Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Motor Sicz: Sprzedaż Chińczykom niemożliwa. Na razie


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2020-09-05 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/konflikty.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Motor Sicz: Sprzedaż Chińczykom niemożliwa. Na razie
Fot. CNN Media
Ukraiński urząd antymonopolowy odrzucił bez rozpatrzenia wniosek chińskiej spółki Skyrizon o możliwość nabycia producenta silników lotniczych Motor Sicz. Decyzję uzasadniono liczącą kilka punktów listą błędów formalnych znalezionych we wniosku. Nie jest to jednak zamknięcie drogi dla inwestora z Państwa Środka. 
Spółka inwestycyjna Skyrizon z siedzibą w Pekinie działa na Ukrainie za pośrednictwem spółki DCH Group, należącej do charkowskiego biznesmena Ołeksandra Jarosławskiego. Mimo że informacje o chęci kupna Motor Siczy przez Chińczyków pojawiły się w czerwcu 2019 roku, a decyzję zapowiadano na zeszłą jesień, DCH złożyła wniosek do urzędu antymonopolowego dopiero 4 sierpnia 2020 roku.

Motor Sicz jest największym producentem silników lotniczych do śmigłowców i samolotów zaprojektowanych w Związku Radzieckim. Chiny używają ukraińskich silników w 1200 samolotach i śmigłowcach trzynastu typów. Chociaż Chiny rozwijają się błyskawicznie, silniki lotnicze pozostają ich piętą achillesową i wstrzymują jeszcze szybszy rozwój rodzimych myśliwców. Powszechne jest przekonanie, że zakupienie na rzecz Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej 24 Suchoi Su-35 wraz z nieujawnioną liczną zapasowych silników służy w dłuższej perspektywie ich skopiowaniu i pozyskaniu niezbędnej technologii państwu, które rzuciło rękawice Stanom Zjednoczonym w walce i prymat na świecie.

I właśnie to państwo od miesięcy próbuje zablokować sprzedaż ukraińskiego producenta lotniczego. Gra jest o tak wysoką stawkę, że u naszych wschodnich sąsiadów pojawiły się głosy, po półoficjalnych informacjach o możliwości zakupu udziałów przez Amerykanów, że ten ruch ma na celu nie tylko przejęcie firmy, ale i jej zamknięcie, by nie było możliwości wycieku technologii. Scenariusz się nie ziścił, ale nikt nie wie, co w tych burzliwych czasach napisze życie.

Odrzucenie chińskiego wniosku bez rozpatrzenia nie zamyka potencjalnemu inwestorowi drogi do kupna akcji producenta silników lotniczych. Azjatyccy inwestorzy mogą po prostu poprawić i uzupełnić wniosek o informacje wymagane przez urząd i złożyć go ponownie do rozpatrzenia.

Założona w 1907 roku firma Motor Sicz znana między innymi z produkcji silników dla An-225 Mrija największego obecnie użytkowanego samolotu na świecie. Ukraińskie przedsiębiorstwo jest największym producentem silników lotniczych do śmigłowców i samolotów zaprojektowanych w Związku Sowieckim. Chiny używają silników Motor Sicz w 1 200 samolotach i śmigłowcach trzynastu typów.  

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Ukraina wstrzymuje Chiny przed zakupem Motor Sicz. To gest w stronę USA

Prawo i polityka

Ukraina wstrzymuje Chiny przed zakupem Motor Sicz. To gest w stronę USA

Emilia Derewienko 20 lutego 2020

Motor Sicz: Chińczycy o krok od pozyskania producenta silników

Prawo i polityka

Motor Sicz: Chińczycy o krok od pozyskania producenta silników

Aleksander Domański 08 stycznia 2020

Motor Sicz przejdzie w ręce Amerykanów? Chiny zaniepokojone

Biznes i przemysł

Motor Sicz przejdzie w ręce Amerykanów? Chiny zaniepokojone

Magdalena Romanowska 07 listopada 2019

 

Furgalski: Dla PLL LOT to bardziej odszkodowanie niż pomoc

Prawo i polityka

Furgalski: Dla PLL LOT to bardziej odszkodowanie niż pomoc

02 października 2020

Lufthansa zaplanowała sześć nowych tras, w tym na Alaskę

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zaplanowała sześć nowych tras, w tym na Alaskę

02 października 2020

Antonow chce produkować dwanaście An-178 rocznie

Biznes i przemysł

Antonow chce produkować dwanaście An-178 rocznie

02 października 2020

Ostatni B737-400 LOT-u (SP-LLF) odleciał na przebudowę do Shannon

Pasażer i linie lotnicze

Ostatni B737-400 LOT-u (SP-LLF) odleciał na przebudowę do Shannon

02 października 2020

Zurych wraca do rozkładu lotów z Wrocławia

Pasażer i linie lotnicze

Zurych wraca do rozkładu lotów z Wrocławia

02 października 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5