Partner serwisu
Biznes i przemysł

Nowa strategia Finnair: Mniej samolotów i tras

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-09-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Nowa strategia Finnair: Mniej samolotów i tras
fot. Piotr Bożyk
Podobnie jak wiele linii lotniczych, Finnair chce powrócić do bycia rentownym po kilku trudnych latach radzenia sobie z wyzwaniami pandemii koronawirusa. Kluczową przeszkodą jest obecnie niemożność wykorzystania rosyjskiej przestrzeni powietrznej, która wcześniej pozwalała na trasy do Azji. Przelot przez Syberię znacząco skracał czas lotu. W związku z tym opracował nową strategię. Jednym z elementów jest zmniejszenie liczebności posiadanych samolotów i oferowanych dalekich tras.

W oświadczeniu opublikowanym przez fińskie flagowe linie lotnicze Finnair czytamy, że zamknięcie rosyjskiej przestrzeni powietrznej osłabiło rentowność przewoźnika. Wynika to z faktu, że loty do niektórych azjatyckich destynacji zostały wydłużone w czasie, ze względu na konieczność unikania przestrzeni powietrznej Federacji Rosyjskiej. Przelot na Daleki Wschód z wykorzystaniem trasy południowej skutkuje wyższymi kosztami operacyjnymi, a nawet tymczasowym zawieszeniem tras.

Nowa strategia Finnaira ma na celu powrót do rentowności niezależnie od zamkniętej rosyjskiej przestrzeni powietrznej. Ponieważ Finnair obecnie ma do czynienia z inną sytuacją ekonomiczną i szybko zmieniającym się fińskim rynkiem, konieczna jest znaczna zmiana struktury działalności, aby linie mogły pozostać dochodowymi, przy czym kluczowym aspektem będzie „redukcja floty w celu optymalizacji pod kątem przyszłej sieci połączeń”.

– Zmiany w naszym środowisku operacyjnym wymagają nowej strategii i znaczącego odnowienia linii Finnair, zwłaszcza w zakresie kosztów. Mamy jednak doskonały fundament, na którym możemy budować: nasz doskonały, wyróżniający się produkt, silną kulturę bezpieczeństwa, silną markę, wysoką jakość realizacji operacji, zaangażowanie w zrównoważony rozwój i osiągnięcia w dostosowywaniu się i odnawianiu siebie – powiedział Topi Manner, dyrektor generalny fińskich linii lotniczych Finnair.

Redukcja floty kluczowym aspektem nowej strategii

Nowa strategia Finnaira koncentruje się na budowaniu konkurencyjnych linii lotniczych, których celem jest osiągnięcie porównywalnego poziomu sprzed pandemii wyniku EBIT, który od połowy 2024 r. będzie wynosić co najmniej 5 proc.

Kluczowe działania, które zamierza podjąć Finnair:
  • Oferowanie bardziej zrównoważonej pod względem geograficznym sieci połączeń łączącej Europę z Azją, Indiami i Bliskim Wschodem oraz Ameryką Północną za pośrednictwem macierzystego hubu Finnaira w Helsinkach. Przewoźnik w dalszym ciągu ma być silnie obecny na rynku krajowym;
  • Redukcja floty w celu optymalizacji przyszłej sieci połączeń;
  • Znaczące zwiększenie przychodów jednostkowych dzięki ulepszonej ofercie cyfrowej i konkurencyjnym produktom;
  • Dalsze wykorzystywanie partnerstw, w szczególności w ramach sojuszu oneworld, do którego należy Finnair i rozmaitych przedsięwzięć, w celu wzmocnienia dystrybucji, zasięgu sieci i oferty produktów;
  • Obniżenie kosztów jednostkowych o około 15 proc. w stosunku do poziomu z 2019 roku, aby pozostać konkurencyjnym na wszystkich rynkach;
  • Budowanie zrównoważonego bilansu, który pozwoli inwestować w przyszłość;
  • Bycie wśród pionierów zrównoważonego rozwoju.

    Możliwe zwolnienia pracowników

    Żeby osiągnąć pożądany rezultat, potrzebne jest wsparcie wszystkich kluczowych grup interesariuszy. Wdrażanie strategii rozpoczyna się teraz i obejmuje dyskusje ze wszystkimi kluczowymi interesariuszami na temat zmian, które są niezbędne, aby linie Finnair były konkurencyjne. Wydaje się, że nowa strategia może mieć wpływ na pracowników. Finnair wyjaśnia, że koszty personelu są uwzględnione w strategii cięcia kosztów stałych. Linie lotnicze dodają, że omówią „dostosowanie warunków zatrudnienia”, a także ocenią stosowanie „outsourcingu do obsługi kabiny na konkretnych trasach”.

    Linie poszukają także oszczędności w pozostałych kosztach poprzez negocjacje kontraktów z dostawcami, zmiany strukturalne swojej działalności oraz optymalizację wykorzystywanych przez siebie lokali.

     – Celem jest zbudowanie mniejszego Finnaira, który może powrócić do poziomu rentowności sprzed pandemii – wyznaje Manner. – Osiągnięcie tego będzie wymagało głębokich zmian w całej firmie. Szczególnie podczas ciężkich lat pandemii zespół Finnaira udowodnił, że potrafi dostosować się i odnowić działalność w najtrudniejszych okolicznościach. Jestem przekonany, że uda nam się osiągnąć nasz cel, kontynuując tę podróż. Razem możemy odbudować Finnaira, z którego pracownicy, klienci i wszyscy Finowie mogą być nadal dumni – dodaje dyrektor generalny fińskiego flagowca.

    W ciągu ostatnich dwóch i pół roku linie Finnair przeszły poważną transformację, aby wyjść z kryzysu branży lotniczej spowodowanego przez COVID-19. Linie zdecydowały się skorzystać szeregu środków, w tym redukcji personelu, oszczędzania gotówki poprzez nakazywanie personelowi przebywanie na bezpłatnych urlopach, zmiany w umowach, zamiany umów o pracę na pracę tymczasową, emisji obligacji o wartości 500 milionów euro czy otrzymanie pożyczki. Podjęte działania pozwoliły wygenerować oszczędności kosztów w wysokości 200 milionów euro.
  • Tagi geolokalizacji:

    Podziel się z innymi:

    Pozostałe z wątku:

    Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

    Pasażer i linie lotnicze

    Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

    inf pras. 13 września 2023

    Cztery nowe kierunki ekspansji Swiss, w tym Toronto i Koszyce

    Pasażer i linie lotnicze

    Dreamlinery Norse połączą wiosną Paryż z Los Angeles

    Pasażer i linie lotnicze

    Zobacz również:

    Arktyczna trasa Finnair. Bezpośrednio z Laponii na północ Norwegii

    Pasażer i linie lotnicze

    Arktyczna trasa Finnair. Bezpośrednio z Laponii na północ Norwegii

    Rafał Dybiński 30 sierpnia 2023

    Finnair: Ponad milion pasażerów w lipcu, ale wciąż widać wpływ wojny

    Pasażer i linie lotnicze

    Finnair: Wzrost przychodów i więcej pasażerów w Q2. Solidne półrocze

    Biznes i przemysł

    Pozostałe z wątku:

    Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

    Pasażer i linie lotnicze

    Emirates wdrożą wyłącznie A380 do Sydney i planują powrót do Adelajdy

    inf pras. 13 września 2023

    Cztery nowe kierunki ekspansji Swiss, w tym Toronto i Koszyce

    Pasażer i linie lotnicze

    Dreamlinery Norse połączą wiosną Paryż z Los Angeles

    Pasażer i linie lotnicze

    Zobacz również:

    Arktyczna trasa Finnair. Bezpośrednio z Laponii na północ Norwegii

    Pasażer i linie lotnicze

    Arktyczna trasa Finnair. Bezpośrednio z Laponii na północ Norwegii

    Rafał Dybiński 30 sierpnia 2023

    Finnair: Ponad milion pasażerów w lipcu, ale wciąż widać wpływ wojny

    Pasażer i linie lotnicze

    Finnair: Wzrost przychodów i więcej pasażerów w Q2. Solidne półrocze

    Biznes i przemysł

    Kongresy
    Konferencje
    SZKOLENIE ON-LINE
    Śledź nasze wiadomości:
    Zapisz się do newslettera:
    Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
    Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
    Współpraca:
    Rynek Kolejowy
    Transport Publiczny
    Rynek Infrastruktury
    TOR Konferencje
    ZDG TOR
    ZDG TOR
    © ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5