Partner serwisu
Biznes i przemysł

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa i GE przedłużają współpracę na kolejne 15 lat

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-01-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa i GE przedłużają współpracę na kolejne 15 lat
fot. General Electric
11 stycznia 2021 roku odbyło się oficjalne podpisanie umowy pomiędzy przedstawicielami Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa oraz General Electric. Przedmiotem podpisanego porozumienia jest przedłużenie współpracy strategicznej na następne 15 lat oraz dalsze rozwijanie jednego z największych ośrodków technologicznych w Europie – Engineering Design Center.

Engineering Design Center (EDC) jest jednym z najbardziej znanych na świecie biur projektowych, działających na potrzeby GE. Jego siedziba mieści się na warszawskim Okęciu na terenie Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa. Pracownicy EDC realizują światowe projekty z trzech branż: lotnictwa, energetyki oraz energii odnawialnej. Od ponad 20 lat tworzą innowacyjne rozwiązania dla przemysłu. Aktualnie w strukturze EDC pracuje ponad 1300 osób, z czego ponad 40 proc. załogi stanowią pracownicy Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.

– Jesteśmy w partnerskich relacjach z GE od ponad dwóch dekad. Jestem związany z EDC od początku istnienia firmy. Przez 20 lat rozwinęliśmy kompetencje, ale i relacje międzyludzkie. Mamy wielu kolegów i przyjaciół, to pomaga prowadzić razem biznes, ale i wykorzystywać okazje. To nieprzerwane pasmo sukcesów, przeszliśmy razem przez kryzys 11 września czy 2008 roku, ale wyszliśmy z tych problemów mocniejszymi. Jestem przekonany, że z kryzysu koronawirusa również wyjdziemy razem silniejszymi. Cieszę się, że razem z naszym partnerem GE będziemy kontynuować tę współpracę przez kolejne lata – mówi dr inż. Paweł Stężycki, dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.

By uczcić to wydarzenie wiceprezes Rady Ministrów, Jarosław Gowin wystosował oficjalny list do sygnatariuszy oraz pracowników EDC. W piśmie tym podkreśla, że inżynierowie Engineering Design Center to światowej klasy specjaliści, którzy swoją wiedzę i doświadczenie wykorzystują przy wsparciu polskiego instytutu będącego częścią Sieci Badawczej Łukasiewicz.

Globalne kompetencje EDC

EDC łączy ponad 125 lat innowacji tworzonych przez GE z polską myślą techniczną i zapleczem naukowym, zapewnianym przez Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa od 1926 roku.
GE oraz Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa stale inwestują w infrastrukturę badawczo-rozwojową EDC oraz rozwój kompetencji pracowników, aby mieć pewność, że kadra inżynierska ma dostęp do najnowszych i najbardziej zaawansowanych możliwości badawczych. To bowiem przekłada się na ich krajowe i międzynarodowe sukcesy.

– W EDC mamy w sumie 10 najwyższej klasy laboratoriów badawczych, które umożliwiają naszym inżynierom nie tylko projektowanie innowacyjnych rozwiązań, ale także testowanie ich tutaj na miejscu w Warszawie. Wiele z urządzeń, które zespoły EDC projektują i wspierają po wyprodukowaniu, znajduje się w zakładach przemysłowych w Polsce – to m.in. projektowane w Warszawie światowej klasy silniki lotnicze, które są wykorzystywane przez polskiego narodowego przewoźnika, PLL LOT – podkreśla dyrektor zarządzający Engineering Design Center, Marian Lubieniecki.

Inżynierowie EDC mogą poszczycić się także sukcesami inżynierskimi na skalę światową, jak współtworzenie najnowszego silnika GE – Catalysta (pierwszego silnika GE zaprojektowanego w całości poza Stanami Zjednoczonymi), zaprojektowanie części krawędzi spływu skrzydła do samolotu Airbus A350XWB-1000 czy zaprojektowanie i wdrożenie do produkcji turbiny jednego z największych na świecie silników lotniczych GEnx, który jest stosowany w samolotach Boeing 787 Dreamliner oraz stanowi wyłączny napęd czterosilnikowego samolotu Boeing 747-8.

W EDC powstały także komponenty do najnowocześniejszej turbiny gazowej klasy H (GE 9HA.01), która została zainstalowana w Elektrowni Dolna Odra w Polsce. Zespół inżynierów EDC specjalizujący się w energii odnawialnej brał też udział w projektowaniu i testowaniu najpotężniejszej na świecie działającej morskiej turbiny wiatrowej – Haliade X.

– Jesteśmy niezwykle dumni z zespołu EDC i udanej współpracy z Siecią Badawczą Łukasiewicz - Instytutem Lotnictwa. W ciągu ostatnich 20 lat nasze zespoły rozrosły się, a ich projekty znacznie się rozszerzyły. Dziś inżynierowie EDC projektują jedne z najbardziej zaawansowanych produktów i usług dla klienta globalnego, jakim jest GE. Wspólnie widzimy nowe obszary współpracy, m.in. w obszarze redukcji emisji dwutlenku węgla w przemyśle lotniczym i energetycznym. Przedłużenie umowy na kolejne 15 lat pozwala nam realizować bieżące projekty jednocześnie rozwijając programy dostosowane do długoterminowych innowacji strategicznych w nowych obszarach – dodaje Gary Mercer, wiceprezes GE Aviation.

Łukasiewicz wspiera porozumienie z GE

Wymiar tej współpracy jest ważny także dla całego Łukasiewicza, którego warszawski instytut jest częścią od 2019 roku. Długoterminowa współpraca z amerykańskim koncernem technologicznym, jakim jest GE to dla Łukasiewicza szansa na zwiększenie potencjału naukowo-badawczego całej sieci.

– Łukasiewicz wykorzystując unikalne kompetencje 4500 naukowców i inżynierów już dziś realizuje projekty naukowo-badawcze z globalnymi markami. Są wśród nich przedstawiciele branż: m.in. przemysłowej, biotechnologicznej, handlowej, energetycznej, elektrotechnicznej oraz telekomunikacyjnej. Alians General Electric i instytutu należącego do Łukasiewicza daje nam szerokie możliwości współpracy przy najbardziej znaczących i zaawansowanych projektach dla branż lotniczej i energetycznej, bo innowacyjne rozwiązania współtworzone przez inżynierów Łukasiewicz-ILOT są wykorzystywane w przemyśle na całym świecie. Umowa ta otwiera też możliwość współpracy całego Łukasiewicza z GE na poziomie projektowym i badawczo-rozwojowym. Jesteśmy gotowi do wspólnego poszukiwania możliwości rozwoju i inwestycji w najnowsze technologie oraz poszukiwania źródeł ich finansowania, które ostatecznie w postaci technologii wspólnie moglibyśmy komercjalizować i które mogłyby pracować na rzecz polskiej gospodarki – mówi Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.

Plany na przyszłość

Pomimo utrudnionych warunków działania związanych z pandemią działalność EDC w kolejnych latach jest ustabilizowana. Ma to związek m.in. z rosnącym udziałem w europejskich projektach grantowych, bogatym portfolio badań laboratoryjnych, ale nie tylko.

W ramach EDC, Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa oraz GE widzą wiele obszarów do działania i rozwoju. Kontynuowany będzie udział inżynierów EDC w strategicznych projektach klienta grupy GE. Rozwijana będzie także współpraca w zakresie kluczowych wyzwań technologicznych m.in. rozwoju technologii prowadzących do zeroemisyjnego lotnictwa (w tym napędów hybrydowych), oraz technologii związanych z odnawialnymi źródłami energii dla branży energetycznej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Powstanie Centrum Laboratoryjne Napędów Rakietowych i Satelitarnych

Biznes i przemysł

Powstanie Centrum Laboratoryjne Napędów Rakietowych i Satelitarnych

Redakcja/inf. pras. 31 grudnia 2020

GE Aviation: To już 25 lat służby słynnych silników GE90

Biznes i przemysł

Boeing: All Nippon Airways zamawia 15 Dreamlinerów

Pasażer i linie lotnicze

Boeing: All Nippon Airways zamawia 15 Dreamlinerów

Aleksander Domański 25 lutego 2020

GE musi przeprojektować część silnika do boeinga 777X

Biznes i przemysł

GE musi przeprojektować część silnika do boeinga 777X

Tomasz Śniedziewski 17 czerwca 2019

Polacy sprawdzają drony podczas wyjątkowych testów

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Powstanie Centrum Laboratoryjne Napędów Rakietowych i Satelitarnych

Biznes i przemysł

Powstanie Centrum Laboratoryjne Napędów Rakietowych i Satelitarnych

Redakcja/inf. pras. 31 grudnia 2020

GE Aviation: To już 25 lat służby słynnych silników GE90

Biznes i przemysł

Boeing: All Nippon Airways zamawia 15 Dreamlinerów

Pasażer i linie lotnicze

Boeing: All Nippon Airways zamawia 15 Dreamlinerów

Aleksander Domański 25 lutego 2020

GE musi przeprojektować część silnika do boeinga 777X

Biznes i przemysł

GE musi przeprojektować część silnika do boeinga 777X

Tomasz Śniedziewski 17 czerwca 2019

Polacy sprawdzają drony podczas wyjątkowych testów

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5