Partner serwisu
Biznes i przemysł

Midera: Działalność pozalotniskowa to 60% przychodów portów lotniczych

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
21-01-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Newseria Biznes

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Midera: Działalność pozalotniskowa to 60% przychodów portów lotniczych
fot. Łódź Airport
Maksymalne wykorzystanie komercyjnej przestrzeni to dla portów lotniczych i dworców ważna część modelu finansowania. W przypadku lotnisk dochody z najmu powierzchni, wyniki sprzedażowe z reklam czy stref wolnocłowych odpowiadają nawet za 40–60 proc. całości przychodów. Tą drogą podążają też koleje, planując modernizację dworców. Komercjalizacja takich obiektów i odpowiednia oferta handlowo-usługowa pozwala lepiej odpowiadać na potrzeby podróżnych. Nowo budowane obiekty są też coraz częściej bezpośrednio połączone z dużymi galeriami handlowymi, stanowiąc jeden z centralnych punktów miasta.

– Polskie dworce mają już duże doświadczenie w komercjalizacji i wykorzystywaniu swojej przestrzeni tak, aby na tym zarobić. Dla portów lotniczych to duży ułamek biznesu, zarabiają na działalności pozalotniczej średnio 50–60 proc. swoich przychodów. W zależności od lotniska i tego, jak wykorzystywana jest przestrzeń, te przychody są nawet większe – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Anna Midera, prezes Łódzkiego Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta.

W Polsce jest 18 portów lotniczych oraz 2 117 dworców kolejowych zarządzanych przez PKP SA (z których tylko niespełna 1/3, czyli 613 obiektów, obsługuje ruch pasażerski). Obok funkcji transportowej takie obiekty w coraz większym stopniu zarabiają także na działalności handlowo-usługowej. Zwłaszcza lotniska, często określane mianem „galerii handlowych z pasem startowym”. Ich przychody pochodzą z dwóch źródeł – opłat lotniskowych, uzależnionych od liczby operacji (startów i lądowań) oraz sklepów i restauracji, które znajdują się na ich terenie, reklam czy opłat parkingowych. Ta pozalotnicza gałąź działalności portów generuje średnio 40-60 proc. ich przychodów.

– W przypadku Łodzi stanowi ona ok. 67 proc. przychodów. Wliczam w to również inną działalność pozalotniczą, np. cargo, niemniej jednak nawet 40 proc. to jest już bardzo dużo. Pozwala nam to utrzymać przestrzeń lotniczą, sprawniej negocjować z przewoźnikami i proponować im lepszą ofertę. To potem przekłada się również na większą liczbę pasażerów, którzy z kolei dają nam zarobić – mówi Anna Midera.

W ślad za portami lotniczymi, które osiągają bardzo dobre wyniki sprzedażowe z reklam czy stref wolnocłowych, podążają dworce kolejowe. W ostatnich latach spółka PKP postawiła na gruntowną modernizację i komercjalizację takich obiektów (do 2023 roku blisko 200 dworców w całym kraju ma przejść gruntowny remont za sumaryczną kwotę ok. 1,5 mld zł). Na wielu dworcach pojawili się najemcy z branży restauracyjno-gastronomicznej czy handlowej. Wyremontowane albo nowo budowane obiekty są często połączone bezpośrednio z galerią handlową (czego przykładem jest np. Avenida Poznań) i w ten sposób odpowiadają na potrzeby podróżnych, którzy w oczekiwaniu na transport chcą zrobić zakupy, zjeść obiad w restauracji albo napić się dobrej kawy.

– Przykłady polskich dworców pokazują, że przestrzeń komercyjna jest zapełniona, w tej przestrzeni porusza się nie tylko wielu pasażerów, ale i klientów. Jednak wiele jest jeszcze do zrobienia. Przykładem jest przepiękny dworzec Łódź Fabryczna, który już w tej chwili – mimo że jest to stacja czołowa – powinnien żyć, a przestrzeń komercyjna powinna być zagospodarowana. Tak się niestety nie stało, bo nie zostało to przemyślane i przygotowane wcześniej – mówi prezes Łódzkiego Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lotniska regionalne: Jest ruch i trwa walka o przewoźników

Pasażer i linie lotnicze

Lotniska regionalne: Jest ruch i trwa walka o przewoźników

Roman Czubiński 12 marca 2024

Veolia dostarcza energię do kluczowych lotnisk w Polsce

Infrastruktura i lotniska

2,3 mld pasażerów w europejskich portach w 2023 roku. ACI wyróżniła Łódź

Infrastruktura i lotniska

Midera (Łódź) o CPK: To rynek powinien decydować o rozwoju lotnisk

Infrastruktura i lotniska

Branża osiąga rekordowe wpływy z usług dodatkowych

Biznes i przemysł

Branża osiąga rekordowe wpływy z usług dodatkowych

Tomasz Śniedziewski 29 listopada 2018

Jak zarobić na lotnisku w erze coraz niższych opłat lotniskowych

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Lotniska regionalne: Jest ruch i trwa walka o przewoźników

Pasażer i linie lotnicze

Lotniska regionalne: Jest ruch i trwa walka o przewoźników

Roman Czubiński 12 marca 2024

Veolia dostarcza energię do kluczowych lotnisk w Polsce

Infrastruktura i lotniska

2,3 mld pasażerów w europejskich portach w 2023 roku. ACI wyróżniła Łódź

Infrastruktura i lotniska

Midera (Łódź) o CPK: To rynek powinien decydować o rozwoju lotnisk

Infrastruktura i lotniska

Branża osiąga rekordowe wpływy z usług dodatkowych

Biznes i przemysł

Branża osiąga rekordowe wpływy z usług dodatkowych

Tomasz Śniedziewski 29 listopada 2018

Jak zarobić na lotnisku w erze coraz niższych opłat lotniskowych

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5