Zapowiedziana przez związkowców z Belgii, Szwecji, Holandii, Niemiec i Irlandii akcja protestacyjna doszła do skutku i spowodowała, że 55 tysięcy pasażerów nigdzie dziś nie poleci. Najwięcej poszkodowanych jest u naszych sąsiadów zza Odry, bo aż 42 tysiące.
O utrudnieniach było już wiadomo od
początku sierpnia i co kilka dni spływały nowe informacje o kolejnych odwołanych lotach. Jak się okazuje, kolejne uziemienie części floty największego europejskiego przewoźnika niskosztowego okazało się największym aktem niezadowolenia pracowników, którzy zarzucają pracodawcy skandaliczne warunki pracy.
Odpowiedź RyanairaZa pomocą mediów społecznościowych przewoźnik przeprosił pasażerów za zaistniałą sytuację i określił działania swoich pilotów jako „godne pożałowania” oraz „nieuzasadnione”. Jednocześnie podziękował tym pilotom, dzięki którym 85 procent lotów odbędzie się bez zakłóceń.
Irlandzka firma stale wzywa związkowców do kontynuowania rozmów. Ci z kolei twierdzą, że są one bezproduktywne. Przepychanka trwa w najlepsze, a tracą na tym wszystkim klienci firmy.
Choć, patrząc na spadek aż o 14 procent cen akcji Ryanaira, i przewoźnik zaczyna odczuwać skutki strajków. Należy tutaj zauważyć, że na takie wyniki większy wpływ mają
protesty kontrolerów lotu. Tylko 9 sierpnia 8 procent lotów linii miało opóźnienia z tego powodu.
Loty odwołane w PolsceJak pisaliśmy we środę, Ryanair odwołał dwanaście lotów do Polski i taką samą liczbę z Polski. Oto ich lista:
FR1057 Bruksela-Charleroi – Modlin 06:55-08:50
FR1058 Warszawa-Modlin – Bruksela-Charleroi 09:15-11:20
FR7011 Sztokholm-Skavsta – Warszawa Modlin 07:00-08:30
FR7012 Warszawa-Modlin – Sztokholm-Skavsta 08:55-10:25
FR5026 Memmingem – Warszawa-Modlin 18:00-19:45
FR5025 Warszawa-Modlin – Memmingen 20:10-21:55
FR1404 Kolonia – Warszawa-Modlin 18:05-19:50
FR1405 Warszawa-Modlin – Kolonia 20:15 – 22:05
FR1055 Bruksela-Charleroi – Warszawa-Modlin 18:20-20:15
FR1056 Warszawa-Modlin – Bruksela-Charleroi 20:40-22:45
FR3282 Düsseldorf-Weeze – Bydgoszcz 06:45-08:20
FR3283 Bydgoszcz – Düsseldorf-Weeze 08:45–10:25
FR6728 Bruksela-Charleroi – Kraków 06:30-08:30
FR6729 Kraków – Bruksela-Charleroi 08:55-10:55
FR1711 Berlin-Schönefeld – Kraków 11:05-12:20
FR 1712 Kraków – Berlin-Schönefeld 12:25-14:00
FR5420 Norymberga – Kraków 14:45-16:15
FR5421 Kraków – Norymberga 16:40-18:05
FR9715 Sztokholm-Skavsta – Kraków 19:00-20:50
FR9716 Kraków – Sztokholm-Skavsta 21:15-23:05
FR8452 Gdańsk – Sztokholm-Skavsta 12:30-13:45
FR8451 Sztokholm-Skavsta – Gdańsk 10:50-12:05
FR3517 Hamburg – Katowice 18:45-20:20
FR3518 Katowice – Hamburg 20:45-22:20
Kiedy koniec sporu Ryanaira z pilotami?Na razie obie strony są nieprzejednane. Nikt nie chce ustąpić i cała sytuacja przypomina pat. W dłuższej perspektywie w gorszej sytuacji stawia to przewoźnika.
– Wyzwania związane z rynkiem pracy będą rosnącym problem dla Ryanaira i całej branży. Na to nakłada się droższe paliwo. Ryanaira stać na utrzymanie niskich cen biletów, bo ma dwucyfrowe marże, ale tempo wzrostu będzie malało. Jeśli linia nie wypracuje stabilnego porozumienia z pracownikami, w perspektywie kilku lat może to być istotny czynnik ograniczający linię – jak
mówił dla nas Dominik Sipiński, ekspert lotniczy związany z ch-aviation i Polityki Insight.
Pytanie, kiedy dotrze to do władz irlandzkiej firmy, pozostaje otwarte. Przewoźnik budował swoją pozycję na rynku lotniczym między innymi za pomocą niskich cen. Spełnienie żądań pracowników oznaczałoby zmianę modelu biznesowego, a tego Ryanair robić nie chce po żadnym pozorem.
Klientom przewoźnika nie pozostaje więc nic innego jak szykować się na kolejne strajki i walczyć o zwroty za niewykorzystane bilety oraz należne im odszkodowania.