Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Niemcy pracują nad własną rakietą nośną


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2020-08-08 07:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ kosmonautyka.pl/ kresy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Niemcy pracują nad własną rakietą nośną
fot. materiały prasowe Isar Aerospace
– Wszyscy trzej kandydaci w swoich pracach idą „łeb w łeb” i przekonali nas swoimi propozycjami pod względem technicznym, ekonomicznym i operacyjnym. Teraz każdy z nich otrzyma po 500 tys. euro na dalszy rozwój swoich koncepcji do głównej rundy konkursu wiosną 2021 roku – powiedział poseł Thomas Jarzombek, koordynator niemieckiego rządu ds. lotnictwa i kosmonautyki o wsparciu, jaki niemiecka agencja kosmiczna DLR udzieliła trzem podmiotom pracującym nad lekkimi rakietami nośnymi. 
Na lata 2022-23 przewidziane są po dwa loty pokazowe rakiet. Na razie nie wiadomo skąd one by się miały odbywać. Niemcy bowiem na chwilę obecną nie posiadają własnego kosmodromu. Jak pisaliśmy, za Odrą trwa obecnie dyskusja o wybudowaniu kosmodromu na terytorium Niemiec. Najprawdopodobniej wybór padnie na Morze Północne, na którym powstanie specjalna platforma. To jednak pomysł, który doczeka się realizacji później niż przewidywany termin lotów pokazowych. W związku z tym starty odbędą się ze szwedzkiego centrum badawczo-rakietowego znajdującego się w Esrange blisko dwieście kilometrów za kołem podbiegunowym i czterdzieści kilometrów na północ od najbardziej w tym kierunku wysuniętego miasta w Szwecji.

Po co Niemcom kosmodrom i własne rakiety? Szczegółowo opisaliśmy to w artykule o startowisku dla rakiet. W skrócie chodzi o rozwijający się coraz szybciej rynek mini i mikrosatelit i możliwości gospodarcze oraz obronne, jakie dają takie obiekty krążące na niskich orbitach okołoziemskich. Nasi sąsiedzi uznali, że zwłaszcza w coraz bardziej niespokojnych czasach, trzeba wejść do kosmicznej gry i mieć w niej nie tylko argumenty w postaci pieniędzy czy technologii, ale i kosmodromu oraz lekkich rakiet nośnych z niego startujących.

Obecnie, po rundzie wstępnej, trzy niemieckie firmy otrzymały po pół miliona euro na dalsze prace. W 2021 roku ma zostać wyłoniony zwycięzca konkursu. Ten dopisze do swego konta 11 mln euro. Kolejna transza tej wysokości zostanie wypłacona przez władze RFN rok później. Co ciekawe, wszystkie podmioty gospodarcze rywalizujące o te pieniądze powstały na potrzeby opisywanego konkursu w 2018 roku.

Pierwszym z kandydatów do zwycięstwa jest HyImpulse, z siedzibą w Neuenstadt am Kocher. Jest to spółką typu spin-off (przedsiębiorstwo powstałe poprzez wydzielenie się z jednostki macierzystej) niemieckiej agencji kosmicznej DLR założoną przez pięciu jej pracowników. Firma zatrudnia czterdzieści osób i rozwija trzystopniową rakietę Small Launcher SL1 z hybrydowym napędem, która ma być w stanie na niską orbitę okołoziemską (LEO) być w stanie wynieść ładunek o maksymalnym ciężarze 500 kg.

Rocket Factory Augsburg (RFA) jest częścią grupy kosmiczno-lotniczej OHB. RFA zatrudnia około 60 pracowników pracujących nad dwustopniową rakietą nośną napędzaną przez ciekły tlen (LOX) i naftę zdolną do wyniesienia 200 kg.

Trzecią firmą jest Isar Aerospace, która jest spin-off Politechniki Monachijskiej. Zatrudnienie w niej znajduje siedemdziesięciu specjalistów. Projektują oni dwustopniową rakietę Spectrum opartą na systemie napędowym wykorzystującym ciekły tlen i bliżej nieokreślonych węglowodorów. W zeszłym roku w firmę zainwestował kwotą 17 mln dolarów Airbus przez swój wehikuł inwestycyjny Airbus Ventures oraz fundusz inwestycyjny Earlybird Venture Capital. Nośność rakiety Spectrum ma wynosić aż tysiąc kilogramów, a koszt wyniesienia kilograma ładunku na wysokość od 200 do 20000 kilometrów na Ziemię ma oscylować wokół wartości 15 tysięcy euro.

Kto podstanie miliony euro na dalszy rozwój i dostarczenie Niemcom własnych rakiet nośnych? Rozstrzygnie o tym wywiązanie się z zadania, jakie postawiono przed startującymi w konkursie. Muszą oni teraz wynieść w przestrzeń kosmiczną podczas niekomercyjnego lotu testowego ładunek o maksymalnej masie 150 kg, który przygotują wybrane przez DLR uniwersytety i instytuty badawcze.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Qatar Airways wznowią rejsy do Adelajdy

Pasażer i linie lotnicze

Qatar Airways wznowią rejsy do Adelajdy

Rafał Dybiński 10 sierpnia 2020

Air Transat doleci zimą do 40 destynacji. Pominięte Calgary i Edmonton

Pasażer i linie lotnicze

Air Transat doleci zimą do 40 destynacji. Pominięte Calgary i Edmonton

Rafał Dybiński 10 sierpnia 2020

Niemcy rozważają budowę własnego kosmodromu

Prawo i polityka

Niemcy rozważają budowę własnego kosmodromu

Aleksander Domański 27 czerwca 2020

 

Ryanair poleci jesienią na trasie Gdańsk – Wrocław

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair poleci jesienią na trasie Gdańsk – Wrocław

12 sierpnia 2020

Zakaz lotów do 44 państw!

Prawo i polityka

Zakaz lotów do 44 państw!

12 sierpnia 2020

Dachser uruchamia cotygodniowy czarter do USA

Biznes i przemysł

Dachser uruchamia cotygodniowy czarter do USA

11 sierpnia 2020

UIA odkładają długodystansowe loty na wiosnę 2021 roku

Pasażer i linie lotnicze

UIA odkładają długodystansowe loty na wiosnę 2021 roku

11 sierpnia 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5