Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Modlin odpowiada PLL LOT: „Nie korzystamy z państwowych dotacji”

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-01-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Modlin odpowiada PLL LOT: „Nie korzystamy z państwowych dotacji”
fot. Modlin Airport
Port w Modlinie w żaden sposób nie jest dotowany ze środków budżetu państwa. Kwota 95 mln złotych, pojawiająca się w przekazach medialnych nie jest nam znana – to odpowiedź lotniska w Nowym Dworze Mazowieckim na zawiadomienie, które LOT złożył do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

We wspomnianej skardze narodowy przewoźnik argumentuje, że od kilku lat z lotniska korzysta jedna linia lotnicza, Ryanair. Stwierdza przy tym, że lotnisko skorzystało z dotacji w wysokości 95 mln zł, co - według LOT – jest wystarczającym dowodem, aby UOKiK zbadał, czy nie była to niedozwolona pomoc publiczna na rzecz irlandzkiego przewoźnika.

Modlin: nie jesteśmy przedsiębiorstwem państwowym

Teraz głos w sprawie zabrał Modlin. Port podkreśla, że jest spółką prawa handlowego, a nie przedsiębiorstwem państwowym. – Port Lotniczy Warszawa-Modlin w żaden sposób nie jest dotowany ze środków budżetu państwa. Bieżąca działalność finansowana jest z posiadanego kapitału, środków własnych oraz środków obcych pozyskanych na warunkach konkurencyjnych (rynkowych) – czytamy w przesłanym do naszej redakcji oświadczeniu.

Właścicielami portu są samorządowcy województwa mazowieckiego, którzy mają 1/3 udziałów, Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (30,39 proc. udziałów) oraz Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów).

Nieznane 95 mln

LOT zwrócił się do UOKiK, aby ten zbadał, czy lotnisko, które przynosi straty, finansuje jednocześnie działalność przewoźnika, który w ten sposób podwyższa sobie zyski. Zdaniem LOT-u, pieniądze publiczne przekazywane na działalność lotniska, finalnie trafiają do Ryanaira, który zarabia tam miliony. Tymczasem Modlin liczy straty (ok. 123,5 mln zł do końca października 2017 roku) i według informacji LOT-u musiał skorzystać z dotacji w wysokości 95 mln zł. Dlatego narodowy przewoźnik chce, by UOKiK zbadał, czy nie była to niedozwolona pomoc publiczna na rzecz Ryanaira.

Wartość – 95 mln zł – jaka pojawia się w doniesieniach medialnych określona jako wartość „dotacji państwowych” nie jest jednak spółce znana. – Być może informacja ta dotyczy kwoty pomocy publicznej otrzymanej ze środków europejskich (wartość ta wyniosła w rzeczywistości 93,5 mln. zł - w ramach EFRR 79,5 mln. zł , a z budżetu państwa 14 mln. zł) – odpowiada Modlin. W jego ocenie, zawiadomienie PLL LOT skierowane do UOKiK jest nieuzasadnione, tym bardziej w kontekście, że linia ta nigdy nie prowadziła swej działalności z porcie Warszawa/Modlin.

Wsparcie Unii

Jednocześnie władze portu podkreślają, że otrzymane dotacje na rozbudowę i modernizację lotniska pochodziły ze środków finansowych Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2007- 2013. Wkład własny jaki musiała spółka wnieść do realizacji projektu wyniósł prawie 267 mln zł (63% wartości całego projektu).

To nie jest łatwy czas dla Modlina. PPL, mający tam udziały, właśnie podpisał list intencyjny z władzami Radomia. To stawia pod znakiem zapytania przyszłość portu w Nowym Dworze Mazowieckim. O konflikcie na linii PPL-Modlin można przeczytać tutaj
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Egis: Chcemy inwestować w lotnisko w Modlinie i zarządzać nim

Infrastruktura i lotniska

Egis: Chcemy inwestować w lotnisko w Modlinie i zarządzać nim

Roman Czubiński 17 czerwca 2021

Struzik: Rząd blokuje rozwój Modlina. To marnotrawstwo

Infrastruktura i lotniska

Ryanair: Modlin może być drugim lotniskiem w Polsce. Nie blokujmy inwestycji

Infrastruktura i lotniska

Horała: Gdybyśmy mogli przejąć Modlin, nie inwestowalibyśmy w Radomiu

Prawo i polityka

Ryanair zainaugurował trasę z Modlina do Wiednia

Infrastruktura i lotniska

Ryanair zainaugurował trasę z Modlina do Wiednia

Rafał Dybiński 04 sierpnia 2020

Modlin: 50 mln zł już nie na inwestycje, a na przetrwanie

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Egis: Chcemy inwestować w lotnisko w Modlinie i zarządzać nim

Infrastruktura i lotniska

Egis: Chcemy inwestować w lotnisko w Modlinie i zarządzać nim

Roman Czubiński 17 czerwca 2021

Struzik: Rząd blokuje rozwój Modlina. To marnotrawstwo

Infrastruktura i lotniska

Ryanair: Modlin może być drugim lotniskiem w Polsce. Nie blokujmy inwestycji

Infrastruktura i lotniska

Horała: Gdybyśmy mogli przejąć Modlin, nie inwestowalibyśmy w Radomiu

Prawo i polityka

Ryanair zainaugurował trasę z Modlina do Wiednia

Infrastruktura i lotniska

Ryanair zainaugurował trasę z Modlina do Wiednia

Rafał Dybiński 04 sierpnia 2020

Modlin: 50 mln zł już nie na inwestycje, a na przetrwanie

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5