Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Nowa strategia lotniska w Rydze: Rozwój i regionalna konkurencyjność

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-02-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Nowa strategia lotniska w Rydze: Rozwój i regionalna konkurencyjność
fot. Riga Airport
Średnioterminowa strategia portu lotniczego w Rydze do 2027 roku, pod nazwą „Runway 2027”, zakłada rozwój koncepcji miasta lotniskowego „RIX Airport City”, które oferuje nie tylko usługi lotnicze, ale także tworzy ekosystemy biznesowe, zapewnia doskonałe połączenia, a także oferuje nowe możliwości zarówno dla mieszkańców jak i nowych firm. 

Strategia przyszłości ryskiego lotniska przewiduje, że rozwijając zakres oferowanych kierunków, zwiększając liczbę pasażerów i przeładunku towarowych, inwestując w zaawansowaną i zrównoważoną infrastrukturę i usługi lotniskowe, lotnisko w Rydze postawiło sobie za cel, aby stać się znaczącym centrum lotniczym Europy Północnej w obrębie w kolejnych latach, promując w ten sposób łączność i konkurencyjność Łotwy w
regionie państw bałtyckich.

Poprzednia strategia została zmieniona, cele, misja i wizja lotniska w Rydze zostały zaktualizowane. Stworzono nowe prognozy przewozów, uwzględniając zasad zarządzania przedsiębiorstwem i działalności w zakresie zrównoważonego rozwoju. Zaktualizowano plany i projekty rozwojowe, a także odnowiono plan inwestycyjny i zakładane wyniki finansowe do 2027 roku.

Nowa strategia zakłada osiągnięcie 9 mln pasażerów i 48,5 tys. ton obsługiwanych ładunków lotniczych rocznie do 2027 roku. Władze portu w Rydze zakładają zwiększenie punktualności odlotów. Jednocześnie zawarto w planie cele redukcji emisji dwutlenku węgla. Roczne obroty lotniska w 2027 roku zaplanowano w wysokości 77 mln euro, a 247 mln euro całkowitych inwestycji zostanie przekroczonych w okresie działania strategii.

Północnoeuropejski węzeł lotniczy

– Wskaźniki wzrostu w latach przed pandemią świadczą o stabilnym i niekwestionowanym przywództwie portu lotniczego w Rydze w krajach bałtyckich. Dzięki pomyślnemu rozwojowi infrastruktury, rozwojowi narodowego przewoźnika, jakim jest airBaltic, konkurencyjnej polityce taryfowej oraz wykorzystaniu zalet wynikających z położenia geograficznego, port lotniczy w Rydze pozycjonuje się jako regionalny węzeł lotniczy w Europie Północnej – powiedziała Laila Odiņa, przewodnicząca Zarządu Portu Lotniczego w Rydze.

Ten ambitny cel może być osiągnięty poprzez wzmocnienie i zwiększenie bezpośredniej łączności z Rygi, utrzymanie dużej liczby pasażerów transferowych, oferowanie pasażerom zaawansowanych usług i wysokiego poziomu usług. Wpływ na wyniki może mieć także poprawa efektywności procesów lotniskowych, wdrażanie innowacji oraz wspieranie rozwoju branży lotniczej, a także utrzymywanie i przyciąganie wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Zostanie to osiągnięte poprzez przekształcenie centrum szkoleniowego portu lotniczego w eksportową organizację szkoleniową RIX Airport Training Academy akredytowaną przez Międzynarodową Radę Portów Lotniczych (ACI) oraz zapewnienie doradztwa i pełnego zakresu szkoleń w podstawowych obszarach działalności portów lotniczych.

Z lotniska do miasteczka lotniskowego

Strategia przyszłości lotniska zakłada rozwój koncepcji Airport City, która oferuje nie tylko usługi lotnicze, ale także tworzy ekosystemy biznesowe, zapewnia doskonałe połączenia oraz oferuje nowe możliwości zarówno dla mieszkańców, jak i rozwoju przedsiębiorstw niezwiązanych bezpośrednio z lotnictwem sektor.

W przyszłym centrum ryskiego lotniska powstanie nowy terminal pasażerski o powierzchni 30 tys. metrów kwadratowych. Lotnisko będzie miało przepustowość obsługi 12 mln pasażerów rocznie. Terminal zostanie połączony ze stacją kolejową Rail Baltica. Powstanie jednolity i multimodalny węzeł komunikacyjny. Wokół niego powstanie lotniskowe miasteczko biznesowe „RIX Business Park”, które będzie oferowało hotele, centra biurowe, logistykę, magazyny cargo i e-commerce. Stwarzone będą możliwości rozwoju dla szerokiej gamy działalności, co spowoduje stworzenie nowych miejsc pracy.

– Będziemy rozwijać Airport City jako multimodalne centrum ruchu i logistyki łączące różne rodzaje transportu i tworzące sprzyjające warunki do rozwoju biznesu. Zapewniając różnorodne usługi, pracę, spotkania, wymianę wiedzy i rekreację podróżnym i lokalnym mieszkańcom, lotnisko w Rydze stanie się samowystarczalnym celem podróży – powiedział o nowym planie dotyczącym lotniska Artūrs Saveljevs, członek zarządu lotniska.

Odpowiedzialność za środowisko

Strategia „Runway 2027” przewiduje również wdrożenie istotnych działań w zakresie zrównoważonego rozwoju, aby długoterminowy sukces biznesowy portu lotniczego, cele strategiczne i zadania były osiągane poprzez odpowiedzialne i zrównoważone działania we wszystkich aspektach zrównoważonego rozwoju. Ma to być osiągnięte poprzez wpływ na zmiany klimatu, efektywne wykorzystanie zasobów, cele ochrony środowiska i przyrody, wpływ ekonomiczny lotniska, zatrudnienie, przejrzyste zarządzanie, zaangażowanie społeczności lokalnej i redukcję hałasu.

Dołączając do międzynarodowego programu Airport Carbon Accreditation (ACA) i Airport Council International (ACI EUROPE) oraz inicjatywy zeroemisyjności w 2050, ryskie lotnisko określiło swój zielony plan i wyznaczyło konkretne cele klimatyczne, zobowiązując się do stania się lotniskiem neutralnym dla klimatu przed 2050 rokiem. Strategia zakłada, że aby osiągnąć ten cel, port lotniczy wraz ze swoimi partnerami będzie poszukiwał rozwiązań przyjaznych środowisku i klimatowi poprzez optymalizację procesów, rozwój technologii i wdrażanie innowacji.

Cele do osiągnięcia w obszarze zrównoważonego rozwoju zostały szczegółowo określone w strategii zrównoważonego rozwoju firmy zatwierdzonej w styczniu bieżącego roku i przewidującej realizację prawie 200 działań w różnych obszarach zrównoważonego rozwoju do 2030 roku, w tym instalację parku paneli słonecznych, wymianę maszyn lotniskowych, które są bardziej przyjazne dla środowiska, znaczące inwestycje w zwiększenie efektywności energetycznej, gospodarowanie odpadami i oszczędne korzystanie z zasobów wodnych.

Inwestycje w przyszły rozwój

Plan inwestycyjny strategii „Runway 2027” wyznacza długoterminowe priorytety inwestycyjne m.in. przeznaczenie 155 mln euro na rozbudowę terminalu pasażerskiego, w tym niezbędne finansowanie na wprowadzenie systemu automatycznej sortowni bagażowej, a także budowę dróg, wiaduktów i parkingów. 58 mln euro przeznaczono na inwestycje w infrastrukturę lotniskową, które obejmują zarówno przebudowę i renowację płyt postojowych dla samolotów, dróg kołowania, jak również wymianę urządzeń transportu lotniskowego, zmianę starego oświetlenia płyt lotniskowych na nowoczesne oświetlenie LED.

– Nasze prognozy rozwoju i niezbędne inwestycje opierają się na międzynarodowych prognozach ożywienia przemysłu lotniczego po pandemii COVID-19, analizie regionalnego rynku lotniczego oraz ocenie potencjału i zalet portu lotniczego w Rydze, a także starannej i realistyczne kalkulacje przy analizie różnych scenariuszy i różnych możliwości pozyskania finansowania. Biorąc pod uwagę ambitny zakres inwestycji w ostatnich latach, lotnisko w Rydze planuje pozyskać zarówno fundusze strukturalne UE, jak i finansowanie instytucji kredytowych na realizację projektów inwestycyjnych, a także emisję obligacji –  podsumował Normunds Feierbergs, członek zarządu portu w Rydze. 
 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Więcej miejsc do parkowania przy lotnisku w Jasionce

Infrastruktura i lotniska

Więcej miejsc do parkowania przy lotnisku w Jasionce

inf. pras. 15 września 2023

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Prognozy Finnair bardziej optymistyczne niż w kwietniu

Biznes i przemysł

Prognozy Finnair bardziej optymistyczne niż w kwietniu

Rafał Dybiński 13 czerwca 2023

Ryga: Ponad 2,35 mln pasażerów w 2021 roku. Dominacja airBaltic i Ryanaira

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Więcej miejsc do parkowania przy lotnisku w Jasionce

Infrastruktura i lotniska

Więcej miejsc do parkowania przy lotnisku w Jasionce

inf. pras. 15 września 2023

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Loty do Dublina przez cały rok

Rafał Dybiński 14 września 2023

Prognoza ULC korzystna dla portów regionalnych. Ponad 10 mln na trzech lotniskach

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Prognozy Finnair bardziej optymistyczne niż w kwietniu

Biznes i przemysł

Prognozy Finnair bardziej optymistyczne niż w kwietniu

Rafał Dybiński 13 czerwca 2023

Ryga: Ponad 2,35 mln pasażerów w 2021 roku. Dominacja airBaltic i Ryanaira

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5