Sebastian Mikosz dostrzega pozytywne przemiany w środowisku lotniczym i jest przekonany, że poradzi sobie w najbliższych latach z kryzysem wywołanym wirusem COVID-19 oraz czekającymi go wyzwaniami dotyczącymi zmniejszenia emisji CO2 i ochrony klimatu.
Najnowszy raport ATAG Aviation – Benefits Beyond Borders wskazał, że branża lotnicza straci 4,8 mln miejsc pracy, pomijając takie sektory jak turystyka i hotelarstwo, które pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 również dotknęła bardzo mocno. – Nie miałem powodów do optymistycznego nastawienia i tryskania energią. Wydarzenia z tegorocznego Global Sustainable Aviation Forum sprawiły, że po raz pierwszy od dłuższego czasu poczułem nadzieję – napisał Mikosz, IATA's Senior Vice President for Member and External Relations, przedstawiając trzy główne powody swoich przemyśleń.
Priorytetem nie tylko proces odnowy, ale także ochrona klimatu
– Dostrzegam zaangażowanie, aby latanie w najbliższej przyszłości było zrównoważone. Podczas forum ATAG, które gościło ponad 500 profesjonalistów z naszej branży, panowało poczucie silnego zbliżenia liderów, którego kulminacją było wspólne oświadczenie dotyczące priorytetowego potraktowania długoterminowego działania w sferze ochrony środowiska, tak jak również całego procesu gospodarczej odnowy. To bardzo ważny znak, ponieważ bez wysiłków całego przemysłu nigdy nie osiągniemy ambitnych celów klimatycznych – podkreślił były prezes PLL LOT.
– Podczas forum miałem okazję wysłuchać ekspertów pracujących nad nowymi technologiami, takimi jak koncepcje bezemisyjnych samolotów pasażerskich. Omówiliśmy ambitne plany zwiększenia ich produkcji oraz wykorzystania zrównoważonego paliwa lotniczego, które emituje ponad 80 proc. mniej dwutlenku węgla i może być wdrażane bez modyfikowania silników odrzutowych lub budowy nowej infrastruktury. Takie rozwiązania pomogą wykonać ostry, ale płynny zwrot w stronę bardziej zrównoważonego rozwoju – wyjaśnił Mikosz.
Potrzebne wsparcie decydentów i producentów
Kolejnym powiewem optymizmu dla byłego prezesa PLL LOT jest raport Waypoint 2050, dotyczący dekarbonizacji transportu lotniczego. – Możemy osiągnąć za 30 lat nasz cel ograniczenia emisji do połowy poziomu z 2005 roku. Co więcej, przy odpowiednim wsparciu rządu i naukowców, możliwa będzie zerowa emisja do 2060 roku na poziomie globalnym. W niektórych regionach może to nastąpić nawet wcześniej. To jest niezwykle ważne – zaznaczył Mikosz.
– Nie dajmy się zwieść, że założone cele będą ogromnym wyzwaniem technicznym i politycznym. Raport Waypoint 2050 dowodzi, że następna dekada będzie miała kluczowe znaczenie dla naszego sukcesu w dłuższej perspektywie. Potrzebujemy jednak kreatywności naszych inżynierów oraz wsparcia producentów i rządowych decydentów – apelował wiceprezes IATA.
– Zrobiliśmy ogromny postęp w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Wdrażamy innowacje w zakresie emisji dwutlenku węgla, jako jeden z pierwszych globalnych sektorów. Jeśli utrzymamy jedność w tym celu, to dokonamy potężnego postępu. Dlatego znów jestem pełen energii oraz optymizmu. Możemy to zrobić dla nas i dla dobra naszych dzieci, a także dla przyszłości planety – podsumował były prezes PLL LOT.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.