Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Master Architekt: Kluczowy partner dla CPK

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-04-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Centralny Port Komunikacyjny

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Master Architekt: Kluczowy partner dla CPK
fot. CPK
Międzynarodowe biura architektoniczne uczestniczą w przetargu na Master Architekta - projektu terminala pasażerskiego i dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym w ramach CPK. Kim jest i dlaczego jest tak ważny? W jaki sposób zostanie wybrany?

Generalny Projektant Architektury, czyli tzw. Master Architekt, to podmiot, który będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie terminala pasażerskiego i dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym transportu publicznego. To on będzie odpowiedzialny za wygląd i konstrukcję najważniejszych obiektów Portu Solidarność.

Międzynarodowa rywalizacja

W trwającym obecnie drugim etapie postępowania przetargowego CPK bierze udział pięciu oferentów. Są wśród nich dwa biura projektowe wywodzące się z Wielkiej Brytanii: Foster+Partners i Zaha Hadid, amerykańska pracownia Kohn Pedersen Fox, pracownia Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura z Hiszpanii oraz Dar Al-Handasah i Perkins&Will, czyli konsorcjum amerykańsko-libańskie. Zainteresowanie przetargiem ze strony renomowanych, międzynarodowych biur projektowych z doświadczeniem przy dużych inwestycjach lotniskowych w różnych częściach świata, podkreśla wagę inwestycji, jaką jest budowa Portu Solidarność w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W dialogu konkurencyjnym biorą udział architekci z ogromną wiedzą techniczną i bogatym doświadczeniem zawodowym zdobytym przy okazji budowy i rozbudowy portów lotniczych m.in. w Pekinie (Daxing), Singapurze (Changi), w Stambule i Dubaju, na londyńskim Heathrow czy JFK w Nowym Jorku.

Najważniejszy jest dialog

Postępowanie prowadzone jest w trybie dialogu konkurencyjnego, który umożliwia organizację spotkań i warsztatów z zakwalifikowanymi pracowniami architektonicznymi. Zamówienie obejmie usługi projektowania głównego terminala (w ramach kolejnych etapów również tzw. terminali satelitarnych), a także dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym. Do tej pory odbyły się cztery tury warsztatów, w których brali udział przedstawiciele pięciu wspomnianych firm i konsorcjów zainteresowanych współpracą z CPK.

W przypadku każdego z potencjalnych wykonawców spotkania dotyczyły tych samych tematów, m.in. zakresu prac projektowych, które będą przedmiotem zamówienia, etapów inwestycji, planowanych warunków umowy, zasad współpracy, organizacji pracy itd. Dlaczego taka formuła? Dialog konkurencyjny to jedna z form udzielenia zamówienia publicznego, która jest dopuszczona w ustawie Prawo zamówień publicznych. Umożliwia ona połączenie doświadczeń i wizji światowych pracowni architektonicznych z wiedzą i oczekiwaniami inwestora – spółki Centralny Port Komunikacyjny. Podczas warsztatów wspólnie wypracowano rozwiązania, które ułatwią kontynuowanie postępowania przetargowego, będą one adekwatne do możliwości dostępnych na rynku wykonawców, a jednocześnie będą zgodne z przepisami.

Dialog konkurencyjny jest formułą pozwalającą najlepiej sprawdzić wszystkie kompetencje wykonawcy, w przeciwieństwie np. do konkursu architektonicznego, w którym poziom komunikacji i interakcji z poszczególnymi projektantami jest raczej niewielki. W tej chwili trwa opracowywanie ostatecznej dokumentacji przetargowej, która posłuży już do zaproszenia do składania finalnych ofert. Zakładamy, że praca Master Architekta potrwa ok. półtora roku od podpisania umowy.

Idealny Master Architekt

Celem procesu jest wybór projektanta z doświadczeniem, które pozwoli mu zaprojektować lotnisko przesiadkowe wraz z węzłem o skali niespotykanej wcześniej w Polsce i który będzie ściśle współpracował m.in. z master plannerem, czyli firmą Arup, oraz doradcą strategicznym, czyli Portem Lotniczym Inczon z Seulu, a także np. z generalnym projektantem inżynierii lądowej. Do Master Architekta będą bowiem dołączali wykonawcy pozostałych prac projektowych, których spółka CPK planuje wybrać w kolejnych przetargach.

W przypadku przetargu na Master Architekta nie bez znaczenia są okoliczności rynkowe wynikające z pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie, które wymuszają ciągłą czujność i elastyczność wobec zmieniających się uwarunkowań. Każde tego typu wydarzenie ma bowiem wpływ na gospodarkę, a - co za tym idzie - na prognozy ruchu lotniczego, które muszą być na bieżąco aktualizowane.

W stronę CPK

Port Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie posiadał dwie drogi startowe o długości ok. 4000 metrów każda. W części lotniskowej inwestycja CPK jest na etapie zaawansowanego opracowywania master planu, w tym planu generalnego lotniska i dobiegających końca badań środowiskowych i terenowych. Trwa także wykup nieruchomości.

W grudniu ubiegłego roku spółka ogłosiła preferowaną lokalizację lotniska. Obejmuje ona teren ok. 41 km kw. na obszarze gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki w odległości 37 km na zachód od Warszawy. Obszar zajmuje północno-zachodnią część terenu o wielkości ok. 78 km kw., na którym prowadzony jest Program Dobrowolnych Nabyć.

W części kolejowej projektu CPK trwa m.in. opracowywanie studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych (STEŚ) dla ok. 1300 km z prawie 2000 km planowanych linii CPK (np. odcinka tzw. igreka: Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław – granica polsko-czeska wraz z odnogą z Sieradza do Poznania) i wykonywania projektu budowlanego tunelu dalekobieżnego dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5