Partner serwisu
Biznes i przemysł

Nordica rozważa przyszłość bez LOT-u

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-12-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Nordica rozważa przyszłość bez LOT-u
fot. Filip Danielczyk / Wikipedia
Estońskie linie lotnicze Nordica poważnie zastanawiają się nad odkupieniem od LOT-u 49 proc. udziałów w spółce Regional Jet, która dysponuje flotą odrzutowców regionalnych wykorzystywanych przez przewoźnika. 

O tym, że drogi linii lotniczych Nordica oraz PLL LOT zaczynają się rozchodzić, poinformował kilka dni temu estoński portal ERR. Artykuł sugeruje, iż Hannes Saarpuu, prezes Nordiki, miał wyrazić opinię, jakoby LOT nie był na dłuższą metę odpowiednim partnerem dla estońskiego przewoźnika, stąd też warto rozważyć plan odkupienia udziałów Regional Jet od LOT-u. Informacje te potwierdził Peeter Tohver, prezes rady nadzorczej Nordiki, zaznaczając jednak, że choć wewnętrzne dyskusje na temat możliwości odkupienia udziałów od LOT-u miały miejsce, to w sprawie tej nie zapadły wiążące ustalenia.

– Jeszcze nie podjęliśmy decyzji. Po prostu rozmawialiśmy, przyglądaliśmy się, myśleliśmy. Pomysł narodził się, gdy Regional Jet zanotował w ubiegłym roku wyniki, których się nie spodziewaliśmy. Dlatego obaj udziałowcy zdecydowali się zastanowić, co byłoby dla nich dobre – mówił Tohver. 

Zmiana krajobrazu lotniczego i trudna współpraca z Polakami 

W ubiegłym roku na pokładach samolotów Nordica gościło ponad 613 tys. pasażerów, co stanowi wzrost o 63 proc. w porównaniu z 2016 r. W sporej mierze mierze wzrosty te były napędzane przez przypadającą na 2017 r. prezydencję Estonii w Radzie Unii Europejskiej. Firma zarobiła 900 tys. euro. Wzrosty przewozowe kontynuowane są także w tym roku – przez pierwsze 10 miesięcy Nordica przewiozła już prawie 600 tys. pasażerów, co przekłada się na 20 proc. wzrost rok do roku, przewoźnik nie spodziewa się jednak, iż w tym roku uda mu się osiągnąć zysk.

– Zmieniła się sytuacja w krajobrazie lotniczym, zmieniła się sytuacja jeśli chodzi o konkurencję na rynku, Nordic Aviation Group zmieniła się jako całość, zmianie uległa też sytuacja w LOT – te wszystkie elementy powodują, że możemy rozmawiać o opcjach – wyjaśnia Tohver. 

Zmiana sytuacji na rynku to nie jedyny powód, dla którego władze Nordiki chcą się odkupić udziały Regional Jet od LOT-u. Estońska prasa informuje o trudnej współpracy z polskimi partnerami.

“Nie raz media były informowane o różnicach pomiędzy Nordiką i Lotem, na przykład o nieprzewidywalnym zachowaniu Polaków i narzucaniu warunków, których Nordica się nie spodziewała i nie zawsze uważała za sensowne” – informuje Postimees. 

LOT zadowolony ze współpracy z Nordicą 

Zarzutów co do współpracy z Nordicą nie zgłasza natomiast LOT.

– Jesteśmy zadowoleni z dotychczasowej współpracy z Nordiką i z zaangażowania finansowego w spółkę Regional Jet. Oczywiście dostrzegamy wyzwania biznesowe, z jakimi mierzy się Nordica. Jako udziałowiec Regional Jet przyglądamy się sytuacji i jesteśmy w kontakcie z zarządem Nordiki – powiedział Konrad Majszyk z biura prasowego LOT w rozmowie z Pulsem Biznesu. 

Partnerstwo LOT z Nordicą trwa już ponad dwa lata, od listopada 2016 r. Polski przewoźnik narodowy objął swoim kodem wszystkie połączenia z Tallinna z wyjątkiem lotów do Rosji. W praktyce oznacza to, że polski przewoźnik sprzedaje bilety na te trasy i znacznie poszerzył swoją siatkę połączeń - w chwili wejścia porozumienia w życie o ponad 350 wylotów miesięcznie realizowanych z Tallinna. Do Warszawy trafiły cztery odrzutowe bombardiery CRJ-900 leasingowane przez Regional Jet, pozwalając Lotowi poprawić efektywność oraz elastyczność siatki. 

Przewoźnik wirtualny 

Estońska nordica jest tzw. przewoźnikiem wirtualnym – firma nie ma własnego certyfikatu operatora lotniczego (AOC) ani nie jest leasingobiorcą samolotów. Pozwoliło to rządowi Estonii na szybkie powołanie do życia nowych linii lotniczych w miejsce upadłych w 2015r. linii Estonian Air oraz obejście zakazu finansowania linii lotniczych ze skarbu państwa – przepisy dotyczące dozwolonej pomocy publicznej, odnoszą się do linii lotniczych z AOC, tak więc przewoźnicy wirtualni działają w korzystnej dla siebie luce prawnej nie objętej ograniczeniami. Leasingobiorcą samolotów jest spółka Regional Jet, w 100 proc. zależna od Nordiki. Samoloty Nordice dostarcza firma leasingowa Transpordi Varahaldus OÜ, która jest estońskim przedsiębiorstwem państwowym, jednak w pełni finansowanym przez prywatny bank LHV. 

Na początku działalności Nordica współpracowała ze słoweńskimi liniami lotniczymi Adria Airways, a loty były wykonywane na podstawie certyfikatu AOC słoweńskiego przewoźnika. Adria dostarczała też system rezerwacyjny, bo Nordiki nie stać było na włączenie się do globalnych systemów dystrybucji (GDS). Od czasu nawiązania partnerstwa strategicznego z LOT, Nordica korzysta z systemu rezerwacyjnego oraz platformy handlowej polskiego przewoźnika i liczy na to, że LOT będzie dostawcą tych usług nawet po tym, gdyby udziały w Regional Jet trafiły znowu do Estończyków.

– Nawet jeśli, na przykład, LOT nie byłby już właścicielem Regional Jet, nie oznacza to, że zakończymy współpracę z Lotem dotyczącą korzystania ze wspólnej platformy handlowej - to są dwa zupełnie oddzielne tematy. Jeżeli sami zdecydowalibyśmy się na stworzenie własnej platformy handlowej, wtedy koszty takiego przedsięwzięcia byłyby bardzo wysokie, ale nawet rozpatrywaliśmy taką możliwość, to jest jedna z naszych opcji – mówi Tohver, dodając iż nie może mówić o konkretnych sumach, gdy w tej sprawie toczą się negocjacje z Lotem. 

Ekonomia kontra ambicja 

Brak własnego certyfikatu przewoźnika lotniczego AOC, brak własnej platformy handlowej oraz dostępu do sieci GDS powodują, że z ekonomicznego punktu widzenia to Nordica bardziej potrzebuje LOT-u, niż LOT potrzebuje Nordiki. Jednak ewentualne porzucenie polskiego przewoźnika narodowego przez estońskiego partnera może być poważną przeszkodą na drodze realizacji ambicji LOT-u stania się podmiotem konsolidującym rynek lotniczy Europy Środkowo-Wschodniej, wyrażanej w momencie przejmowania linii lotniczych Nordica. Dlatego też, wbrew pozorom, w rozmowach pomiędzy zarządem LOT-u i Nordiki, obie strony mogą mieć silną pozycję negocjacyjną.  
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nordica obsługuje już rejsy z własnym certyfikatem i kodem IATA

Pasażer i linie lotnicze

Nordica obsługuje już rejsy z własnym certyfikatem i kodem IATA

Rafał Dybiński 02 sierpnia 2021

Nordica powróciła z rejsami do Warszawy dla PLL LOT

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT i Nordica podpisały porozumienie kończące współpracę

Biznes i przemysł

Nordica od grudnia samodzielna. Urva: Umowa z PLL LOT uzgodniona

Pasażer i linie lotnicze

Nordica zyskała rządowy pakiet wsparcia 30 mln euro

Prawo i polityka

Nordica zyskała rządowy pakiet wsparcia 30 mln euro

Rafał Dybiński 12 sierpnia 2020

LOT sprzeda udziały w Nordice? „Cenimy sobie dotychczasową współpracę”

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Nordica obsługuje już rejsy z własnym certyfikatem i kodem IATA

Pasażer i linie lotnicze

Nordica obsługuje już rejsy z własnym certyfikatem i kodem IATA

Rafał Dybiński 02 sierpnia 2021

Nordica powróciła z rejsami do Warszawy dla PLL LOT

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT i Nordica podpisały porozumienie kończące współpracę

Biznes i przemysł

Nordica od grudnia samodzielna. Urva: Umowa z PLL LOT uzgodniona

Pasażer i linie lotnicze

Nordica zyskała rządowy pakiet wsparcia 30 mln euro

Prawo i polityka

Nordica zyskała rządowy pakiet wsparcia 30 mln euro

Rafał Dybiński 12 sierpnia 2020

LOT sprzeda udziały w Nordice? „Cenimy sobie dotychczasową współpracę”

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5