15 lipca lotnisko Warszawa-Modlin obchodzi dziewiątą rocznicę swojej działalności. O ile w zeszłym roku, ze względu na znacząco ograniczony ruch lotniczy, trudno było z optymizmem patrzeć w przyszłość, o tyle teraz są powody do radości i świętowania.
Aktualne dane przewozowe przynoszą nadzieję na szybszą, niż można się było spodziewać, odbudowę ruchu pasażerskiego.
Na ścieżce rozwoju
Pierwsze samoloty na nowym, podwarszawskim Lotnisku, wylądowały 15 lipca 2012 roku. W pierwszym roku działalności port obsłużył 850 tys. pasażerów i 6 371 operacji lotniczych, a już po siedmiu latach mógł się poszczycić imponującymi wynikami: 3,1 mln obsłużonych pasażerów i 21 050 wykonanych operacji startów i lądowań. Od początku działalności lotniska z usług portu skorzystało ponad 18,6 miliona pasażerów oraz wykonano na nim ponad 131 tysięcy startów i lądowań.
Z roku na rok zwiększający się ruch pasażerski zaowocował rekordowymi wynikami w 2019 roku – ostatnim przed pandemią COVID-19. W siatce połączeń dostępne były wówczas 52 kierunki rozkładowe i osiem czarterowych. W sierpniu, po raz pierwszy w historii, przekroczona została bariera 300 tysięcy pasażerów w jednym miesiącu, a 22 sierpnia zapisał się w statystykach portu jako rekordowy pod względem dobowej liczby obsłużonych pasażerów. Tego dnia z usług lotniska skorzystało 11 310 pasażerów.
Rok 2019 pokazał również, że lotnisko Warszawa-Modlin jest gotowe do obsługi ruchu czarterowego. W sezonie letnim z portu skorzystało ponad 93 tysiące pasażerów, wybierając oferty wakacyjne czterech największych polskich touroperatorów, m.in. w Bułgarii, Albanii, Grecji i Turcji.
Podwarszawskie Lotnisko jest też pierwszym portem regionalnym, które zostało wyposażone w system bramek biometrycznych. Dzięki uruchomieniu pięciu tego typu urządzeń, odprawa graniczna pojedynczego pasażera została znacząco skrócona i trwa maksymalnie kilkanaście sekund.
– Patrząc na tempo rozwoju Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, aż trudno uwierzyć, że w tak krótkim czasie udało się osiągnąć tak wiele. Przy współudziale funduszy unijnych wybudowana została prężnie działająca infrastruktura pełniąca rolę istotnego węzła komunikacyjnego w regionie, która dzięki bogatej ofercie lotów niskokosztowych przyczynia się w znaczącym stopniu do wzrostu mobilności transportowej Polaków. W okresie dziewięciu lat skorzystało z niej już blisko 19 mln pasażerów. Nawet pandemiczne turbulencje nie zdołały podciąć lotnisku skrzydeł, które szybko wraca na ścieżkę wzrostu. O potencjale naszego lotniska świadczą wybory pasażerów, dzięki którym lotnisko jest wśród 5 największych lotnisk regionalnych w Polsce – wyznał Leszek Chorzewski, p.o. prezesa Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.
Szybka odbudowa ruchu pasażerskiego
Aktualne dane wskazują, że podwarszawskie Lotnisko i jego pasażerowie coraz lepiej odnajdują się w post pandemicznej rzeczywistości. W czerwcu br. odprawionych zostało 110 680 podróżnych. W stosunku do maja oznacza to wzrost o ponad 230 proc., natomiast w porównaniu do kwietnia tego roku, jest to wzrost o niemal 500 proc. Dane z trwającego miesiąca, pokazują w jego pierwszych dwóch tygodniach blisko 140 proc. wzrost liczby odprawionych pasażerów, w stosunku do ubiegłego miesiąca. W najlepszym dniu lipca dobowa liczba obsłużonych pasażerów wyniosła prawie 7,5 tysięcy.
– Wynik ten może robić wrażenie, zwłaszcza na tle innych lotnisk, które mają za sobą najcięższy, spowodowany pandemią, okres – zaznacza Leszek Chorzewski, dodając, że kierowany przez niego port kontynuuje intensywne działania, aby jego oferta była jeszcze bogatsza. W lipcu uruchomione zostało kolejne nowe połączenie. Od początku miesiąca polecieć można od nas do Zadaru w Chorwacji, zaś od 16 lipca startujemy z połączeniem do Pragi, stolicy Czech – dodał Chorzewski.
Łącznie z podwarszawskiego lotniska w sezonie Lato 2021 będzie można odbyć podróż na 55 kierunkach. To ponad 170 lotów tygodniowo, czyli blisko poziomu sprzed wybuchu pandemii. W czerwcu, pojawiły się atrakcyjne turystycznie, nowe połączenia do Katanii na włoskiej Sycylii, na Rodos i Zakintos w Grecji. Oprócz tego, samoloty z lotniska Warszawa-Modlin latają, już tradycyjnie na Kretę, Majorkę czy Teneryfę, a więc na najpopularniejsze dla polskich turystów wyspy. Dodatkowo, od czerwca zwiększyła się częstotliwość lotów do Wielkiej Brytanii.
– Poluzowanie epidemicznych rygorów i wakacje spowodowały, że odprawianych podróżnych jest u nas coraz więcej. Nasz port to dla wielu z nich lotnisko pierwszego wyboru, z wygodnym dojazdem ze stolicy i innych miejsc w całej północno-wschodniej Polsce – konkluduje Prezes Chorzewski.
Dane przewozowe lotniska Warszawa-Modlin pokazują, że po pierwsze, trend dotyczący podróży lotniczych został w ostatnim czasie odwrócony i krzywa wzrostu się wznosi. Po drugie, sprawdziły się przewidywania ekspertów branżowych, twierdzących, że po poluzowaniu obostrzeń pandemicznych, najszybciej odbudowywać się będzie lotniczy ruch niskokosztowy, a w tym procesie kluczową rolę będą odgrywać lotniska regionalne, na czele z portem Warszawa-Modlin. Pozostaje wierzyć, że tak długo wyczekiwany czas poprawiającej się kondycji i wracającej do normalności branży lotniczej, nie zostanie zbyt mocno zakłócony kolejnymi falami pandemii i najtrudniejszy okres w jej historii ma ona za sobą.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.