Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

MON: B737 na ostatniej prostej do statusu HEAD


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2019-04-18 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

MON: B737 na ostatniej prostej do statusu HEAD
Boeing B737-800 fot. Piotr Bożyk
MON: B737 na ostatniej prostej do statusu HEAD
MON: B737 na ostatniej prostej do statusu HEAD
MON: B737 na ostatniej prostej do statusu HEAD
MON: B737 na ostatniej prostej do statusu HEAD
Boeing B737-800 o numerze 0110, należący do Sił Powietrznych RP, zaliczył lot weryfikacyjny, który jest kluczowym elementem przygotowania maszyny do przewozu VIP-ów – donosi portal tvn24.pl. Według informacji uzyskanych w MON jest to już jeden z ostatnich kroków do otrzymania pełnej zgody na loty o statusie HEAD.
Pierwszy z trzech zakupionych przez Ministerstwo Obrony Narodowej boeingów B737-800 wylądował w Warszawie w listopadzie 2017 r. i wszedł w skład 1. Bazy Lotnictwa Transportowego. Oficjalnie nadano imię „Józef Piłsudski” a biało-czerwoną szarfę, zakrywającą wizerunek Marszałka Polski, zerwała matka chrzestna samolotu st. szer. Oktawia Nowacka, pięcioboistka oraz brązowa medalistka Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro. Teraz wiemy, że samolot przeszedł lot weryfikacyjny, czyli jeden z niezbędnych elementów do otrzymania zgody na loty z najważniejszymi osobami w państwie.

– Uprzejmie informujemy, że samolot Boeing B737-800 o numerze 0110 (znajdujący się na wyposażeniu Sił Powietrznych) wykonał w ostatnim czasie lot weryfikacyjny – dopuszczający do lotów z najważniejszymi osobami w państwie. Jednakże jest to tylko jeden z elementów procesu przygotowania do lotów o statusie HEAD. Aktualnie 1. Baza Lotnictwa Transportowego dysponuje 3 pełnymi załogami samolotu B737-800 – napisało nam Ministerstwo Obrony Narodowej w odpowiedzi mailowej.

Status HEAD nadaje się lotom z prezydentem RP, marszałkiem Sejmu, marszałkiem Senatu i premierem. Obecnie potrzeby te częściowo realizują załogi samolotów cywilnych czarterowanych od PLL LOT. Ostatnia umowa czarteru, którą zawarło MON dotyczy dwóch embraerów E175 w 2019 r. i jednego takiego samolotu w 2020 r. za kwotę 157,6 mln zł.

Kiedy samolot B737 otrzyma pełną gotowość do lotów o statusie HEAD? Tego jeszcze nie wiadomo, ale nieoficjalnie wiemy, że jest duża szansa, aby nastąpiło to wkrótce. – Niezwłocznie po ukończeniu przez załogi samolotu Boeing B737-800 całego procesu przygotowań do wykonywania lotów o statusie HEAD, poinformujemy o tym opinię publiczną – dodaje MON.

O Boeingu B737 Sił Powietrznych zrobiło się głośno na początku tego roku po tym jak się okazało, że załogi tego samolotu wciąż zdobywają doświadczenie lotnicze i nie przewożą najważniejszych osób w państwie. – W przypadku samolotu Boeing B737-800 załogi wciąż zdobywają doświadczenie lotnicze. Piloci samolotów VIP realizują szkolenia na symulatorach lotniczych według obowiązujących światowych standardów, a także doskonalą swoje umiejętności podczas realnego szkolenia lotniczego w powietrzu – poinformował wtedy posłów Wojciech Skurkiewicz, wiceminister MON. – Ponadto do zabezpieczenia samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie w certyfikowanych przez producentów samolotów ośrodkach szkoleniowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, przeszkolonych zostało 38 osób naziemnego personelu technicznego (docelowo: ponad 50 specjalistów) oraz personel pokładowy (steward/stewardesa) w ilości 23 osób – dodał wiceminister.

Samolot 0110, który wszedł na wyposażenie Sił Zbrojnych RP jest nową maszyną, wyprodukowaną w kwietniu 2017 roku. B737 posiada konfigurację pokładu charakterystyczną dla typowego samolotu liniowego. W kolejnych miesiącach wnętrze samolotu zostanie skonfigurowane na dwie klasy: biznesową i ekonomiczną. Docelowa konfiguracja samolotu, z salonem dla HEAD, oddzielnym pomieszczeniem dla klasy biznesowej, zmienioną konfiguracją klasy ekonomicznej oraz wyposażeniem dodatkowym zabudowana zostanie po dostawie drugiego samolotu Boeing Business Jet2. Kolejne dwa boeingi 737, już w wersji BBJ2, mają zostać dostarczone do początku 2020 r. Wartość kontraktu na dostawę tych maszyn to 523 mln dolarów amerykańskich – 2,06 mld zł netto, z podatkiem 2,5 mld zł.

Warto dodać, że wcześniej w czerwcu i lipcu 2017 r. zostały dostarczone do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego dwa 16-miejscowe samoloty biznesowe dla VIP-ów – Gulfstream G550. Wartość kontraktu na G550, podpisanego w listopadzie 2016 r., to ok. 440,5 mln zł netto, z podatkiem 538 mln zł. Samoloty noszą imiona Książę Józef Poniatowski oraz Generał Kazimierz Pułaski i mogą wykonywać już od ubiegłego roku loty o statusie HEAD.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Radom: ITAKA bliska ogłoszenia lotów z Sadkowa

Pasażer i linie lotnicze

Radom: ITAKA bliska ogłoszenia lotów z Sadkowa

Aleksander Domański 18 kwietnia 2019

Ryanair: Otwarcie sezonu w Łodzi. Ateny znów w siatce

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Otwarcie sezonu w Łodzi. Ateny znów w siatce

Aleksander Domański 18 kwietnia 2019

Blisko sto samolotów i śmigłowców w defiladzie lotniczej

Prawo i polityka

Blisko sto samolotów i śmigłowców w defiladzie lotniczej

Piotr Bożyk 16 sierpnia 2018

 

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

Biznes i przemysł

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

05 czerwca 2019

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

Biznes i przemysł

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

05 czerwca 2019

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

Biznes i przemysł

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

04 czerwca 2019

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

Prawo i polityka

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

04 czerwca 2019

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

Prawo i polityka

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

04 czerwca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5