadnienie zmiany jest dość proste. Mimo całego swojego historycznego uroku miasto tysiąca minaretów stało się zbyt brzydkie, zbyt głośne i zatłoczone. W Kairze mieszka 23 miliony ludzi, wielu z nich cierpi z powodu złych warunków mieszkaniowych. Nowa stolica to nowy kapitał, którego nieodłączną częścią jest też nowe lotnisko międzynarodowe.
Odciążenie dla obecnych lotniskPort lotniczy znany jako Capital International Airport
otworzył swoje podwoje w lipcu, na miesięczny okres próbny. Minister lotnictwa Younis Al-Masry powiedział wówczas, że inwestycja ma zmniejszyć nacisk na istniejące lotniska w Egipcie: Cairo International i Sphinx International. Ten ostatni port został otwarty dopiero w styczniu.
Położony około 70 km na wschód od Kairu, Capital International obsługiwał loty krajowe podczas miesiąca próbnego, odnotowując przepustowość liczącą blisko 300 pasażerów na godzinę. Według egipskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego nowe lotnisko będzie mieściło 45 budynków, w tym główny terminal o powierzchni 5000 m2.
Inwestycja jest potrzebnaWładze lotniska podkreślają, że nowy port będzie zaawansowany technologicznie, z najnowocześniejszymi systemami bezpieczeństwa i kontrolą bagażu rentgenowskiego. Początkowo obsługiwać będzie 15 lotów tygodniowo, istnieje jednak możliwość rozbudowy lotniska w przyszłości, jeśli zajdzie taka potrzeba.
W październiku egipski rząd ogłosił plany budowy czwartego terminalu na lotnisku, który mógłby obsłużyć 30 milionów pasażerów rocznie. Wciąż nie wiadomo jednak, kiedy dokładnie lotnisko zostanie uruchomione.