Zapowiadane w Krajowym Planie Odbudowy inwestycje w obszarze bezzałogowych statków powietrznych (BSP) będą wymagały zmian w obowiązującym prawie. Działania regulacyjne mają dotyczyć m.in. Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) i dostosować formułę jej działania do wymogów rynku i Unii Europejskiej.
Krajowy Plan Odbudowy (KPO) przewiduje przeznaczenie 740 mln zł na rozwój bezzałogowej mobilności. Projekty, które zostały wpisane do dokumentu mają być realizowane przez 5 lat i pozwolić Polsce na utrzymanie pozycję lidera w implementacji środowiska U-Space w Europie.
Większość budżetu, ponad pół miliarda, może trafić do PAŻP, która stworzyła jedyny w Europie operacyjnie wdrożony w środowisko lotnicze system PansaUTM, bazujący na cyfrowej koordynacji lotów BSP oraz cyfrowym zarządzaniu wnioskami i zezwoleniami na takie loty.
Działania inwestycyjne będą prowadzone w ramach projektu „Zapewnienie instytucjonalnych i prawnych podstaw rozwoju BSP”. W ramach tych działań wsparciem zostaną objęte: centra kompetencji (specjalistyczne ośrodki szkoleniowe, wsparcia wdrożeń, centra monitorowania), infrastruktura do zarządzania ruchem bezzałogowych statków powietrznych oraz pilotaże.
– Specjalizacje i zadania poszczególnych centrów kompetencji, także w organizacji pilotaży, określone zostaną w „koncepcji funkcjonowania systemu wsparcia rozwoju mobilności bezzałogowej”, przewidzianej do realizacji do końca pierwszego kwartału 2022 r. Będzie to dokument uruchamiający prace nad realizacją inwestycji – wyjaśnia Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Przyjęcie programu rozwoju obszaru BSP przewidziane jest do końca czwartego kwartału 2022 roku. Zgodnie z przyjętymi zapisami w KPO podjęte muszą zostać także działania regulacyjne w obszarze (BSP). Najważniejszym z nich będzie przyjęcia do końca drugiego kwartału 2023 r. zmiany ustawy o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która pozwoli dostosować formułę działania PAŻP do wyzwań związanych z cyfryzacją zarządzania przestrzenią powietrzną i przewidywanym przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) rozwojem lotniczej mobilności miejskiej (UAM).
– Konieczność takich regulacji wynika m.in. z przyjętego przez Komisję Europejską 22 kwietnia 2021 roku pakietu regulacji U-space, które wytyczają kolejne zasady organizacji kompetencji w zakresie zarządzania przestrzenią powietrzną dla BSP. W zasadniczej części objętej KPO wdrożenie infrastruktury będzie leżało po stronie PAŻP lub wyznaczonego podmiotu. Wdrożenie infrastruktury cyfrowej dla BSP na terenie całego kraju umożliwi stabilny, zrównoważony i bezpieczny rozwój rynku usług cyfrowych dla BSP i zastosowań BSP w różnych miejscach kraju, przyczyniając się do zapewnienia spójności terytorialnej i zrównoważonego rozwoju. Przewidywane jest również wprowadzenie regulacji prorozwojowej, określającej zasady wsparcia zrównoważonego wdrażania BSP w różnych dziedzinach gospodarki – informuje Huptyś.
Udało się nam także dowiedzieć, że chociaż zakładane jest stworzenie podmiotu wpierającego rozwój mobilności bezzałogowej w miastach to nie została jeszcze określona formuła jego funkcjonowania. Z przekazanych przez Ministerstwo informacji wynika, że będzie to podmiot niezależny od PAŻP.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.