Partner serwisu
Biznes i przemysł

Modernizacja polskich F-16 do standardu Viper. Jest zgoda USA

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Modernizacja polskich F-16 do standardu Viper. Jest zgoda USA
fot. Piotr bożyk
Departament Stanu USA wyraził zgodę na modernizację polskich F-16 do standardu Viper za szacowaną kwotę 7,3 mld dolarów - poinformowała należąca do Pentagonu agencja Defense Security Cooperation Agency (DSCA). Modernizacja związana jest z osiągnięciem połowy cyklu życia tych maszyn (Midlife Upgrade - MLU).

Proponowana sprzedaż pozwoli Polsce zmodyfikować i zmodernizować posiadane samoloty F-16, co jest konieczne z racji wieku samolotów, do nowego standardu Viper, który wzmocni polską obronę powietrzną i pozwoli zachować potencjał bojowy zgodny z najnowszymi standardami. Jak podkreślają Amerykanie, modernizacja wzmocni także obronę i wkład Polski w NATO.

Transakcja może zostać zrealizowana poprzez procedurę Foreign Military Sales (FMS), a jej maksymalną wartość oszacowano na 29,3 mld złotych (7,3 mld dolarów amerykańskich). Siły Powietrzne RP mają na stanie 48 samolotów F-16C/D Block 52+, które są eksploatowane od 2006 r., a szacowany cykl eksploatacji tych maszyn to ok. 40-45 lat.

W skład pakietu modernizacyjnego, jaki został zaakceptowany przez Amerykanów, wchodzi 58 wyświetlaczy Improved Programmable Display Generator (w tym 10 zapasowych), 3 pociski manewrujące AGM-158 JASSM, 3 bomby kierowane SDB II, 8 bomb GBU-53/B w odmianie szkolnej, 2 szkolne bomby GBU-39(T-1), 2 pociski p-p AIM-9X Sidewinder i dwa pociski szkoleń AIM-9X. Amunicja jest przeznaczona do celów testowych.

Polska może pozyskać także 58 układów nawigacji GPS/INS (10 zapasowych), 58 stacji radiolokacyjnych AN/APG-83 SABR (10 zapasowych). Wyposażenie elektroniczne uzupełniać może 60 komputerów misji MMC 7000AH (12 zapasowych) lub podobnych i 60 komputerów misji XMC (12 zapasowych) lub podobnych.

Jeżeli chodzi o systemy walki elektronicznej prawdopodobny jest zakup 73 systemów AN/ALQ-257 IVEWS lub takiej samej liczby AN/ALQ-254V(1) (10 zapasowych). Uzupełniać je mogą układy ostrzegania przed pociskami PAWS-2, i wyrzutniki flar i dipoli AN/ALE-47.

Departament Stanu zezwolił również na sprzedaż wyświetlaczy nahełmowych JHMCS II, radiostacji AN/ARC-238, układów szyfrujących, zasobników rozpoznawczych MS-110, radarów z syntetyczną aperturą i układów identyfikacji swój-obcy AN/APX-126/127 pracujących w standardzie Mode 5. Polska może również nabyć dodatkowe wyposażenie, części zamienne, wsparcie eksploatacji, dokumentację, oprogramowanie i wsparcie inżynierskie, logistyczne i techniczne.

Jak informuje DSCA głównym wykonawcą będzie Lockheed Martin, a wszelkie umowy offsetowe zostaną określone w negocjacjach między nabywcą a wykonawcą. Proponowana sprzedaż tego sprzętu i wsparcia nie zmieni podstawowej równowagi wojskowej w regionie, a wdrożenie proponowanej sprzedaży nie będzie wymagało oddelegowania do Polski żadnych dodatkowych przedstawicieli rządu USA lub wykonawcy.

Kształt modernizacji może się jednak różnić od sprzętu zatwierdzonego przez Amerykanów i zostanie wypracowany w toku negocjacji i zatwierdzony podpisaniem umowy. Według pojawiających się informacji na portalach branżowych, Siły Powietrzne RP planują modernizować po sześć maszyn rocznie, a głównym wykonawcą prac mają być zakłady WZL-2 w Bydgoszczy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

DGRSZ: Pierwszy etap szkolenia polskich pilotów F-35

Biznes i przemysł

DGRSZ: Pierwszy etap szkolenia polskich pilotów F-35

Piotr Bożyk 20 maja 2025

Dwa F-35A Husarz dostarczone do bazy Ebbing

Biznes i przemysł

Dwa F-35A Husarz dostarczone do bazy Ebbing

Piotr Bożyk 28 grudnia 2024

Pierwszy lot techniczny polskiego F-35

Biznes i przemysł

Pierwszy lot techniczny polskiego F-35

Piotr Bożyk 03 grudnia 2024

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

DGRSZ: Pierwszy etap szkolenia polskich pilotów F-35

Biznes i przemysł

DGRSZ: Pierwszy etap szkolenia polskich pilotów F-35

Piotr Bożyk 20 maja 2025

Dwa F-35A Husarz dostarczone do bazy Ebbing

Biznes i przemysł

Dwa F-35A Husarz dostarczone do bazy Ebbing

Piotr Bożyk 28 grudnia 2024

Pierwszy lot techniczny polskiego F-35

Biznes i przemysł

Pierwszy lot techniczny polskiego F-35

Piotr Bożyk 03 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij